• Google Ads

Google Adwords ja sivustolinkit

Sivustolinkkien avulla voit antaa mainoksessa lisää tietoa yrityksestäsi, parantaa mainostesi näkyvyyttä, klikkausprosenttia ja laatupisteitäsi. Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuinka sivustolinkkejä lisätään ja kuinka ne toimivat. Miksi sivustolinkkejä kannattaa käyttää? Sivustolinkkien avulla saat valloitettua mainoksellesi lisää tilaa ja voit ohjata ihmiset suoraan verkkosivustosi alasivuille.  Sivustolinkkien avulla voit ohjata kiinnostuneita ihmisiä esimerkiksi suoraan yhteydenottosivullesi, tarjoussivullesi, tietyn tuotteen […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Sivustolinkkien avulla voit antaa mainoksessa lisää tietoa yrityksestäsi, parantaa mainostesi näkyvyyttä, klikkausprosenttia ja laatupisteitäsi. Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuinka sivustolinkkejä lisätään ja kuinka ne toimivat.

Miksi sivustolinkkejä kannattaa käyttää?

Sivustolinkkien avulla saat valloitettua mainoksellesi lisää tilaa ja voit ohjata ihmiset suoraan verkkosivustosi alasivuille.  Sivustolinkkien avulla voit ohjata kiinnostuneita ihmisiä esimerkiksi suoraan yhteydenottosivullesi, tarjoussivullesi, tietyn tuotteen sivulle jne.

Sivustolinkkien avulla parannat myös mahdollisuuksiasi Adwordsin huutokauppatilanteessa. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa kahdella mainostajalla on samat laatupisteet ja hintatarjoukset. Tässä tapauksessa mainostaja, jolla on paremmat mainoslaajennukset saa mainokselleen paremman sijoituksen Googlessa.

Sivustolinkit tulevat näkyviin hakutulosten yläpuolella olevissa mainoksissa. Ne eivät siis näy mainoksissa, jotka näkyvät sivun oikeassa reunassa. Sivustolinkit näkyvät varsinaisen mainoksesi alla.

Sivustolinkkien kustannukset

Sivustolinkkien klikkauksista veloitetaan klikkauskohtaisen hintatarjouksesi perusteella eli samalla tavalla kuin mainoksia klikattaessa.

Mikäli ihminen klikkaa mainoksestasi useampaan sivustolinkkiä yhdellä näyttökerralla, ei Google veloita sinulta kuin korkeintaan kahdesta klikkauksesta näyttökertaa kohti.

Sivustolinkkien lisääminen

Voit määrittää sivustolinkit kampanjatasolla tai mainosryhmätasolla, joten laita sivustolinkkeihin niitä tuotteita tai palveluita, jotka sopivat kyseiseen kampanjaan tai mainosryhmään. Määritä siis ainakin jokaiselle kampanjallesi omat sivustolinkit.

Voit lisätä sivustolinkkejä kampanjoihisi valitsemalla mainoslaajennukset välilehden ja sieltä sivustolinkit kohdan.

Valitse tämän jälkeen +uusi sivustolinkki.

Linkkiteksti: Tässä esimerkissä ihminen ohjataan yhteydenottosivulle, joten linkkitekstiksi on kirjoitettu yhteydenotto. Linkkiteksti saa olla enintään 25 merkkiä pitkä.

Linkkitekstissä ei saa käyttää symboleita, huutomerkkejä tai hymiöitä. Google ei myöskään hyväksy linkkitekstejä, jotka aloittavat tiedoston lataamisen klikattaessa.

Aloitussivu: Valitse aloitussivuksi se URL-osoite, johon haluat sivustolinkin ohjaavan verkkosivustossasi. Esimerkiksi tässä ohjataan yhteydenottosivulle ja kohde-URL-osoitteeksi on valittu yhteydenottosivun osoite.

Kuvaus: Kirjoita tähän osioon teksti, joka kuvaa sivustolinkkiä ja sitä mihin se ohjaan. Esimerkiksi tässä tapauksessa on kirjoitettu ”ota yhteyttä ja etsitään teille sopivimmat ratkaisut”.  Yksi kuvausrivi saa enintään olla 35 merkkiä pitkä.

Valitse tämän jälkeen ”tallenna”.

Suositeltavaa on lisätä vähintään neljä sivustolinkkiä jokaiseen kampanjaan.

Sivustolinkkien ajoittaminen

Voit määritellä sivustolinkin lisäasetuksista tietyt päivät tai kellonajat milloin haluat sivustolinkkisi näkyvän. Valitse Aloitus- ja lopetuspäivät kohdasta: ”ajoitus” ja valitse ajoituskohtaan päivät ja kellonajat, milloin haluat sivustolinkkiesi tulevan näkyviin.

Miksi sivustolinkkisi eivät näy?

Sivustolinkkisi eivät aina välttämättä tule näkyviin vaikka mainoksesi sijoittuisikin kolmen parhaan mainoksen joukkoon Google haussa. Google ottaa huomioon useita eri tekijöitä, joiden perusteella se katsoo näytetäänkö sivustolinkkejä mainoksesi yhteydessä. Mutta mitä parempi klikkausprosentti mainoksellasi on, sitä todennäköisemmin sivustolinkit tulevat näkymään.

Sivustolinkkien näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi: Klikkauskohtainen hintatarjouksesi, avainsanojesi laatu, haun tehneen ihmisen käyttämä hakutermi, muut mainoslaajennukset kampanjassasi sekä mainostesi ja sivustolinkkiesi aloitussivujen osuvuus.

Kuinka voit parantaa sivustolinkkien näkymismahdollisuuksia?

  • Lisää kampanjaasi useita eri sivustolinkkejä.
  • Älä laita montaa sivustolinkkiä ohjaamaan samalle aloitussivulle vaan ohjaa jokainen sivustolinkki eri sivulle.
  • Luo sivustolinkkejä, jotka ohjaavat asiakkaat tuotteeseesi tai palveluusi liittyville sivuille.
  • Paranna avainsanojesi laatupisteitä

Yhteenveto

Olethan muistanut käyttää Adwords -kampanjoissasi sivustolinkkejä? Jos et, suosittelen menemään mainoslaajennukset-välilehdelle ja lisäämään sivustolinkit jokaiseen kampanjaasi. Näin parannat laatupisteitäsi, klikkausprosenttiasi ja saat mainoksellesi valloitettua lisää tilaa sekä pystyt ohjaamaan ihmiset suoraan haluamallesi sivulle.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää