• Google Ads
  • YouTube

5 syytä tehdä YouTube videomainontaa

Muutama vuosi takaperin digimarkkinoinnissa videon käyttäminen arvelutti markkinoijia. Tekniikan kehittyessä videosta on tullut erittäin tehokas tapa viestiä verkossa.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Vielä muutama vuosi takaperin digimarkkinoinnissa videon käyttäminen arvelutti markkinoijia, sillä hitaat verkkoyhteydet ja älypuhelimien erittäin rajallinen kyky näyttää videomateriaalia rajoittivat sen mahdollisuuksia. Tämän takia video jäi suurelta osalta verkkosivun kävijöistä katsomatta.

Tekniikan kehittyessä videosta on tullut erittäin tehokas tapa viestiä verkossa ja sen käyttö onkin räjähtänyt:

  • Tällä hetkellä jokaisena vuorokauden minuuttina YouTubeen ladataan 70h videomateriaalia.
  • YouTubesta katsotaan 4 miljardia tuntia videoita joka kuukausi .

YouTuben videomarkkinoinnin avulla saat videosi suuremman yleisön eteen ja pystyt kohdentamaan näkyvyytesi juuri haluamallesi yleisölle. Pystyt siis saavuttamaan enemmän ihmisiä tarkemmalla viestillä.

Käydään läpi 5 etua, joita videot ja YouTube-markkinointi tuovat:

1. Video välittää tunnetta

Videoiden äänet ja näkymät välittävät tunnetta ja viestiä paremmin kuin mikään muu sisällön muoto. Videomainokset liikuttavat näkijäänsä huomattavasti enemmän kuin pelkät teksti- tai kuvamainokset.

2. Video on lisätapa asiakkaasi tavoittamiseen

Jo pelkästään se, että me ihmiset opimme eri tavoilla – lukemalla, näkemällä, kuulemalla ja tekemällä – kertoo sen, että video tavoittaa eri yleisön kuin tekstisisältösi. Videossa viesti myös välittyy useammalla tasolla ja näin myös viestin perille meneminen on tehokkaampaa.

Googlen videomainonta ei rajoitu pelkästään www.youtube.com -osoitteeseen vaan ne näkyvät myös Googlen näyttöverkossa. Googlen näyttöverkko tavoittaa 98 % suomalaisista Internetin käyttäjistä.

YouTube-markkinoinnin avulla tavoitat ihmiset eri laitteissa ja paikoissa. Videon katsominen kaupungilla kahvilassa istuessa on erittäin yleinen tapa tappaa aikaa, ja jos sattumalta videossa mainostetaan uusien kevätkenkien alennusmyyntiä läheisessä liikkeessä, saattaa kahvittelijan seuraava määränpää vaihtua.

3. Maksat pelkästään silloin, kun videosi oikeasti katsotaan

Vaikka YouTuben in-stream -videot, jotka pyörivät mainoksina varsinaisen videon päällä käynnistyvätkin automaattisesti, mainostajana et joudu maksamaan tästä mitään, ellei käyttäjä katso videotasi vähintään 30 sekunnin ajan.

Ne viisi pakollista sekuntia ennen kuin käyttäjä pääsee katsomaan hakemaansa videota ovat mainostajalle ilmaisia. Varmista, että videosi 5 ensimmäistä sekuntia välittävät mahdollisimman tehokkaasti brändisi viestiä.

4. Videot ovat paljon muutakin kuin pelkkiä mainoksia

Videon käyttöä ei tule rajoittaa pelkästään YouTubessa mainostamiseen.

  1. Pystyt rakentamaan videoilla oman kanavasi Youtubeen.
  2. Keräät näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
  3. Videosi saattaa lähteä viraaliksi ja saat valtavan määrän ”ilmaista” näkyvyyttä.
  4. Hyvät videot myös todistetusti nostavat verkkosivuston konversioprosenttia – toisin sanoen video verkkosivustolla lisää myyntiä.

5. YouTube -videomainonta on mitattavaa

Parasta digimarkkinoinnissa on sen mitattavuus ja kohdentaminen. Kaikki digimarkkinoinnin edut pätevät myös videoiden suhteen. Pystyt laskemaan videomainoskampanjasi tehokkuuden AdWordsin videokampanjasta lähteneestä klikkauksesta aina lopulliseen ostokseen yhteydenottoon verkkosivustollasi.

Lopuksi

Mitä enemmän ihmisten syitä ostaa on tutkittu, sitä selkeämmäksi on tullut, että tunteet ovat suurin tekijä ostopäätöksessä. Vaikka ihminen usein perustelee ostoksen itselleen järkisyillä, on sitä ennen ostopäätös jo syntynyt tunnepohjaisista syistä johtuen.

Video on erittäin tehokas tapa vedota tunteisiin ja näin saada viesti välittymään. Kun panostat videoon, muista myös panostaa siihen, että video saadaan kohdeyleisösi eteen.

Pystymme tehostamaan videomainontaasi sekä Google Adwordsin että Facebook-markkinoinnin avulla.

Jos sinulla heräsi kysymyksiä, soita 010281821, tai jätä yhteydenotto pyyntö tästä ja katsotaan miten voimme sinua auttaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää