• Instagram
  • Sosiaalinen media

Miten nuoret tavoitetaan markkinoinnilla

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä. Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä.

Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion räjähdysmäinen kasvu.

Eivät Internet-sivutkaan helpossa roolissa ole. Nuoret käyttävät enemmän sosiaalista mediaa, mikä ohjaa heitä Internettiin, mutta sieltä palataan nopeasti takaisin sosiaalisen median palveluihin.  71% yhdysvaltalaisista nuorista käyttää enemmän sosiaalisen median palveluita, kuin verkkosivuja. Eikä ole montaa vuotta, kun vertailu tehtiin TV:n ja Internetin kesken. Se kuvastaa hyvin sitä muutoksen tahtia, joka on käynnissä.

Nuoret viettävät aikansa sosiaalisessa mediassa.

Nuoret eivät siis katso enää telkkaria. Internetissä surffailu on heille vanha termi, kuin murtomaahiihto. Myös Facebook on menossa kovasti alaspäin heidän päivittäisessä käytössään.

Instagram kasvaa nopealla tahdilla ja Snapchat on paikka, johon videoita ja kuvia laitetaan päivittäin. Siis kanavia, joissa hyvin harva suomalainen brändi on mitenkään mukana markkinoinnillaan. Puhumattakaan siitä, että markkinointia tehtäisiin mitenkään suunnitellusti ja strategisesti.

Käytännössä kuitenkin ilman kunnon sosiaalisen median markkinointia jää nuoret tavoittamatta. Moni vanhempi toimitusjohtaja ei ole tästä huolissaan, koska ”nuorilla ei ole rahaa” tai ”he eivät ole heidän asiakaskuntaa”. Muistuttaisin kuitenkin, että ero nuorten ja vanhempien välillä median käyttämisessä on nykyään niin suuri, että samat kanavat eivät käytännössä tavoita nuoria ja esimerkiksi keski-ikäistä väestöä. Ennen pystyttiin luottamaan siihen että koko perhe kokoontuu saman TV:n ympärille ja tavoittaa jokaisen kyseisestä kotitaloudesta. Nyt moni yritys on nuorille täysin vieras.

Nykyisin jopa perheen aikuisilla on vaikeuksia tietää, mitä mediaa heidän teini-ikäiset lapsensa käyttävät eniten.

Huonolla sisällöllä ei pärjää sosiaalisessa mediassa.

Seuraamalla montaa suomalaista yritystä eri sosiaalisessa mediassa voi huomata, että kanavia käytetään melko kankealla tavalla. Aito halukkuus vuorovaikutukseen puuttuu. Viestintää tehdään yksipuolisesti niin kuin perinteisissä medioissa.

Toinen silmiinpistävä huomio on sisällön huonous eli julkaisut, joita kanavaan tehdään. Liian monen yrityksen julkaisujen laatu, ajoitus sekä kohderyhmän arviointi on huonolla tasolla. Tähän syyllistyvät hämmästyttävän paljon myös suuret yritykset. On hieman kummallista, että nuoret omilla laitteillaan julkaisevat laadukkaampaa sisältöä, kuin useita kymmeniä miljoonia euroja vaihtavat yritykset. On turha pyytää nuoria sitoutumaan tällaiseen kanavaan, saati ostamaan yrityksen tuotteita.

Millaisen kuvan annat yrityksestäsi nuorille jos sisältösi on huonompaa, kuin heidän ystäviensä tekemät sisällöt?

Aloita tänään, jos haluat tavoittaa nuoria sosiaalisessa mediassa myös tulevaisuudessa.

Jos yrityksesi haluaa tavoittaa nuoria ihmisiä vuonna 2018, tulee sen valmistelu aloittaa heti. Kanavat eivät rakennu päivässä ja uusissa kanavissa seuraajan saaminen on huomattavasti työläämpää. Hurjat vuodet, jolloin kaikki tykkäsivät kaikesta, ovat ohi. Sisällönlukutaidon parantuminen on aiheuttanut sen, että sitouttamiseen vaaditaan oikeasti hyvää ja aktivoivaa materiaalia.

Muistilista:

  1. Tee kunnollinen kohderyhmän analyysi (ketä haluat tavoittaa, miten ja milloin)
  2. Tee sisältöstrategia ja vuosikello, jonka avulla ohjaat kanavia.
  3. Luo Instagram-tili ja huolehdi siitä, että sisältösi on laadukasta.
  4. Varaa yrityksesi nimimerkki Snapchat-palvelusta.
  5. Seuraa jatkuvasti, mistä alallasi puhutaan nuorten keskuudessa
  6. Dokumentoi mitä olet tehnyt ja millä on vaikutusta.

Pidä yrityksesi nopeana

Jos yrityksesi tavoittelee nuorten huomiota, on markkinoinnissa varauduttava nopeisiin muutoksiin. Nuoret omaksuvat uusia medioita ja tapoja käyttää teknologiaa niin nopeasti, että pitkät markkinointistrategiat ovat käyneet mahdottomiksi. Sisältöstrategia on sen sijaan välttämättömyys. Sisällöt siirtyvät kanavasta toiseen ja muuttavat muotoaan tarvittaessa nopeasti. Hyvin laadittu sisältöstrategia auttaa uusien kanavien käyttöönotossa.

Jos kohtaat haasteita kohderyhmäsi tai sosiaalisten medioiden kanssa, ota yhteyttä. Voimme varmasti auttaa sinua ja yritystäsi löytämään sen oikeat henkilöt oikeista kanavista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää