• Hakukoneoptimointi

Välitön poistumisprosentti verkkosivuillasi – näin tulkitset sitä

Välitön poistumisprosentti eli bounce rate on tärkeimpiä verkkosivusi liikenteen mittareita. Sen tulkinta ei kuitenkaan ole mustavalkoista.

SDM logo

Digimarkkinointi

Välitön poistumisprosentti (englanniksi ”Bounce rate”) on metriikka, joka kertoo prosenttiosuuden käyttäjistä, jotka saapuvat sivustollenne ja poistuvat siirtymättä toiseen alasivuun. Toisin sanoen ”välitön poistuminen” tarkoittaa yhden sivun istuntoa sivustollasi (lue Googlen virallinen määritelmä).

Esimerkki: käyttäjä etsii Googlesta jotain, klikkaa sivustonne linkkiä hakutulossivulta ja heti sivuston ensinäkemyksen jälkeen painaa selaimen ”takaisin”-painiketta takaisin Googlen hakutulossivulle. Välitön poistumisprosentti on yksi lukuisista metriikoista kävijäliikenteestä, mitä voi seurata Google Analyticsissa.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi yleisimmät syyt korkealle välittömälle poistumisprosentille, kuinka lukua tulisi tulkita sekä sen, kuinka mm. hakukoneoptimoinnin avulla saatte sivustonne poistumisprosenttia pienennettyä.

Miksi välitön poistumisprosentti on tärkeää?

Välitön poistumisprosentti on tärkeä luku, sillä se voi kertoa, että:

A) Sivustonne ei kerää relevanttia liikennettä – korkea välitön poistumisprosentti voi olla vahva merkki siitä, että sivustonne kerää epärelevanttia liikennettä.

B) Sivustonne käyttäjäkokemus on heikko, sillä kävijät eivät selaa muita sivuja kuin istunnon aloitussivua.

C) Sivuston sisältö ei ohjaa kävijöitä tehokkaasti eteenpäin tekemään haluttuja toimenpiteitä. Halutut toimenpiteet ovat esimerkiksi yhteydenotto, seuraavan blogikirjoituksen lukeminen, uutiskirjeen tilaus tai verkkokaupassa muiden tuotteiden selaaminen.

Välittömän poistumisprosentin tulkinnassa täytyy kuitenkin olla hyvin kriittinen. Oikeastaan välitön poistumisprosentti on yksi hankalimmasta luvuista kävijäliikenteestä tulkita, koska joissakin tapauksissa korkea poistumisprosentti on ihan ”normaalia”, kun taas toisissa pieni poistumisprosentti voi olla huonompi juttu.

Esimerkki: käyttäjä etsii Googlesta yrityksen aukioloajat, päättyy Googlesta yrityksen yhteystiedot-sivulle, löytää heti etsimäänsä ja sulkee selaimen. Tässä tapauksessa kyseinen sivu on onnistunut tehtävässään ja välitön poistuminen on ihan normaalia. Jos tässä esimerkissä käyttäjä olisi päättynyt toiselle sivulle, mistä ei löytynyt aukioloaikoja, ja painoi ”takaisin”-painiketta etsimään ne muualta, välitön poistuminen olisi huonompi juttu, sillä käyttäjä poistui koska ei löytänyt etsimäänsä tietoa sivustoltanne.

Toinen esimerkki, joka tulee yllättävän usein vastaan, on se, että sivuston analytiikka näyttää erittäin pientä poistumisprosenttia (alle 25 %). Tämä lähes aina tarkoittaa sitä, että jokin tekninen vika sivustolla väärentää poistumisprosenttia, eli sivusto ei kerää ns. puhdasta dataa.

Välittömän poistumisprosentin tulkinnassa täytyy siis olla tarkkana ja mieluummin katsoa dataa sivukohtaisesti, eikä ainoastaan koko sivuston keskiarvoa. Tällä tavalla voi analysoida jokaisen alasivun tarkoitusta, ja tulkita poistumisprosenttia sen valon alla.

Onko sivustoni välitön poistumisprosentti huono?

On erittäin hankalaa määrittää suoraan, mikä on hyvä ja huono välitön poistumisprosentti, sillä se riippuu täysin tilanteesta ja sivun tarkoituksesta ja tavoitteista. Omien kokemuksieni mukaan sivustojen välitön poistumisprosentti liikkuu 40 ja 60% prosentin välillä. Minulta kuitenkin kysytään todella usein, mikä on ”hyvä” välitön poistumisprosentti, joten tässä on muutama nyrkkisääntö välittömästä poistumisprosentista ja siitä, onko se hyvä vai huono.

Välitön poistumisprosentti:

25% tai alle: Jokin on hyvin todennäköisesti rikki tai väärin asennettu, ja Google Analytics ei kerää todellista välitöntä poistumisprosenttia. Yleisimmät syyt tähän ovat:

1) Google Analytics-seurantakoodi on asennettu tuplana kaikille tai osalle sivuista.

2) Virhe tapahtumaseurannan määrittämisessä.

3) Kolmannen osapuolen lisäosat (kuten esimerkiksi live-chat-ohjelmistot) voivat sotkea datankeruuta.

Lue Google Analyticsin asennus WordPressiin ja 4 yleisintä Google Analytics -virhettä.

26%-40%: Erinomainen luku, varsinkin jos sivusto on juuri sellainen, joissa tavoitteena on ohjata kävijöitä tehokkaasti selaamaan muita sivuja aloitussivun lisäksi. Esimerkiksi verkkokaupoille tämä on erinomainen luku.

41%-55%: Keskiverto poistumisprosentti.

56%-70%: Keskivertoa korkeampi. Muista kuitenkin, että välittömän poistumisprosentin tulkinta ei ole mustavalkoista. Joissakin tapauksissa tämän tason prosentti voi olla täysin normaalia, kun taas toisissa turhan korkea. Kerroin tästä äsken aukioloaikojen esimerkin kautta.

Yli 70%: Hälyttävän korkea poistumisprosentti. Katso seuraavasta kappaleesta, mitä asioita kannattaa ottaa tässä tapauksessa huomioon, jotta prosenttia voi pienentää. Jokin voi myös olla rikki Google Analytics -asennuksessa, joten sekin kannattaa tarkastaa.

Kuinka hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä voi pienentää sivustonne välitöntä poistumisprosenttia?

Hakukoneoptimointi on paljon enemmän kuin ainoastaan hakusanojen orgaanisten sijoitusten nostamista. Hakukoneoptimoinnin nimessä tehdyt toimenpiteet voi positiivisesti vaikuttaa orgaanisen liikenteen ja hakukonenäkyvyyden (ja totta kai konversioiden) lisäksi myös esimerkiksi sivuston käyttäjäkokemukseen.

Tässä muutamia hakukoneoptimoinnissa tehtäviä toimenpiteitä, joilla sivustonne välitöntä poistumisprosenttia voidaan saada pienemmäksi:

1. Sivustonopeuden optimointi

Hitaasti latautuvat sivut voivat johtaa siihen, että ihmiset eivät jaksa selata sivustoanne, mikä taas johtaa välittömiin poistumisiin. Sivustonopeuden parantaminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia, koska se on yksi tärkeimmistä tekijöistä sivuston käyttäjäkokemuksessa ja vaikuttaa myös hakukoneoptimoinnin tehokkuuteen.

2. Harhaanjohtavat title-tagit ja metakuvaukset

Sivun title-tagi on otsikko, joka näkyy hakukoneiden hakutulossivuilla ja metakuvaus on lyhyt kuvaus sivun sisällöstä, joka näkyy title-tagin alla. Jos nämä tiedot eivät täsmää sivun sisällön kanssa, voit olla varma, että poistumisprosentti tulee olemaan suuri. Esimerkiksi title-tagissa lukee ”Helpot kasvisruoat”, mutta sivun sisältö on harhaanjohtavaa, koska siellä on lihamakaronilaatikon resepti. Välitön poistuminen tulee olemaan suuri, koska sivun sisältö ei vastaa sitä mitä hakukoneesta on klikattu, ja käyttäjä painaa välittömästi ”takaisin”-painiketta etsimään häntä kiinnostavampaa sisältöä. Sivujen metatietojen optimointi on tärkeä osa hakukoneoptimointia.

3. Tyhjät / 404 / rikkonaiset sivut

Kukaan ei saa mitään irti rikkonaisesta sivusta! Kun käyttäjä päätyy rikkonaiselle sivulle, luonnollisen asia tehdä on mennä edelliselle sivulle. Jos aloitussivu on rikkonainen, tämä tarkoittaa välitöntä poistumista. Hakukoneoptimoinnin teknisiin optimointeihin kuuluu rikkonaisten sivujen löytäminen ja korjaaminen.

4. Sivusto ei ole mobiiliystävällinen

Ihmiset selaavat nettiä nykyään enemmän älylaitteilla kuin pöytäkoneilla. Jostain syystä törmään kuitenkin edelleen sivustoihin, jotka eivät toimi kunnolla mobiililaitteilla. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi välittömään poistumisprosenttiin, sillä pahimmassa tapauksessa sivusto on niin solmussa mobiililaitteella, että sivustolla ei yksinkertaisesti pääse edes klikkaamaan mitään siirtyäkseen eteenpäin. Hakukoneoptimoinnissa sivuston mobiiliystävällisyys on merkittävä tekijä varsinkin nyt kun mobile-first indeksointi on Googlella oletus uusilla domaineilla.

5. Kävijöitä ei ohjata eteenpäin

Kävijöitä pitää ohjata eteenpäin selkeästi ja loogisesti. Esimerkiksi blogikirjoitusten lopussa pitää aina olla selkeä call-to-action tai linkkejä toisiin kirjoituksiin, jotka liittyvät samaan aiheeseen. Tuotesivuilla kannattaa olla esillä muita samanlaisia tuotteita tai linkkejä tuotteeseen liittyviin kirjoituksiin tai arvosteluihin. Jos kävijät jäävät niin sanotusti jumiin luettuaan sivun sisällön loppuun, he todennäköisesti poistuvat sivustolta sen jälkeen. Hakukoneoptimoinnissa tehdään mm. sisäistä linkitystä, joka johtaa siihen, että kävijöiltä ei lopu tekeminen luettuaan yksittäisen sivun sisällön, vaan lukija pääsee loogisesti jatkamaan sivuston selaamista sisäisten linkkien ja call-to-actioineiden kautta.

Yhteenveto

Jos ette ole tarkastelleet sivustonne välitöntä poistumisprosenttia, toivon, että luettuanne tämän kirjoituksen käytte vilkaisemassa, mikä on tilanne. Muistakaa kuitenkin, että prosentin tulkinta ei missään nimessä ole mustavalkoista, eikä ”hyvää” tai ”huonoa” lukua voi yksinkertaista määrittää – se riippuu aina tilanteesta ja sivuston tarkoituksesta.

Joka tapauksessa liian alhainen prosentti tarkoittaa lähes aina, että Google Analytics ei kerää dataa oikein ja liian korkea tarkoittaa sitä, että sivustolla on optimoitavaa. Tärkein metriikka on aina konversiot ja myynti. Eli jos sivusi eivät konvertoidu ja välitön poistumisprosentti on korkea, on syytä huolestua. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä parannat tilannetta.

Tämä oli vain pintaraapaisu erittäin monimutkaisesta aiheesta. Jopa asiantuntijoiden välillä voi olla erimielisyyksiä aiheesta sekä omia näkemyksiä siihen, kuinka lukuja tulkitaan. Ensimmäinen vaihe kuitenkin on aina tarkastaa mikä on tilanne ja analysoida miksi sivustonne näyttää kyseistä lukua.

Millä tasolla sivustonne välitön poistumisprosentti on? Onko Google Analytics edes asennettu? Osaatko sanoa, onko sivustonne välittömässä poistumisprosentissa parantamisen varaa? Kysy meiltä, me voimme auttaa!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää