• Facebook

Facebook-markkinoinnin kohderyhmät : kaksoisolentokohderyhmä (Lookalike audiences)

Facebook-markkinoinnin yksi parhaista ominaisuuksista on erittäin huonosti tunnettu ja aivan alihyödynnetty. Tämä kaksoisolentokohderyhmä eli ”Lookalike audiences” on osoittautunut erittäin toimivaksi Facebook-markkinoinnin työkaluksi, kun tavoitellaan tuotteistasi tai palveluistasi mahdollisesti kiinnostuneita ihmisiä. Mikä on kaksoisolentokohderyhmä Kaksoisolentokohderyhmällä tarkoitetaan joukkoa ihmisiä, jotka muistuttavat läheisesti sellaisia ihmisiä jotka jo tykkäävät Facebook-sivustostasi tai vierailevat verkkosivuillasi. Facebook kerää tiedot sinun ryhmästäsi ja […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Facebook-markkinoinnin yksi parhaista ominaisuuksista on erittäin huonosti tunnettu ja aivan alihyödynnetty. Tämä kaksoisolentokohderyhmä eli ”Lookalike audiences” on osoittautunut erittäin toimivaksi Facebook-markkinoinnin työkaluksi, kun tavoitellaan tuotteistasi tai palveluistasi mahdollisesti kiinnostuneita ihmisiä.

Mikä on kaksoisolentokohderyhmä

Kaksoisolentokohderyhmällä tarkoitetaan joukkoa ihmisiä, jotka muistuttavat läheisesti sellaisia ihmisiä jotka jo tykkäävät Facebook-sivustostasi tai vierailevat verkkosivuillasi. Facebook kerää tiedot sinun ryhmästäsi ja etsii algoritminsä avulla samankaltaisia ihmisiä joille voit kohdistaa markkinointia.

Facebookilla on valtavasti tietoa siitä mistä ihmiset ovat kiinnostuneita ja miten he verkossa käyttäytyvät. Heillä ei ole siis ongelmaa tunnistaa minkälaisia ovat sinun tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneet ihmiset.

Miten kaksoisolentokohderyhmä luodaan

Jotta voit luoda ryhmän täytyy sinulla olla ensimmäisenä kasassa ryhmä, minkä mukaan Facebook tekee kaksoisolentokohderyhmän. Yksinkertaisimmillaan voit luoda ryhmän Facebook-sivustosi tykkääjistä. Tällöin Facebook analysoi millaisen ihmiset ovat tykänneet Facebook-sivustostasi ja luo heistä profiilin, minkä mukaan sitten kaksoisryhmä tehdään. Tämän jälkeen voit kohdistaa uudelle ryhmälle markkinointia Facebookissa millimetrin tarkasti.

Toinen hyvä tapa on asentaa verkkosivullesi Facebook-remarketing koodi. Kun ihmiset vierailevat verkkosivullasi tallennat heidän selaimelleen evästeen jonka mukaan voit kohdistaa heille mainontaa Facebookissa. Mikä parasta voit luoda kaksoisolentokohderyhmän myös tästä joukosta. Tällöin Facebook analysoi millaiset ihmiset ovat vierailleet verkkosivustollasi ja tekee heidän kaltaisista ihmisistä toisen ryhmän joille voit kohdistaa mainontaa.

Yllä olevassa kuvassa on Suomen Digimarkkinointi Oy:n vierailijoista luotu kaksoiskohderyhmä, joille voidaan kohdistaa Facebook-markkinointia.

Kaksoiskohderyhmän avulla voit tunnistaa ihmisiä jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi, mutta eivät vielä ole löytäneet sinua.

Kaksoiskohderyhmän hyödyt

Tuotteesi ja palvelusi on suunniteltu ratkaisemaan jonkin ihmisen ongelman. Vaikka tunnemme olevamme hyvinkin erilaisia suhteessa toisiimme on samankaltaisilla ihmisillä hyvinkin samanlaiset tarpeet. Koska Facebook tuntee erittäin tarkasti millaisia olemme käyttäytymisemme perusteella voidaan meistä luoda tarkat profiilit mistä olemme kiinnostuneita. Kun Facebook vielä tietää minkälaiset ihmiset ovat sinun tuotteistasi kiinnostuneita on markkinoinnin täsmäase valmis.

Me olemme saaneet esimerkiksi omassa markkinoinnissamme erittäin hyviä tuloksia aikaiseksi kaksoisolentokohderyhmien avulla.  Sivustollemme tulleen henkilön hankintahinta on laskenut 200% sen jälkeen kun otimme kaksoisolentokohderyhmän aktiiviseen käyttöön. Saamme siis samalla markkinointipanostuksella neljä kertaa enemmän hyviä vierailijoita verkkosivustollemme, kuin ennen.

Tämä on kaikkien etu. Me saamme blogimme ja mainontamme esille niille ihmisille jotka ovat kiinnostuneet digitaalisesta markkinoinnista ja ihmiset saavat heitä kiinnostavaa markkinointia nähtäväkseen. Kun olette vielä testanneet mikä mainonta on ihmisten mieleen Facebookissa ovat tulokset parantuneet todella paljon.

Olemme näkyvillä niille jotka ovat potentiaalisia asiakkaitamme ja kiinnostuneita tuotteistamme

Voit luoda erittäin tarkkoja kohderyhmiä

Se miten tarkasti teet kohderyhmiä on sinun valintasi. Voit luoda kohderyhmiä yksittäisistä tuotteista kiinnostuneista ihmisistä, tuoteryhmästä kiinnostuneista ihmisistä tai verkkosivustosi vierailijoista yleisesti. Ensimmäisenä sinun tulee miettiä onko tuotteella spesifi ostajakunta.

S-ryhmä tuskin tekee kohderyhmää sen mukaan kuka on vieraillut heidän prisman verkkokaupassa. Heille on järkevämpää luoda kohderyhmiä sen mukaan ketkä ovat kiinnostuneita tietyistä tuotteista. Tällöin voidaan markkinointia kohdentaa tarkasti kohderyhmälle ja tuloksetkin ovat paljon parempia.

Ota käyttöön!

Suosittelen kaikille yrityksille tämän ominaisuuden kokeilemista. Facebook-markkinointia voidaan tehdä erittäin tarkasti ja juuri sellaisille ihmisille jotka ovat potentiaalisia asiakkaita sinun yrityksellesi. En tiedä yhtäkään yritystä, joka ei olisi kiinnostunut tavoittamaan uusia asiakkaita jotka muistuttavat läheisesti niitä ihmisiä jotka ovat jo kiinnostuneita yrityksen tuotteista.

Kustannukset eivät ole korkeita ja markkinoinnin kohdistettavuus Facebookin avulla erittäin tarkkaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää