• Hakukoneoptimointi
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Verkkokaupan Markkinointi

Kasvata markkinointisi tuloksia hyvällä yhteydenottolomakkeella

Voit parantaa askeutumissivujesi mainonnan tuloksia kiinnittämällä huomion muutamaan yhteydenottolomakkeen seikkaan.

Juuso Lainas

Olet varmasti törmännyt verkkosivujen yhteydenottolomakkeisiin etsiessä palveluita yrityksellesi tai itsellesi. Luultavasti omilla verkkosivuillasi on myös yhteydenottolomake – tai ainakin toivottavasti on! Yhteydenottolomakkeilla pyritään saamaan potentiaalinen asiakas jättämään yhteystietonsa, joita voidaan myöhemmin käyttää markkinoinnissa, sekä saadaan tietoa kävijöistä mitä he ovat mahdollisesti kiinnostuneita ostamaan. Tätä tietoa kutsutaan myös liidiksi eli myyntijohtolangaksi. Yhteydenottolomakkeiden kautta tulevat liidit ovat myös ns. ”kuumia liidejä”, eli ostovalmiimpia.

Jos yrityksesi ei saa tällä hetkellä yhteydenottoja verkkosivuston kautta, mutta liikennettä sivustolle on paljon, saattaa vika olla yhteydenottolomakkeissasi, usko tai älä.

Miksi sähköpostilistaa kannattaa kerätä?

Yksinkertaisesti sähköpostimarkkinoinnin tavoitteena on tehdä potentiaalisista asiakkaista ostavia asiakkaita ja saada jo olemassa olevat asiakkaat ostamaan lisää. Sähköpostimarkkinointi on tehokas ja kustannustehokas markkinoinninkeino. Sähköposteja on helppo personoida, sähköpostiviestit ovat helposti lähestyttäviä ja ne on helppo tarkentaa tietylle asiakassegmentille. Oikein rakennetut lomakkeet ovat olennaisia siinä, että saat kerrytettyä sinulle relevantteja liidejä sähköpostilistallesi.

Sähköpostimarkkinointi on myös helppo aloittaa, tarvitset:

  • Verkkosivuston
  • Alustan toteutukselle (esim. MailChimp, Klaviyo)
  • Yhteydenottolomakkeen, johon syvennymme tässä blogikirjoituksessa lisää

 

Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin

 

Mieti, mitä tietoja asiakkaasta on tärkeä saada

Kuvitellaan tilanne, missä kävijä on lataamassa esimerkiksi opasta teidän palveluunne liittyen, mieti mitä tietoja oikeasti tarvitset, jotta saat jatkossa kontaktin kävijään. Todennäköisesti et tarvitse hänen puhelinnumeroansa tai vaikkapa osoitetta. Olet kuitenkin lähettämässä vain latauslinkkiä sähköpostitse, etkä postittamassa sitä etanapostilla. Hyvä nyrkkisääntö on, että pyydät vain niitä tietoja mitä oikeasti tarvitset – tässä tapauksessa pelkkä sähköpostiosoite riittää.

Ihmiset eivät mielellään anna puhelinnumeroaan, sillä he eivät halua myyntipuheluita sen enempää, mitä he saavat jo monilta eri toimijoilta ennestään. Jos kuitenkin haluat kysyä puhelinnumeroa, älä pakota kävijää antamaan sitä vaan tee kentästä valinnainen.

yhteydenottolomake-laskeutumissivu

Lomakkeen ulkoasu

Tee lomakkeesta sen näköinen, että se ei vaikuta työläältä täyttää. Anna tarvittava määrä opastavaa tietoa, sijoita opasteet kenttien yläpuolelle, sekä kenttiin voit antaa esimerkkejä tarvittavista tiedoista ja niiden muodoista. Tee kentistä sen mittaisia mikä oletettu vastaus on, esimerkiksi sähköpostikentän mitta ei tarvitse olla 50 merkkiä pitkä. Älä jaa lomaketta moneen eri kolumniin eli osioon, yksi kolumni riittää.

Oikea lomakkeen sijoittelu

On sanomattakin selvää, että lomakkeen tulee olla huomiota herättävä niin ulkoasultaan kuin sijoittelultaankin. Laskeutumissivulla, jota käytetään maksullisessa mainonnassa kuten Google Ads- tai Facebook-mainonnassa, sijoita lomake aina sivun ensinäkymään (ensinäkymä on sisältö, mikä näkyy sivun latautuessa, ilman, että sivua tarvitsee selailla alaspäin). Sijoittamalla lomakkeen sivun alaosaan varmistat, että osa kävijöistä ei varmasti näe lomaketta!

yhteydenottolomake-laskeutumissivu

Harkitse Captchan käyttöä lomakkeessa

Harva pitää siitä, että lähettäessään lomaketta täytyy todistaa olevansa ihminen (eikä robotti) ylimääräisillä klikkauksilla. Olet varmaankin törmännyt captchaan, jossa täytyy tunnistaa ja klikkailla liikennevalojen kuvia,  tai koittaa arvata mitä suttuisessa tekstissä lukee, jotta voi lähettää lomakkeen eteenpäin. Captchan käytöllä saattaa olla vaikutusta siihen, kuinka moni lomakkeen lähettää sinulle.

Captcha on tehokas keino spämmiviestien estämiselle, mutta on olemassa myös muita keinoja, kuten ns. honeypot-ratkaisut. Tämä voi esimerkiksi olla näkymätön kenttä, jota ihmisen ei kuulu täyttää, mutta botti täyttää sen ja näin järjestelmä tajuaa, että kyseessä on botti.

yhteydenottolomake-laskeutumissivu

Social Proof kannustaa lomakkeen täyttöön

Tarjoa ”social proofia” lomakkeen sisältöteksteissä, esimerkiksi:

  • Liity 5000 jäsenemme joukkoon
  • 99% asiakkaistamme suosittelisi meitä kaverilleen

Tällaisilla teksteillä voidaan tehdä hyvä ensivaikutelma, joka kannustaa täyttämään lomakkeen. Anna myös selkeä arvolupaus siitä, mitä hyötyä kävijä saa siitä, että täyttää lomakkeen tai liittyy sähköpostilistalle.

Panostamalla laskeutumissivujen rakenteeseen, lomakkeiden sijoitteluun, ulkoasuun sekä sisältöteksteihin voidaan saavuttaa positiivisia muutoksia yhteydenottojen määrään. Voit myös seurata sivustovierailijoidesi liikkeitä sivustollasi, sekä miten he käyttäytyvät lomakkeita täyttäessä, erilaisilla konversio-optimoinnin työkaluilla, kuten Hotjarilla. Voit lukea konversio-optimoinnista lisää tämän linkin takaa.

Tässä vielä lista asioista, jotka on hyvä muistaa yhteydenottolomakkeista:

  • Kysy vain tarpeellisia asioita, mieti tarkkaan mikä on relevanttia, ja mikä taas ylimääräistä
  • Merkkaa selkeästi kentät, mitkä ovat pakollisia täyttää
  • Nimeä kentät selkeästi ja opasta tarvittaessa kävijää, mitä kenttään pitää täyttää
  • Viesti virheet kentissä ennen ”lähetä”-painikkeen painamista
  • Kerro selkeästi, joko näyttöön ilmestyvällä viestillä tai kiitossivulla, että lomake on lähetetty

Tutustu seuraavaksi digimarkkinoinnin oppaisiimme!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää