• Verkkokaupan Markkinointi

Miksi kivijalkakauppiaan kannattaa tehdä verkkokauppa – ROPOn vaikutus voi olla merkittävä

ROPO (Research online, Purchase offline) vaikuttaa verkkokaupan tuomaan myyntiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Olen työskennellyt neljässä erilaisessa kivijalkamyymässä 2001-2018 yrittäjänä, myyjänä ja myymäläpäällikkönä. Näin omin silmin verkkokaupan nousun ja pelon kivijalkamyymälää pitävien silmistä ja sen, kuinka verkkokauppa tuhoaisi heidän bisneksen. Tuona aikana moni palveleva pikkuliike lopetti. Jyväskylän keskustassa ammotti tyhjillään olevia liikekiinteistöjä ja Posti kehitti pakettiautomaattejaan tukemaan verkkokauppaa.

Miten sitten kävikään? Halusivatko kaikki asiakkaat vain tilata netistä? Eihän siinä kuinkaan käynyt. Verkkokauppa on vallannut tähän mennessä koko myynnistä noin 14 % (2019). Matkatoimistoalalla tämä näkyi selvästi, mutta kivijalkaliikkeissä kauppa käy edelleen hienosti. Tilastokeskuksen mukaan joka toinen yritys lopettaa toimintana viiden vuoden sisällä aloittamisesta, eikä se ole pelkästään netin kehittymisen syy.

Mitä on ROPO?

Ropo (Research Online Purchase Offline)

Ropoon viitataan, kun tuotetta etsitään ja vertaillaan netissä, mutta se ostetaan fyysisestä kivijalkakaupasta.

Tutkitusti n. 14 % kaikesta jälleenmyynnistä ostetaan verkosta ja luvun ennustetaan kasvavan jatkuvasti. Suurin osa kaupasta tehdään edelleen kivijalassa tai soittamalla. Silti ROPO-efektin merkitys on suuri. Deutsche Bankin tutkimuksen mukaan, jopa lähes puolet kaupan päättäneistä on etsinyt tuotteen etukäteen netistä. Katso kaavio:

Lähde: (DB Research)

 

Samaan tulokseen tuli myös Moz omassa mittauksessaan, jossa 47 % kivijalan asiakkaista oli käynyt katsomassa tuotteita liikkeen verkkosivuilla ennen ostoa. Ennen kaikkea yksi kahdeksasta kivijalkamyymälän ostaneesta asiakkaasta oli tullut liikkeen verkkosivuille Google Adsin kautta.

Miksi jokainen myymälä voi hyötyä verkkokaupasta

Verkkokauppojen myynti kasvaa vuosivuodelta. Verkkokauppa tukee hyvin kivijalan myyntiä ja toisinpäin. Miksi sitten kaikilla myymälöillä pitäisi olla myös verkkokauppa?

  1. Löydettävyys

Sinusta ei tiedetä, jos sinua ei löydy verkosta etsimällä. Et ole verkossa, mikäli sinua ei löydy haettavalla tuotteella. Mikäli myymiäsi tuotteita ei ole verkkokaupassasi, ne eivät voi löytyä verkkohauilla. Hakukoneoptimoinnin kannalta verkkokauppa on paras ratkaisu löydettävyyteen.

  1. Hintavertailu

Verkko on hintavertailua varten, eikä aina haittaa, vaikka olisit kalliimpi. Asiakas päättää, minkä arvojen mukaan hän haluaa ostaa.

  1. Saatavuustieto

Aikaa on rajallisesti ja harva haluaa enää lähteä shoppailemaan ja etsimään tavaroita kaupasta, koska paljon helpompaa on tarkistaa netistä, onko haluttu tuote saatavana. Tuote haetaan sieltä, missä se on hyllyssä verkon mukaan. Ei välttämättä lähimmästä tai halvimmasta paikasta.

  1. Tuotevertailu

Tuotteita vertaillaan ennen ostoa. Toinen haluaa halvan, toinen parhaan. Muiden käyttäjien kokemukset tukevat ostopäätöstä. Huono arvio netissä ei tarkoita pahaa tuotteelle, vaan se voi jopa tukea kalliimman tuotteet myyntiä samassa kaupassa. Tuote ja hintavertailua tehdään vielä kaupan hyllyjen välissä kännykällä, koska se vain on netissä helpompaa. Luotamme puolueettomien ihmisten sanaan monessa asiassa enemmän kuin myyjän sanaan.

  1. Lisämyynti

Verkkokaupan bundlet ja suositellut tuotteet toimivat myös kivijalassa. Kun tuotevertailua tehdään netissä, voit samalla mainostaa muita tuotteitasi.

  1. Markkinointi

Digimarkkinointi johtaa aina verkkosivuille. Mikäli mainostat tuotteitasi ja liikettäsi netissä, ostaja päätyy sivuillesi. Mikäli tuotteet eivät kuitenkaan löydy, sivulta asiakas poistuu ja siirtyy seuraavalle sivulle, mistä tuote löytyy. Siksi verkkokaupalla on merkittävä rooli kivijalkamyymälän tukemisessa.

Soveltuuko tuotteesi verkkokauppaan?

Kyllä. Omakotitalot ja tontitkin myydään verkossa. Palveluita voi varata valmiiksi netistä, isot ja pienet kulutustavarat vertaillaan verkossa. Vaikka olisit varma, että tuotteesi ostetaan myymälästä, niin asiakkaasi on todennäköisesti käynyt katsomassa ja vertailemassa sitä verkossa. Esimerkiksi auto haetaan lähes aina fyysisesti myyjältä, mutta ostaja on tehnyt sitä ennen jo pitkän vertailun malleista, ominaisuuksista ja hinnasta verkossa.

Kannattaako verkkokauppa?

Kannattaa, vaikket sieltä mitään myisi. Monella liikkeellä on tuotekuvastotyyppinen verkkokauppa, mistä ei edes voi ostaa. Silti sen pitäminen myynnin tukena useimmiten kannattaa. On myös fakta, että verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä kasvaa jatkuvasti. Kun sinulla on jo nyt verkkokauppa, olet ensimmäisten joukossa valtaamassa myyntiä, kun myös sinun alasi tuotteita aletaan ostamaan enemmän verkosta.

Tee kivijalkaostaminen verkossa helpoksi. Tee verkkokauppa, jossa näkyy selkeästi tuotteen hinta ja saatavuus. Kerro tuotteesta monipuolisesti, anna arvostelumahdollisuus ja tee tuotevertailu helpoksi. Kerro missä olet, kuinka teille pääsee ja miten voi parkkeerata. Karttalinkki ja selkeät aukioloajat helpottavat tulemista.

 

Lataa verkkokauppa-aiheinen verkkolehti

Yhteenveto

Digimarkkinointi on tehokasta ja mitattavaa. Mitattavuus perustuu kuitenkin verkossa tehtyyn toimenpiteeseen, kuten ostoon, lataukseen tai yhteydenottoon. Kun tuotetta etsitään ja vertaillaan verkossa, mutta ostetaan kivijalasta, on markkinoinnin tehon mittaaminen vaikeaa. Voidaan kuitenkin luotettavasti osoittaa, että digimarkkinointi ja verkkokauppa lisäävät myös kivijalan myyntiä. Voit lukea XXL ketjun, Head of Digital Marketing, Henri Molinin ajatuksia, kuinka XXL hyödyntää verkkokauppaa ja digimarkkinointia myös myymälöiden markkinointikanavana: lataa Googlen toimintaa käsittelevä verkkolehti.

Kun ketjulla on sekä useampia liikkeitä, että oma verkkokauppa, saattaa myymäläpäällikkö pitää omaa verkkokauppaansa kilpailijana tai sitten liikkeenjohto vertaa myyntilukuja niin, että verkkokauppa olisi yksi liike muiden kivijalkojen joukossa. Sen sijaan verkkokauppa pitää nähdä kivijalkamyymälöiden boostaajana ja mainosalustana. Verkkokauppa ei ole perinteisen liikkeen tappaja – ainakaan juuri nyt – ja oikeilla toimenpiteillä se lisää kivijalkaliikkeen myyntiä sekä kannattavuutta. Verkkokauppa tehostaa markkinointia ja saa asiakkaat tulemaan yhä uudestaan myymälään sisälle asti.

Ota yhteyttä niin suunnitellaan, kuinka sinun myyntiäsi voidaan parantaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää