• Google Ads

5 termiä, joita ilman et voi ostaa Ads-mainontaa

”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle Ads- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia. […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

”Tää PPC on tosi hyvä juttu! Saadaan todella paljon impressioita ja paljon kävijöitä sivustollesi, kun sijoitat tähän 500€ ja me tehdään sulle kampanja.” Näin sitä myydään! Yrittäjälle Ads- mainonnan ostaminen voi olla melkoisen mystistä puuhaa, jos termit eivät ole tuttuja. Voi olla vaikea erottaa markkinoijista ne tekijät, jotka oikeasti osaavat hommansa ja tuovat asiakkailleen tuloksia.

 Tässä pieni lista tärkeimmistä termeistä, mitkä on tunnettava Ads-mainontaa ostettaessa ja sitä tehtäessä.
  1. ROI (Return On Investment) – Tärkein termi Ads-mainonnassa (oikeastaan tärkeä kaikessa markkinoinnissa) eli paljonko euroja tulee takaisin verrattuna mainontaan sijoitettuihin euroihin? Tämä luku voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi yleisellä kaavalla 100 x (voitto/investointi). Esimerkiksi 100€ kampanjassa, mikä on tuottanut 500€ voittoa, ROI on 100 x (500€/100€) =  500%. Asia voidaan ilmaista myös siten, että jokaista sijoitettua yhtä euroa kohden on saatu viisi euroa takaisin. Käytännössä ROIn ollessa yli 100%, mainonta on kannattavaa.
  2. Konversio – Vastaa kysymykseen ”Kuinka suuri prosentti sivustolle ohjatuista kävijöistä suorittaa siellä halutun toimenpiteen?” Tämä toimenpide voi olla tuotteen tai palvelun ostaminen, tai vain sivuston mainoslehtisen tilaaminen.  Jos sivustolle ajetaan Ads-mainonnalla 100 kävijää ja heistä 1 tilaa sivuston mainoslehtisen, on sivuston konversio 1% (1 tilaaja/100 kävijälläx 100 = 1%). Normaali verkkosivun konversio on noin 1-2%.
  3. Impressio –  Tarkoittaa näyttökertaa eli yksi impressio tapahtuu kun yksi käyttäjä näkee mainoksesi tai verkkosivustosi netissä. Esim, kuinka monta kertaa mainoksesi on näytetty Googlen Ads-mainospaikoilla. Jos mainoksellasi on paljon impressioita, mutta vähän klikkejä, mainoksessasi on luultavasti jotain vikaa.
  4. CTR (Click Through Rate) – Kertoo miten monta prosenttia mainoksesi näkijöistä klikkaa sitä. Termi on tärkeä Google Ads  -mainonnassa, koska korkea CTR vaikuttaa mainoksesi laatupisteisiin ja samalla klikkaushintoihisi. Korkea CTR –> halvemmat klikkaukset.
  5. PPC (Pay Per Click) – Maksu per klikkaus. Adsin perusperiaatteena on maksaa klikkauksista. Yleistermi kyseiselle markkinointimuodolle.

Tämän listan avulla ymmärrät tarjouksia paremmin, etkä huku hienojen sanojen ja lyhenteiden viidakkoon.

Jos haluat kuulla lisää tehokkaasta Ads-mainonnosta, voit tutustua siihen palvelusivuillamme.

Lue lisätietoja tästä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää