• Google Ads

5 termiä, joita ilman et voi ostaa Ads-mainontaa

”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle Ads- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia. […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle Ads- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia.

 Tässä pieni lista tärkeimmistä termeistä, mitkä on tunnettava Ads-mainontaa ostettaessa ja sitä tehtäessä.
  1. ROI (Return On Investment) – Tärkein termi Ads-mainonnassa (oikeastaan tärkeä kaikessa markkinoinnissa) eli paljonko euroja tulee takaisin verrattuna mainontaan sijoitettuihin euroihin? Tämä luku voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi yleisellä kaavalla 100 x (voitto/investointi). Esimerkiksi 100€ kampanjassa, mikä on tuottanut 500€ voittoa, ROI on 100 x (500€/100€) =  500%. Asia voidaan ilmaista myös siten, että jokaista sijoitettua yhtä euroa kohden on saatu viisi euroa takaisin. Käytännössä ROIn ollessa yli 100%, mainonta on kannattavaa.
  2. Konversio – Vastaa kysymykseen ”Kuinka suuri prosentti sivustolle ohjatuista kävijöistä suorittaa siellä halutun toimenpiteen?” Tämä toimenpide voi olla tuotteen tai palvelun ostaminen, tai vain sivuston mainoslehtisen tilaaminen.  Jos sivustolle ajetaan Ads-mainonnalla 100 kävijää ja heistä 1 tilaa sivuston mainoslehtisen, on sivuston konversio 1% (1 tilaaja/100 kävijälläx 100 = 1%). Normaali verkkosivun konversio on noin 1-2%.
  3. Impressio –  Tarkoittaa näyttökertaa eli yksi impressio tapahtuu kun yksi käyttäjä näkee mainoksesi tai verkkosivustosi netissä. Esim, kuinka monta kertaa mainoksesi on näytetty Googlen Ads-mainospaikoilla. Jos mainoksellasi on paljon impressioita, mutta vähän klikkejä, mainoksessasi on luultavasti jotain vikaa.
  4. CTR (Click Through Rate) – Kertoo miten monta prosenttia mainoksesi näkijöistä klikkaa sitä. Termi on tärkeä Google Ads  -mainonnassa, koska korkea CTR vaikuttaa mainoksesi laatupisteisiin ja samalla klikkaushintoihisi. Korkea CTR –> halvemmat klikkaukset.
  5. PPC (Pay Per Click) – Maksu per klikkaus. Adsin perusperiaatteena on maksaa klikkauksista. Yleistermi kyseiselle markkinointimuodolle.

Tämän listan avulla ymmärrät tarjouksia paremmin, etkä huku hienojen sanojen ja lyhenteiden viidakkoon.

Jos haluat kuulla lisää tehokkaasta Ads-mainonnosta, voit tutustua siihen palvelusivuillamme.

Lue lisätietoja tästä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää