• Markkinointi

3 faktaa tieteellisestä markkinoinnista

Tieteellisen markkinoinnin isänä voidaan pitää Claude C.Hopkinsia, kirjoittanut mm. ”Scientific Advertising” vuonna 1923. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa sen mitä monet eivät ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Markkinointi on sijoitus, jolla pyritään saamaan voittoa. Ennen Internet-aikaa se on ollut hankalaa (Claude käytti kuponkeja apunaan, selvittäessään minkälainen mainos toimii ja millainen ei) . Varsinkin monia erilaisia markkinointikanavia […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Tieteellisen markkinoinnin isänä voidaan pitää Claude C.Hopkinsia, kirjoittanut mm. ”Scientific Advertising” vuonna 1923. Hän ymmärsi jo 1900-luvun alussa sen mitä monet eivät ymmärrä vielä tänäkään päivänä. Markkinointi on sijoitus, jolla pyritään saamaan voittoa.

Ennen Internet-aikaa se on ollut hankalaa (Claude käytti kuponkeja apunaan, selvittäessään minkälainen mainos toimii ja millainen ei) . Varsinkin monia erilaisia markkinointikanavia käyttäessä on lähdes mahdotonta tarkasti mitata, mikä mainonta tuo tulosta ja mikä vaan kuluttaa rahojasi.

Mutta hei, nythän on Internet-aika, mitäs tekemistä sillä on asian kanssa??

Tieteellisessä markkinoinin perusajatus on se että kaikenlaisen mainonnan tulokset mitataan. Nykytekniikalla verkossa tapahtuvan mainonnan tulokset voidaan mitata lähes täydellisesti. (jokaisella seuranta menetelmällä on omat heikkoutensa, mutta tarpeeksi tarkkoihin lukuihin päästään onneksi helposti.)

Claude joutui aikoinaan odottamaan testiensä tuloksia niin pitkään että kupongit palautuivat, mikä saattoi viedä kuukausiakin. Verkossa testaamisen tulokset näkyvät parhaimmillaan parissa päivässä. Internet-markkinoinnissa ei siis tarvitse toimia mutu-periaatteella vaan kaiken voi testata ja mitata ja näin tehokkain mainos voittaa.

On jopa typerää olla tekemättä mainontaa näin, koska toimivat ja testatut konseptit toimivat myös verkon ulkopuolella. Oman näkemykseni mukaan, verkko onkin loistava markkinointitutkimus-työkalu mitä ei kannata jättää käyttämättä, koska tarkoitus on saada mainonnalle paras mahdollinen ROI (return on investment) ja silloin arvaileminen on kallista ja ennenkaikkea täysin turhaa!

Verkkomainonna ja kaiken muunkin mainonnan perusajatuksia on siis se että testataan erilaisia mainoksia (otsikot, kuvat ja tekstit), mitataan tulokset tarkasti ja toimitaan tulosten mukaan. Tämä periaate on suoraan Hopkinsin kirjasta ja koskaan ennen sen toteuttaminen ei ole ollut näin helppoa ja nopeaa.

Ai niin ja ne lupaamani faktat. (Jotka varmaankin jo poimit tekstistä matkalla)

  1. Markkinointi on aina sijoitus jolle odotetaan tuottoa.
  2. Mainonnan tulokset on mitattava.
  3. Vain jatkuvalla testaamisella saat mainonnastasi tehokkaampaa ja eniten vastinetta rahoillesi.

Lopeta siis arvailu ja aloita tieteellinen markkinointi ja aloita se verkossa.

 

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää