• Facebook

10 tapaa saada enemmän Facebook-jakoja yrityksellesi

Mikä onkaan parempaa, kuin saada jakoja yrityksesi Facebook-päivityksesi?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Mikä onkaan parempaa, kuin saada ihmiset jakamaan yrityksesi Facebook-päivityksesi? Ideaalitilanteessa tämä on parasta markkinointia ja leviää Facebookissa kulovalkean tavoin tavoittaen kohderyhmäsi nopeasti ja ilmaiseksi. Tämä ei kuitenkaan ole helppoa, mutta seuraavat asiat huomioimalla onnistut paremmin luomaan jaettavaa sisältöä ja mahdollistat onnistumisen tässä vaikeassa markkinoinnin lajissa.

Mitä sinun pitää tehdä?

1.Ole johdonmukainen.  Kun päätät tehdä Facebook-markkinointia on sille oma aikansa ja paikkansa. Tämä on prosessi muiden joukossa ja sinun tulee julkaista kiinnostavaa materiaalia usein. (Mari Smith suosittelee viittä kertaa viikossa)

2.Oikea ajoitus. Milloin julkaisusi on ajankohtainen kohderyhmällesi? Me esimerkiksi julkaisemme omat blogimme tiistaisin ja torstaisin, koska ne ovat parhaat päivät business kontekstin välittämiseen.  Kaikilla aloilla ei ajankohdalla ole niin suurta merkitystä, kun taas toisille se on erittäin tärkeä. Mieti siis milloin viestisi olisi arvokkain sen saajalle tai välittäjälle.

3.Vangitseva kuva. Tämä on tärkeä, mutta samalla vaikea osa-alue. Kuvapankkien kanssa saa menemään tunteja kun etsit oikeaa kuvaa.  Hyvät kuvat pysäyttävät. Suora katsekontakti kuvasta, värikkäät kuvat tai aiheeseen liittyvä tekeminen toimivat varminten. Kuvat saavat myös julkaisusi näkymään paremmin.

4.Pidä viestisi lyhyenä. Lyhyet viestit sitouttavat paremmin. Fast Company oli tutkimuksessaan todennut että alle 80 merkkiä pitkät viestit sitouttavat 66% paremmin.

5.Merkityksellinen viesti. Sinun tulee tietää millainen viesti kiinnostaa sinun Facebook-sivuston tykkääjiä. Kohdennat viestisi vain heille ja annat heille näin jotain arvoa mikä hyödyttää heitä. Tämä unohtuu usein pienemmiltä yrityksiltä ja viestintä on tällöin heikkoa ja pelkkää mainonnan näyttämistä.

6.Ole aito. Facebook-sivusi on sinun yrityksesi äänikanava. Anna sille tunnistettava ääni, joka kuvastaa sinun brändiäsi.

7.Kehoita toimimaan.  Kun olet tehnyt timanttisen päivitykset voit myös pyytää tykkäämään tai jakamaan sen. Ole kuitenkin tässä varovainen ettet vingu Facebook-sivustoasi tyylittömäksi huomion kerjääjäksi. Jos viesti on perus tasoa kannattaa siihen ennemmin laittaa markkinointibudjetti jolla tavoittaa tehokkaasti.

8.Viihdytä. Kun teet erittäin viihdyttävän viestin on sillä jo itsessään arvoa. Tämä sidottuna hyvään kontekstiin on paras mahdollinen yhdistelmä. Muista että tylsä viesti ei sitouta ketään.

9.Tee listoja.  Tämäkin blogiposti on listaus. Siihen on useita syitä. Listat ovat nopeita lukea, helposti sisäistettävissä ja niiden viesti on helppo jakaa eteenpäin

10.Kausittaiset sesongit. Sesongit helpottavat tekemään viestistäsi  merkityksellisen sillä hetkellä. Vaikuttaako lomakausi, säätilat, tai yleiset palkkapäivät kohderyhmääsi ja onko näiden huomioiminen helppoa. Suosittelen kokeilemaan lämpimästi

 

Loppukaneetti

Niin kuin monta kertaa aikaisemminkin tämän opit vain testaamalla. Tärkeintä on että uskallat kokeilla.  Varaa kalenterista aikaa ja käy tämän listan avulla läpi oma Facebook-sivusi. Kaikki ei välttämättä sovi sinun sivustollesi, mutta ota ylös ne kohdat joiden tunnet olevan käytettävissä. Sitten vain ankara testaaminen käyntiin ja jonain päivänä huomaat tehneesi ensimmäisen viraalisti itsestään leviävän päivityksen. Sitten vaan muistiinpanot tehdyistä asioista esiin ja miettimään miten tähän on päästy.

Kun olet lukenut blogikirjoitukseni loppuun ja toivon siitä olevan sinulle hyötyä! Olisin myös erittäin otettu, jos jakaisit sen Facebookissa tai twitterissä. KIITOS

Palataanpa juttuun ensi viikolla minun osalta ja Jaakon tekstin osalta torstaina.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää