• Google Ads

10 yleisintä Google Ads virhettä

Lue yleisempiä virheitä Ads-mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads-mainontaa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Ads -mainonta on erinomainen tapa ohjata liikennettä sivustollesi ja Ads -mainonta voi oikein tehtynä olla yrityksellesi erittäin tehokasta. Alla on kerrottu yleisempiä virheitä Ads -mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy alla oleva lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads -mainontaa.

1. Liian monta avainsanaa yhdessä mainosryhmässä

Tämä on ehkä tyypillisin virhe, jonka mainostaja tekee Ads – tilissään, suositeltavaa olisi lisätä 5 – 20 avainsanaa yhteen mainosryhmään. Tietenkin on tapauksia, joissa avainsanoja voi olla enemmänkin. Tärkeää olisi kuitenkin aina tarkistaa, että lisäämäsi avainsanat ja mainokset liittyvät toisiinsa. Suositeltavaa onkin mainostaa aina vain yhtä tuotetta tai palvelua yhdessä mainosryhmässä.

Järjestämällä avainsanasi tiukkoihin mainosryhmiin saat avainsanoillesi paremmat laatupisteet ja tätä kautta edullisempia klikkauksia.

2. Sinulla ei ole tarpeeksi mainosryhmiä

Mainosryhmien luomisessa ei kannata laiskotella. Luo aina niin monta mainosryhmää, että saat avainsanasi jaettua parhaiden käytäntöjen mukaisesti.

3. Käytä oikeita avainsanojen hakutyyppejä

Et voi käyttää vain yhtä avainsananhakutyyppiä tilissäsi. Testaamalla eri hakutyyppejä näet, mitkä hakutyypit toimivat sinun kohdallasi ja mitkä eivät. Jokainen hakutyyppi toimii eri tavalla ja tämän takia onkin tärkeää testata sinulle sopivimmat. Jollakin avainsanalla saatat saada paremmin tuloksia laajalla haulla kun taas toisella avainsanalla saat enemmän tuloksia käyttämällä tarkkaa hakua. Muista siis aina testata, mitkä vaihtoehdot toimivat sinun kohdallasi.

4. Käytä negatiivisia avainsanoja

Negatiivisten avainsanojen lisääminen on erittäin tärkeä osa menestyksekästä Ads -mainontaa. Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja joilla et halua näyttää mainoksiasi. Lisäämällä negatiivisia avainsanoja mainoksiisi parannat mainostesi osuvuutta ihmisten tekemissä hauissa. Negatiiviset avainsanat parantavat klikkausprosenttiasi, koska mainoksesi vastaavat tarkemmin ihmisten tekemiä hakuja.

5. Asenna tulosseuranta

Ilman tulosseurantaa et näe mitkä asiat kampanjassasi tuovat tulosta ja hukkaat varmasti rahaa. Suosittelenkin asentamaan tulosseurannan tiliisi jos et ole sitä vielä tehnyt. Tulosseurantaa käyttämällä tilisi optimointi helpottuu huomattavasti ja näet mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät.

6. Muista käydä läpi hakutermiraporttiasi

Muista aina käydä läpi hakutermiraportti kun aloitat mainostamisen Adsissa.  Hakutermiraportin avulla näet millä hakusanoilla ja -lauseilla mainoksesi ovat käynnistyneet. Tarkastelemalla hakutermiraporttia saat helposti uusia avainsanoja ja löydät ideoita negatiivisiin avainsanoihin.

7. Käytä aluekohdistusasetuksia

Muista aina määritellä asetuksiin millä maantieteellisellä alueella haluat mainoksesi näkyvän. Ajatellaan yrityksesi sijaitsevan Jyväskylässä ja tarjoat palveluitasi ainoastaan Jyväskylän alueella. Tässä tapauksessa sinun ei kannata mainostaa koko Suomessa vaan ainoastaan Jyväskylän alueella ja sen läheisyydessä.

8. Muista käyttää mainoslaajennuksia

Mainoslaajennusten avulla saat lisää tilaa mainokseesi ja voit kertoa yrityksestäsi enemmän. Käyttämällä mainoslaajennuksia voit parantaa mainostesi klikkausprosenttia ja saat enemmän tilaa houkutella käyttäjää klikkaamaan mainostasi.

9. Mainosten A/B testaus

Muista aina kirjoittaa kaksi mainosta jokaiseen mainosryhmään. Kahden mainoksen avulla pystyt testaamaan kumpi mainoksista toimii paremmin ja pystyt muokkaamaan heikommin toimivaa mainosta. Tätä testaamista kutsutaan A/B -testaamiseksi.

10. Väärä laskeutumissivu

Kaikkea Ads – mainonnan tuottamaa liikennettä ei kannata ohjata etusivullesi. Paras tapa on ohjata käyttäjä suoraan sille verkkosivustosi sivulle, joka sisältää niitä palveluita tai tuotteita, joita mainoksesi koskee.

Otetaanpa esimerkki:

Yrityksesi myy erilaisia kenkiä ja mainoksessasi mainostat naisten korkokenkiä. Tässä tapauksessa ei ole mielekästä ohjata ihmistä sivulle, josta löytyvät kaikki kenkäsi vaan sivulle, josta naisten korkokengät löytyvät.

Yhteenveto

Tekstissä käytiin läpi yleisimpiä aloittelijoiden virheitä Ads -mainonnassa. Välttämällä nämä edellä mainitut virheet saat varmasti aikaiseksi tehokkaamman Ads – kampanjan, etkä hukkaa aikaa ja rahaa väärin toteutettuihin ja heikosti toimiviin mainoksiin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää