• Google Ads

Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin perusteet

Olet varmasti törmännyt tilanteisiin, joissa olet jonkin yrityksen verkkosivua selattuasi huomannut, että kyseisen yrityksen mainokset jäävät ikään kuin seuraamaan sinua, kun jatkat selailuasi muilla sivuilla. Useimmin kyse on staattisesta uudelleenmarkkinoinnista, jonka avulla kävijä on päätynyt mainonnan yleisöksi jonkin vierailunsa ominaisuuden perusteella. Kyseessä on usein vierailun pituus tai tietyssä sivuston osiossa käyminen ja mainoksena on geneerinen kuva- […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet varmasti törmännyt tilanteisiin, joissa olet jonkin yrityksen verkkosivua selattuasi huomannut, että kyseisen yrityksen mainokset jäävät ikään kuin seuraamaan sinua, kun jatkat selailuasi muilla sivuilla.

Useimmin kyse on staattisesta uudelleenmarkkinoinnista, jonka avulla kävijä on päätynyt mainonnan yleisöksi jonkin vierailunsa ominaisuuden perusteella. Kyseessä on usein vierailun pituus tai tietyssä sivuston osiossa käyminen ja mainoksena on geneerinen kuva- tai tekstimainos, jossa yritys muistuttaa yleisesti olemassaolostaan.

Toinen, tarkempi ja tehokkaampi tapa tuoda kävijä takaisin on näyttää mainoksia, jotka osoittavat suoraan sivuihin, tuotteisiin tai palveluihin, joita kävijä on selannut. Tästä esimerkkinä vaikkapa tietyn automallin mainoksen näyttäminen sellaiselle, joka on juuri tätä mallia selannut.

Tällöin on kyse dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista. Googlen ja Facebookin lisäksi tällaista mainostapaa tarjoavat muutkin yritykset, mutta perustoimintaperiaate on sama. Käydään tässä blogissa läpi perustasolla asiat, joita tarvitaan dynaamisen uudelleenmarkkinointikampanjan käynnistämiseen Google AdWordsissa.

Tuoteluettelo

Ensin markkinoitavista tuotteista tai palveluista on luotava ns. tuotesyöte, joka on yksinkertaisesti Excel-taulukko, jossa tuotteet ja näiden tarvittavat ominaisuudet on ryhmitelty alla olevan esimerkin mukaisesti.

Isommilla markkinoilla (USA, muita suurimpia maita) on verkkokauppiailla mahdollisuus käyttää Googlen Kauppiaskeskusta. Siihen luodun tuotevalikoiman pystyy yhdistämään suoraan AdWordsiin. Suomessa Kauppiaskeskusta ei kuitenkaan vielä pysty käyttämään, joten syötteen joutuu tekemään käytännössä itse.

Mikäli mainostettavia tuotteita on määrällisesti vähän, syötteen voi luoda itse alusta asti, kunhan pitää vähimmäisvaatimukset mielessä (ID, Item Title, Final URL, Image URL, Price). Moni verkkokauppa-alusta tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden viedä tuotelistan .csv-tiedostona, jolloin pienillä muokkauksilla isostakin tuotelistasta saadaan nopeasti luotua tarvittava tuotesyöte.

Tuotesyöte tallennetaan .csv-tiedostona ja viedään AdWordsiin. Koska olemme luoneet tuotesyötteen itse, käytämme liiketoimintaluokkana ”Oma”. Lisätietoa Googlen ohjeista.

 

Uudelleenmarkkinointitagi

Käsittelimme staattista uudelleenmarkkinointia yleisemmin tässä blogissa ja siinä käytettiin Google Analyticsin yleisöjenrakennusominaisuutta.

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi onnistuu silläkin, mutta helpommalla pääsee, kun käyttää Google AdWordsin omaa remarketing-tagiä sekä Google Tag Manageria.

Verkkosivuja, joiden pohjalta mainokset halutaan luoda, on muokattava sisältämään tuotekohtaiset parametrit, jotka AdWords yhdistää aiemmin luotuun tuotesyötteeseen ja luo näiden pohjalta yleisöt, joille mainonta kohdistetaan. Mikäli mainostettavia tuotteita on vähän ja sivukoodiin pääsee käsiksi, onnistuu tämä käsin.

Mikäli tuotteita on runsaasti (verkkokauppa), tarvitaan usein verkkosivujen ylläpitäjän/koodarin apua, sillä parametrit on tuotava tietokannasta ”lennossa”, kun verkkokauppa-alusta lataa tuotesivun. Alla esimerkki parametreistä, jotka on luotu tuotesivulle Google Tag Managerin luettavaksi:

Vaaditut parametrit ovat tuotteen ID (tuotteen yksilöivä tunniste, oltava sama kuin tuotesyötteessä), sivutyyppi (esim. tuotesivu, kategoriasivu, ostoskorisivu, tilausvahvistussivu) sekä hinta. ID:n avulla kävijä yhdistetään oikeaan tuotesyötteen riviin ja sivutyypin avulla AdWords luo automaattisesti yleisöt, joista voi valita esim. tuotesivuja selanneet, mutta ostamatta jättäneet, ja kohdistaa mainonta näille.

Kun nämä parametrit on sisällytetty verkkosivulle, Tag Managerin avulla luodaan muokattu AdWordsin uudelleenmarkkinointitagi, joka poimii parametrit sivuilta ja lähettää ne AdWordsiin. Tämä vuorostaan luo meidän mainoksillemme yleisön ja kohdistaa oikeat tuotteet oikeille kävijöille.

Mainokset ja yleisö

Edellä olevat toimenpiteet vaativat jonkin verran suunnittelua ja verkkosivun ylläpidon tukea. Mainosten luonti tapahtuu tämän jälkeen lähes automaattisesti. AdWordsiin luodaan uusi Display-verkoston kampanja kaikilla ominaisuuksilla, jonka ”Dynaamisten mainosten asetukset” -kohtaan on muistettava laittaa ruksi ja valittava oma tuotesyöte.

Mikäli aiemmat toimenpiteet on tehty oikein, AdWords luo automaattisesti yleisön ”Tuotteita selanneet”, jolle mainonta voidaan aloittaa vaikka heti. Sitä kannattaa kuitenkin muokata niin, että poistaa ainakin jo ostaneet/tilauksen tehneet. Jäsenyyden kestoksi (eli kuinka monta päivää mainoksia näytetään vierailun jälkeen) kannattaa laittaa omalle liiketoiminnalleen järkevä pituus.

Uudet mainokset luodaan Googlen valmiista pohjista, joiden esikatselussa käytetään jo meidän syötettämme. Työkalu ohjaa mainosten luonnin läpi, tässä vaiheessa tarvitsee enää lähettää oma logo ja muokata lisätekstikenttiä: kaikki muu tuotetieto tulee aiemmin luomastamme tuotesyötteestä.

 

Yhteenveto

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi on tehokas mainosmuoto, kun halutaan muistuttaa kävijöitä omasta yrityksestä ja näyttää mainoksissa juuri ne tuotteet, joista sivustosi kävijät ovat olleet kiinnostuneita. Sen rakentaminen vaatii jonkin verran teknistä osaamista ja tuotesyötteen rakentamista sekä säännöllistä ylläpitoa, mikäli tuotevalikoimassa tapahtuu muutoksia. Jos tarvitset apua uudelleenmarkkinoinnissasi, ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää