• Sisältömarkkinointi

7 askelta menestyvään yritysblogiin

Käydään lävitse 7 tärkeää asiaa menestyvän yritysblogin luomiseen. Olet sitten vasta perustamassa blogia tai pettynyt sen tehoihin, näillä askelilla pääset lähemmäksi maalia. 1.Tunne yleisösi Kuten kaikessa markkinoinnissa, tulee sinun tietää, ketä yrität tavoitella. Et voi kirjoittaa mielenkiintoisia blogeja, jos et tunne kohdeyleisösi tarpeita, haasteita ja ongelmia. Istu alas myyntiporukkasi kanssa ja käy lävitse useimmiten asiakkaiden […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Käydään lävitse 7 tärkeää asiaa menestyvän yritysblogin luomiseen. Olet sitten vasta perustamassa blogia tai pettynyt sen tehoihin, näillä askelilla pääset lähemmäksi maalia.

1.Tunne yleisösi

Kuten kaikessa markkinoinnissa, tulee sinun tietää, ketä yrität tavoitella. Et voi kirjoittaa mielenkiintoisia blogeja, jos et tunne kohdeyleisösi tarpeita, haasteita ja ongelmia.

Istu alas myyntiporukkasi kanssa ja käy lävitse useimmiten asiakkaiden kysymät kysymykset, vastaväitteet ja ongelmat. Kun aloitat blogisi kirjoittamisen näillä, saat nopeasti aikaan sisältöä, mikä on todella relevanttia yleisöllesi.

Siitä, miten keksit aiheita, jotka kiinnostavat kohdeyleisöäsi voit oppia lisää The sales lionin ekirjasta.

2.Varmista sivustosi tekninen kunto ja rakenne

Kokemukseni mukaan, yksi suurimpia syitä miksi jotkin yritysblogit menestyvät ja toiset ei, on niiden saama hakukoneliikenne. Jotta saat kaiken hyödyn sisällön tuottamisesta, tarkista/tarkistuta ensin, että sivustosi tekninen puoli ja rakenne vastaa sitä, mitä Google odottaa verkkosivustolta.

Se millaisesta rakenteesta Google tykkää selviää Antin blogi-kirjoituksesta hyvä verkkosivuston rakenne.

3. Kirjoita ihmisille, mutta muista myös Google

Kun kirjoitat kohdeyleisöäsi kiinnostavista asioita, muista kohdentaa tuotettu sisältö sellaisiin hakusanoihin, joita kohdeyleisö hakee Googlesta. Lisää hakusanatutkimuksesta voit lukea blogistamme täältä. Kyseinen blogi kertoo miten hakusanatutkimus tehdään Adwords-mainontaa suunnitellessa, mutta sama pätee myös blogin hakusanatutkimukseen.

Kun kirjoitat tekstin, ota myös Google huomioon, pienellä vaivalla blogikirjoituksesi löytyy tällöin myös Googlesta ja saat sieltä ilmaista liikennettä. Varmista, että etsimäsi hakusanat löytyvät oikeista kohdista blogia lukemalla kirjoituksen: sisällön hakukoneoptimointi.

Älä kuitenkaan koskaa riskeeraa tekstisi luettavuutta miellyttääksesi hakukoneita.

4. Muista sisällön promoaminen

Kun näet vaivan sisällön tuottamiseen, muista varmistaa, että saat sen mahdollisimman monen kohdeyleisöösi kuuluvan henkilön eteen. Monet sanovatkin, että sisällön promoamiseen pitäisi käyttää yhtä paljon aikaa, kuin sen tuottamiseen.

Kohdan yksi mukaisesti, kun tunnet yleisösi, tiedät myös missä se verkossa liikkuu. Rakenna siis blogisi ympärille sosiaalisen median kanavat, joita seuraamalla saa helposti uusimmat kirjoituksesi eteensä.

Eri yrityksillä toimii eri kanavat, selkeimpiä eroja on B2B puolen kanavana LinkedIn ja B2C puolella Facebook. Muista kuitenkin, että toimit sitten B2B tai B2C, asiakkaasi ovat ihmisiä. Testaa siis eri kanavat, mittaa tulokset ja panosta markkinointi sinne, mistä se tuo tulosta.

5. Pyri saamaan blogisi lukijat sähköpostilistallesi

Miksi yritysblogi perustetaan? Yritysblogilla on monta erilaista hyötyä, selkeitä ovat:

  1. Lisää kauppaa ja tarjouspyyntöjä
  2. Asiantuntijuuden rakentaminen
  3. Asiakaskunnan kouluttaminen
  4. Tunnettavuuden nostaminen

Perimmäinen syy markkinoinnissa kuitenkin aina on asiakkaiden hankkiminen. Ilman kauppaa ei ole liiketoimintaa. Aina kannattava strategia on se, että pyrit saamaan kohdeyleisösi ilmaisen markkinoinnin piiriin.

Blogi-liikenne on hankalaa kääntää suoraksi kaupaksi heti ensi tapaamisella, toki tätäkin tapahtuu. Toimivammaksi huomattu strategia on kääntää blogin lukijat sähköpostilistallesi.

Näin helpotat heidän elämäänsä tarjoamalla muistutuksen hyvästä sisällöstäsi ja saat suoran tavan kontaktoida asiakkaasi.

6. Käännä sähköpostilistasi kaupaksi

Sähköpostilistalle täytyy muistaa tuottaa tarpeeksi arvoa, jotta lista ei lähde kutistumaan. Siksi sinne ei kannata jatkuvasti spämmätä pelkästään myyntiviestejä, vaan rakentaa suhde.

Tarkoitus kuitenkin on saada lisää kauppaa ja kun sinulla on suora tapa saada seuraajasi kiinni, pystyt tekemään listallesi tarjouksia ja ilmoituksia uusista tuotteista. Mieti, keitä listallasi on ja millaiset tuotteet/palvelut heille parhaiten sopii ja tee niistä listallesi sopivin välein tarjouksia.

7. Mittaa tulokset

Sisällön tuottaminen vie resursseja. Jotta resurssit voidaan käyttää siellä, missä ne tuovat suurimmat tulokset, täytyy asentaa mittaristo.

Google Analytics on ilmainen ohjelmisto verkkosivuston liikenteen mittaamiseen ja suosittelemmekin sitä kaikille. Löytyy toki maksullisiakin ohjelmistoja, joiden hyödyt sitten ovat joissain tapauksissa niin suuret, että maksullinen ohjelmisto on kannattava sijoitus.

Google Analyticsillä pystyy mittaamaan monenlaista asiaa ja oikeastaan ongelma ei ole asioiden mittaaminen vaan se, miten datan seasta löydetaan ne merkitykselliset asiat.

Voit lukea lisää sisällön mittaamisesta blogistamme verkkosivuston tehokkaimman sisällön selvittäminen.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää