• Verkkosivut

Miksi tehdä kotisivut WordPressillä?

Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi WordPress on paras valinta kotisivujen tekemiseen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkosivuprojektia aloitettaessa ensimmäisenä vastaan tulee kysymys, mitä sisällönhallintajärjestelmää (CMS) projektissa tulisi käyttää. Oikea valinta säästä paljon aikaa ja vaivaa aloituksesta aina ylläpitovaiheeseen saakka. WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva ja samalla internetin suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Sitä varten tarvitset vain palvelimen tiedostoja varten sekä domainin. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi WordPress on paras valinta kotisivujen tekemiseen.

WordPress on ilmainen

WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva, joten kuka tahansa pystyy lataamaan, asentamaan ja jopa muokkaamaan sitä ilmaiseksi. Toisin kuin monet muut sisällönhallintajärjestelmät, WordPressissä on monipuoliset ominaisuudet ja se on käyttövalmis suoraan asennuksen jälkeen. WordPressin taustalla on tuhansista ihmisistä koostuva yhteisö, joten päivityksiä ja parannuksia tulee tasaista tahtia.

Helppokäyttöisyys

WordPress on suhteellisen helppokäyttöinen ja nopeasti opittavissa. Käyttöliittymä on selkeä ja sen saa asennettua myös suomenkielisenä. Et tarvitse teknistä osaamista www-tekniikoista WordPressin käyttämiseen, mutta siitä on hyötyä kokonaisuuden hahmottamisessa.  Suuren käyttäjämäärän ansiosta internetistä löytyy paljon foorumeita, blogi postauksia ja oppaita. Niiden avulla löydät ratkaisun lähes kaikkiin ongelmiin, joihin verkkosivua tehdessä voi törmätä.

Ylläpidettävyys

Voit tehdä muutoksia sivustoosi miltä tahansa koneelta, joka on yhteydessä internettiin ilman ylimääräisiä ohjelmistoja tai palomuurin säätämistä. Jos haluat tehdä muutoksen yhteen tekstikappaleeseen voit tehdä sen itse hajottamatta koko sivustoa tai koodarille viestittelyä.

Mukana tulee myös päivitystyökalu, joka ilmoittaa aina, kun päivityksiä on saatavilla. Näin saat pidettyä sekä WordPressin että sen lisäosat ajan tasalla napin painalluksella. Myös usean ylläpitäjän mahdollisuus helpottaa ylläpidettävyyttä. Sen avulla pystytään antamaan eri tasoiset oikeudet eri käyttäjille. Esimerkiksi yhdelle käyttäjälle voi antaa täydet oikeudet muokkaamiseen ja toiselle ainoastaan lukuoikeuden.

Lisäosat ja teemat

Lisäosat laajentavat WordPressin toimintoja ja lisäävät siihen uusia ominaisuuksia. Teemat määrittävät, miltä sivustosi näyttää, minkälainen layout sivustolla on ja mitä ominaisuuksia sivustollasi tulee olemaan.  Saatavilla on tuhansia lisäosia ja teemoja, joita pystyy lataamaan sekä asentamaan helposti hallintapaneeli kautta.  Esimerkiksi Instagram-syötteen saa helposti sivuille käyttämällä siihen tarkoitettua lisäosaa. Loputtomalta vaikuttavan ominaisuuksien määrän ansiosta voit saada kotisivut tai blogin, joista olet aina haaveillut.

Blogi

WordPressiin on sisäänrakennettu blogausominaisuus, jonka avulla pystyt nopeasti kirjoittamaan ja julkaisemaan uusia blogikirjoituksia. Pystyt myös tallentamaan keskeneräisiä artikkeleita julkaisematta niitä. Myöhemmin voit palata luonnoksen pariin ja julkaista sen vasta, kun olet itse tyytyväinen tuotokseen. Lue lisää menestyvän yritysblogin kirjoittamisesta.

Monipuolisuus

WordPress on monille tuttu lähinnä blogien kirjoitusalustana, mutta todellisuudessa sillä voidaan tehdä erittäin monipuolisesti erilaisia sivustoja. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavanlaisten sivustojen tekemiseen:

  • Blogi
  • Portfolio
  • kuvagalleria
  • Henkilökohtaiset kotisivut
  • Yrityksen kotisivut
  • Verkkokauppa

Responsiivisuus

Verkkosivuja ei tehdä vain pöytäkoneita varten. Verkkosivujen responsiivisuudella tarkoitetaan niiden mukautumista vierailijan näytönkoon ja päätelaitteen mukaan. Mobiililaitteiden aina vain yleistyessä responsiivisuus on entistäkin tärkeämpää. WordPress tukee responsiivisia teemoja ja niitä on saatavilla myös ilmaiseksi.

Hakukoneystävällisyys

Responsiiviset sivut ovat paremmat myös hakukoneoptimoinnin kannalta, koska Google suosii hakutuloksissa sivustoja, jotka mukautuvat eri päätelaitteille. Saavutat enemmän ihmisiä, laitteita ja nouset Googlen hakutuloksissa. Tämä näkyy suoraan sivustollesi saapuvan liikenteen määrässä.  WordPress on suunniteltu ja koodattu erittäin hakukoneystävälliseksi ja se tuottaa hakukoneystävällistä merkkausta, mikä tekee sivuista houkuttelevammat hakukoneille.

Turvallisuus

WordPressillä on korkeat turvallisuusstandardit. WordPressin yleisten turvallisuusohjeiden noudattaminen auttaa pitämään sivustosi tietoturvallisena. Suosittelemme käyttämään vai luotettavia ja suosittuja lisäosia, joita päivitetään säännöllisesti. Säännöllisesti julkaistavat päivitykset ovat tehokas tapa taistella haavoittuvuuksia vastaan.

Multimediatuki

Erittäin monipuolinen tekstieditori tukee kuvia, videoita ja ääntä myös blogijulkaisuissa. Sisältöön voi lisätä mitä tahansa mediatiedostoja yhdellä klikkauksella. Voit lisätä kaikkea korkearesoluutioisista kuvista videoihin tukemaan kirjoitustasi. Tämän lisäksi myös tiedostojen muokkaaminen on tehty erittäin helpoksi.

Yhteenveto

WordPressin käyttöönotto ja ajan tasalla pitäminen on erittäin helppoa.  Suurimmat edut tulevat kuitenkin ylläpidettävyydessä. Uusia sivuja on helppo lisätä ilman, että yleisilme muuttuu ja sisällön päivittäminen onnistuu nopeasti. Suuren ja tehokkaan yhteisön ansiosta WordPress kehittyy jatkuvasti, joten käyttöliittymä ja ominaisuudet tulevat vain parantumaan ajan kanssa. Mikäli omat WordPress sivut kiinnostavat…

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää