• Markkinointi

5 markkinoinnin mittaamisen tärkeintä kehityskohtaa 2020

Markkinoinnin mittaamisen fokuksessa on muun muassa evästepolitiikka, chat-seuranta sekä tuttu GDPR.

SDM logo

Digimarkkinointi

Vuosikymmen on ehtinyt vaihtumaan ja 2010-luvusta on tehty yhteenvetoja niin somessa kuin laajemmin mediassa. Digitaalinen markkinointi on jatkanut kasvua yhä useamman yrityksen siirtäessä markkinoinnin painopistettä digitaalisiin kanaviin.

Digitaalisen markkinoinnin perustana on sen mitattavuus. Mittaus ei ole koskaan 100% tarkkaa, mutta tarjoaa usein hyväksyttävän tason niin kannattavuuden arvioinnissa kuin trendien seurannassa, kunhan tiedostaa sen rajalliset mahdollisuudet.

Seurantaa ei saa koskaan aukottomaksi, mutta analysoinnissa auttaa tieto siitä, miten se toimii nyt, mitä haasteita tiedon keräämisessä on ja mitä mahdollisuuksia on vielä hyödyntämättä. Käyn tässä blogissa läpi tärkeimmät näköpiirissä olevat mittaamisen haasteet sekä kehityskohdat, jotka on hyvä laittaa kuntoon paremman datan saamiseksi.

Koska suurin osa blogista koskee evästeitä, alkuun pieni muistinvirkistys evästeistä.

Evästeet verkkosivun käytön analysoinnissa

Analytiikkatyökalut käyttävät evästeitä verkkosivun ja sille liikennettä tuovien markkinointikanavien tehokkuuden seurantaan keräämällä anonyymiä dataa käyttäjämääristä, kävijöiden tulokanavista (esim. Facebook, Google, muut ulkoiset linkit), selatuista sivuista ja tietysti liiketoiminnallisten tavoitteiden täyttymisestä.

Analytiikkatyökalut asettavat useimmiten ns. ensimmäisen osapuolen -evästeitä, joihin tallentuu kyseisen selaimen tai mobiililaitteen yksilöivä tunnistenumero. Tämän avulla analytiikka tunnistaa palaavat kävijät ja samaan istuntoon kuuluvat tapahtumat.

Ensimmäisen osapuolen evästeitä voi lukea vain samalla verkkotunnuksella sijaitseva seurantakoodi.

Evästeet markkinoinnin kohdentamisessa

Markkinointievästeiden rooli on laajempi. Verkkosivuilla olevat Googlen, Facebookin ja ohjelmallisen ostamisen mainosalustojen ”pikselit” asentavat ns. kolmannen osapuolen evästeitä tunnistaakseen selaimen/käyttäjän myös muilla Internetin sivuilla, joilla on myös kyseisten alustojen seurantakoodit (evästeen verkkotunnus on esim. facebook.com).

Tämä mahdollistaa alustojen keräämän käyttäjäprofiilidatan täydentämistä sekä uudelleenmarkkinoinnin verkkosivuilla käyneille, eli tiedon keruu tapahtuu muuallakin kuin alkuperäisellä sivustolla.

Evästeet markkinoinnin mittaamisessa

Molempia evästetyyppejä käytetään myös mainonnan kannattavuuden mittaamisessa. Kyseessä on markkinoijan näkökulmasta hyvin tärkeä tiedon lähde, jonka perusteella tehdään ratkaisevia mediabudjetteja koskevia päätöksiä.

Haaste: Yksityisyydensuoja, GDPR ja evästeet

GDPR tuli voimaan toukokuussa 2018 ja aiheutti pienimuotoisen paniikin markkinointiväen piirissä. Epäselvä käsitys markkinointi- ja analytiikkaevästeiden rooleista ja seurantakoodien eroista henkilötietojen käsittelyssä johti monenlaisiin tulkintoihin suostumusten keräämisen ja kunnioittamisen lainmukaisesta tasosta.

Tätä tarkentava ePrivacy-asetus on viivästynyt jo vuosilla ja toukokuussa 2018 joka puolelle asennetut selaamista keskeyttävät ”hyväksythän evästeet ennen kuin jatkat” -bannerit ovat Suomessa vaihtuneet pikkuhiljaa takaisin pelkiksi ilmoituksiksi ja ”lue lisää” -linkeiksi verkkosivujen tietosuojaselosteisiin.

Tämä johtuu Traficomin (ent. Viestintäviraston) linjauksesta, jonka mukaan GDPR:n voimaanastumisen jälkeenkin ”kävijän suostumukseksi” riittää Suomessa selaimen asetusten valinta. Suurin osa selaimista sallii kaikkien evästeiden asettamisen ilman että kävijä tekee mitään tai on tietoinen tästä.

GDPR:n määritelmän mukaan suostumus on pätevä kun se on:

  • yksilöity
  • tietoinen
  • aidosti vapaaehtoinen ja
  • yksiselitteinen tahdonilmaisu.

Lokakuussa 2019 Saksassa tuli evästeitä ja suostumusta koskeva EU:n tuomioistuimen ennakkopäätös, jonka Tietosuojavaltuutetun toimisto julkaisi omassa artikkelissaan:

”Evästeiden tallentaminen edellyttää käyttäjän aktiivisen suostumuksen”.

Tämä siis tarkoittaa, että ennen kuin mitään evästeitä voidaan asettaa, käyttäjän on aktiivisesti osoitettava yksilöity, aidosti vapaaehtoinen ja yksiselitteinen tahtonsa niiden asettamisesta. Eli teoriassa verkkosivuilla ei saa laueta mitään ei-välttämättömiksi luokiteltavia koodeja ennen kuin käyttäjä on aktiivisesti osoittanut halunsa tähän.

Traficom ei ole varsinaisesti muuttanut omaa kantaansa, vaan päivitti ohjeistuksensa:

Euroopan unionin tuomioistuin on antanut 1.10.2019 tuomion evästekäytännöistä. Tuomiosta johtuen virasto on tarkentanut evästeohjeistustaan suostumuksen antamiselle sekä käyttäjän  evästeiden toiminta-ajasta ja kolmannen osapuolen mahdollisuudesta käyttää evästeitä. Tarkennetun ohjeistuksen mukaan evästeiden käytön hyväksyminen on edelleen mahdollista selainasetusten kautta.

Tämä linjaus tuntuu olevan ristiriidassa ennakkopäätöksen kanssa, mutta annan lakiammattilaisten perehtyä tähän tarkemmin. Suomen isoimmilla sivustoilla on kasvavissa määrin otettu käyttöön mahdollisuus kieltäytyä evästeistä – joskin vasta bannerin näkemisen jälkeen. Aktiivinen suostumus ei täyty useimpien sivujen kohdalla ja jäämme odottamaan, selkiyttääkö 2020 tilannetta.

On useita ratkaisuja, joilla erilaisia tulkintamalleja voi verkkosivuillaan toteuttaa. Minimissään verkkosivujen tulee kuitenkin ilmoittaa evästeiden käytöstä, niiden eliniästä sekä kolmansista osapuolista, joille tiedot saatetaan lähettää.

 

Haaste: Safarin ja Firefoxin tiukentunut evästepolitiikka

Apple on vuodesta 2017 asti käynyt sotaa verkon seurantaevästeiden kanssa. Kyseessä on Safari-selainten ITP-ominaisuus (Intelligent Tracking Prevention). Aluksi se esti kolmannen osapuolen evästeet, jotka pystyvät siis seuraamaan kävijää ympäri nettiä (Google, FB, jne.).

Mainosrahoitteiset yritykset yrittivät olla fiksumpia ja siirtyivät käyttämään ensimmäisen osapuolen evästeitä, mutta Apple seurasi perässä ja rupesi poistamaan tunnettujen ”trackereiden” ensimmäisen osapuolen evästeet seitsemän päivän jälkeen.

Viimeisimpänä ITP 2.3 poistaa ensimmäisen osapuolen, trackereiksi luokiteltavat evästeet 24 tunnin sisällä edellisestä vierailusta. Firefoxin viimeisimmät versiot myös estävät kolmannen osapuolen evästeet nykyään oletuksena.

Tämän takia ja riippuen verkkosivun kävijöiden käyttämistä laitteista, markkinoijan täytyy ottaa huomioon mahdollisesti vääristynyt ”uusien käyttäjien” määrä analytiikan tiedoissa sekä vääristymät konversioiden attribuutiossa, kun Safarilla palaavatkin käyttäjät ovat analytiikan silmissä uusia.

Source: StatCounter Global Stats – Browser Market Share

Suomessa Safarin osuus pöytäkoneiden selaimista on Statcounterin tietojen mukaan joulukuussa 8,85%, mutta mobiilissa huomattavasti korkeampi 23,76%. Tämä kannattaa ottaa huomioon oman datan paikkansapitävyyden mietinnässä.

Yhdessä ePrivacyn kanssa evästepohjaisen datan laatu tulee siis heikkenemään entisestään, joten on muutenkin hyvä muistaa, että:

  1. Analytiikkadataa käytetään parhaiten trendien – ei absoluuttisten totuuksien – seurantaan
  2. Analytiikkadata on siis yleensä pessimistin arvio markkinoinnin kannattavuudesta. Jos kannattavuus on ”siinä rajoilla”, todennäköisesti ollaan turvallisilla vesillä, koska kustannustieto on yleensä tarkkaa, tuottodata ei.

Mahdollisuus: CRM-integraatiot lomakkeille

Mikäli verkkosivulla on yhteydenottolomakkeita, markkinointikampanjoiden tehoja seurataan näiden lähetysten määrällä. Kyseessä on kuitenkin vasta ”liidi”, ei lopullinen kauppa. Silti, tähän konversioseuranta yleensä loppuu. Markkinoija ei tiedä, muuttuuko liidin status CRM:ssä kaupaksi, tai minkä arvoiseksi sellaiseksi.

Lomaketiedon mukana on kuitenkin mahdollista lähettää myös tieto kävijän tuoneesta kanavasta, jolloin markkinointikulu ja myynti voidaan yhdistää. Parhaimmillaan kaikista kaupaksi asti kääntyneistä kävijöistä voidaan tehdä oma kohderyhmä tai segmentti analytiikkatyökaluun ja tutkia, mistä he tulevat ja mitä tekevät verkkosivuilla.

Tämä on erittäin hyödyllistä tietoa etenkin, kun liidien arvo vaihtelee suuresti ja eri kanavien vertailu pelkkien määrien suhteen on mahdotonta. Markkinoinnin automaatiotyökalut tekevät tätä jo, mutta ominaisuus on mahdollista kustomoida melkeinpä mihin ympäristöön tahansa. Kysy lisää, mikäli tämä tieto kiinnostaa!

Mahdollisuus: Chat-seuranta

Chat-sovellukset ovat arkipäivää lähes kaikilla myyntiin tähtäävillä sivuilla. Myös chatin kautta voi tulla yhteydenottoja ja liidejä eri muodossa. Osa sovelluksista sisältää myös ominaisuuden, jolla liididataa voi lähettää analytiikkatyökaluihin. Usein tätä ominaisuutta ei kuitenkaan olla osattu ottaa huomioon – hyvä paikka kehittää mittaamista!

Tässäkin pitää olla tarkkana: osa työkaluista hoitaa kaiken kunnialla loppuun asti napin painalluksella, mutta osassa täytyy ottaa huomioon mm. iframe-upotuksen tuomat attribuutiohaasteet. Autamme mielellämme myös näiden konsultoinnissa.

Mahdollisuus: UTM-parametrit

Näistä olemme kirjoittaneet useammassa blogissa, ja niiden käytön hyödyllisyyttä ei voi korostaa liikaa. Tarkempi lukusuositus on vanhempi blogini: Kuinka parannat analytiikkadatasi laatua ja vältät virheelliset johtopäätökset.

Yhteenveto – mittaamisen haasteet ja mahdollisuudet 2020

Vuoden alku on erinomainen mahdollisuus miettiä oman datan luotettavuutta sekä kehityskohtia. Kuten yllä kävimme läpi, markkinoinnin mittaamisen ja analytiikan haasteet ja mahdollisuudet juontavat juurensa jo pitkään jatkuneen kehityksen tai esimerkiksi lakimuutosten pariin. Ainoa pysyvä asia onkin muutos, joten analytiikan maailmaan on syytä paneutua uudella vuosikymmenelläkin jatkuvasti opiskellen.

Mikäli mittaamisen kehittäminen kiinnostaa, ota yhteyttä tai lue lisää SDM:n tavasta toteuttaa mittaamista: Markkinoinnin mittaaminen prosessina.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää