• Digitaalinen markkinointi

5 ehdottoman tärkeää asiaa digitaalisessa markkinoinnissa

Kaikkia virheitä ei pidä tehdä itse. On vielä huomattavasti halvempaa oppia toisten virheistä. Oletan myös sinun lukevan meidän blogiamme siitä nimenomaisesta syystä, että haluat oppia. Haluat tehdä oikeita ratkaisuja riippumatta siitä, teetkö digitaalisen markkinoinnin itse, vai haluatko ymmärtää mihin markkinat ovat menossa ja voit näin vaatia palveluntarjoajaltasi enemmän.   Tänään siteeraan mielestäni erittäin hyvää tekstiä, […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Kaikkia virheitä ei pidä tehdä itse. On vielä huomattavasti halvempaa oppia toisten virheistä. Oletan myös sinun lukevan meidän blogiamme siitä nimenomaisesta syystä, että haluat oppia.

Haluat tehdä oikeita ratkaisuja riippumatta siitä, teetkö digitaalisen markkinoinnin itse, vai haluatko ymmärtää mihin markkinat ovat menossa ja voit näin vaatia palveluntarjoajaltasi enemmän.

 

Tänään siteeraan mielestäni erittäin hyvää tekstiä, mikä on tiivistänyt hyvin sen, mitä digitaalisessa ympäristössä pitää muistaa. Jayson DeMers (Audiencebloom) on tehnyt digitaalisessa markkinoinnissa mittavan uran ja jos Forbes, sekä Huffington Post siteraavat miestä toistuvasti, ollaan korva herkkänä myös Suomen Digimarkkinointi Oy:n toimistolla, kun miehellä on asiaa. Mitkä ovat siis Jaysonin tehtävälistan kärjessä, jos nyt aloittaisi digitaalisessa ympäristössä nollatilanteesta:

1.Rakenna sivustosi avoimen sisällönhallintajärjestelmän ympärille

Monen yrityksen sivustot pyörivät kankeiden ja erityisesti kankeiden sisällönhallintajärjestelmien päällä. Tällä siis tarkoitetaan sitä alustaa, minkä päälle sivustosi rakennetaan. Yritys voi tilata itselleen tähän hetkeen täydellisesti sopivan sisällönhallintajärjestelmän, mutta verkkosivustojen vaatimukset muuttuvat valtaisalla vauhdilla. Kalliilla rahalla rakennettu sisällönhallintajärjestelmä voi olla nyt tilanteeseesi järkevä, mutta miten vuoden tai kahden kuluttua kun on muutosten aika. Muutokset voivat olla mahdottomia tai ainakin monta kertaa kalliimpia.

 

Avoimia sisällönhallintajärjestelmiä ovat esimerkiksi Drupal ja WordPress. Näiden etuna on se, että siellä on satojatuhansia kehittäjiä jatkuvasti varmistamassa, että kaikki uusimmatkin ominaisuudet ovat valmiina käyttöönottoon. Oikeastaan voidaan sanoa, että uudet ominaisuudet tulevat tätä kautta verkkosivuille. Avoimet sisällönhallintajärjestelmät eivät sovellu jokaisen yrityksen käyttöön, mutta suurimmalle osalle ne ovat ehdottomasti järkevin ja edullisin vaihtoehto.

 

2. Avainsanat ovat avain menestykseen

Hakusanatutkimuksen tekeminen on erittäin tärkeää liiketoiminnassa. Kun rakennetaan verkkosivustoa, on tärkeää huomioida millä hakusanoilla sivuston pitäisi nousta esiin hakukoneissa. Jos et kunnolla perehdy millä hakusanoilla sinun toimialaasi etsitään verkosta, et tiedä miten kohdentaa sivustosi sisältöä.

 

Väärä kohdennus on kuin laittaisit liiketilan sinne, missä ostavia asiakkaita ei liiku. Liiketilasi olisi tyhjillään, vaikka puitteet olisivat kuinka hienot. Sama pätee verkkoliiketoiminnassa! Hyvistä paikoista on kova kilpailu, mutta niistä myös liikennettä kertyy moninkertaisesti.

 

3. Hakukoneoptimointi mielessä aina

Jayson sanoo sen postauksessaan timanttisen hyvin. Kaikki mitä teet, voi vaikuttaa hakukoneoptimointiisi. Pidä se mielessäsi siis aina.

Vaikka tekisit tv-, radio- tai lehtikampanjan, niin sillä voi olla välillisesti vaikutuksia sinun sivustosi hakukoneoptimointiin. Jokainen kampanjasi voidaan mainita jossain verkkosivustolla, mistä tulee linkki sinun sivustollesi. Googlen algoritmin yksi perustekijä on ulkopuolisten linkkien määrä sivustollesi. Sivustosi hyvät sijoitukset hakukoneessa on jatkuvasti tärkeämpi osa yritystäsi. Joillakin toimialoilla sitä pidetään jo yrityksen pääomana ja selkeänä merkkinä yrityksen arvosta.

 

4. Sosiaalinen media alasta riippumatta

Sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi ovat läheisesti sidoksissa toisiinsa. Lisäksi asiakkaasi ovat sosiaalisessa mediassa.  Jos maailmankuulu hakukoneoptimoija sanoo, että sosiaalinen media tärkeää ja tulee tärkeämmäksi joka päivä, on minusta kuunneltava tarkalla korvalla.

Yhä useampi markkinoija on sitä mieltä, että sosiaalinen media kuuluu yrityksenmarkkinoinnissa ”pakko olla”-kategoriaan. Jos et ole varma miten sinun tulee siellä toimia, on paljon kannattavampaa kysyä apua, kuin jättäytyä ulkopuolelle. Jos liiketoiminnallasi on asiakkaita, ovat he myös sosiaalisen median käyttäjiä!

 

5. Google analytics

Verkkosivut ja niiden kävijät ovat yritykselle arvokas resurssi. Jos et tiedä miten verkkosivustollasi on liikennettä, niin et voi myöskään toimia digitaalisessa ympäristössä. Kaiken perusta on, että pystyt analysoimaan miten sivustollasi käy ihmisiä ja miten se muuttuu liiketoiminnaksi.

Jos et vielä ole ottanut Googlen analyticsiä käyttöön, niin käy lukemassa täältä, miten se tapahtuu. Jaakko kirjoitti siitä hyvin selkeät ohjeet viime viikolla.

 

Mitä seuraavaksi

Oli 5 kohtaa, joista jokainen on tärkeä digitaalisen markkinoinnin kannalta. Oikeastaan voidaan sanoa, että jokainen kohta on äärimmäisen tärkeä liiketoimintasi kannalta. Jos kävit kaikki 5 kohtaa läpi ja totesit itsellesi, että hommat hanskassa, niin saat taputtaa itseäsi selkään ja voit siirtyä seuraavien markkinoinnin toimenpiteiden pariin verkossa.

Jos yksikin 5 osa-alueesta tökkäsi, niin käsijarru päälle. Sinun tehtävälistallesi tuli juuri äärimmäisen tärkeä tehtävä. Nämä ovat niitä peruskiviä joiden päälle liiketoimintaasi verkossa rakennat. Pidä siis huoli että tiedät mitä olet tekemässä.

 

Iloista työviikkoa ja torstaina taas kuulolla, kun Jaakolla on asiaa!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää