• Google Ads

AdWords-mainosten hylkäämisperusteet

Tässä blogissa vilkaistaan yleisimpiä ja helposti paikannettavia syitä sille, että Googlen AdWords-mainokset joutuvat hylätyiksi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet rakentanut tuotteellesi AdWords-kampanjan, kerännyt listat avainsanoista ja kirjoittanut kasan mainoksia, jotka ihan varmasti tuovat luottokortti kädessä koneensa ääressä istuvat ihmiset sivustollesi. Kampanja on pyörinyt pari päivää ja yhtäkkiä Googlelta tuleekin ilmoitus, että osa tai jopa kaikki mainoksesi on hylätty.

Tähän on sekä yksinkertaisia, helposti paikannettavia syitä että ns. harmaita alueita, joiden läpäiseminen on kokeilun ja epäonnistumisen takana. Tässä blogissa vilkaistaan yleisimpiä syitä sille, että AdWords-mainokset joutuvat hylätyiksi.

Toimitukselliset ja tekniset syyt

Google pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen tasokkaan kokemuksen kaikissa sen palveluissa. Mainonta on sen tärkein tulonlähde ja kuten orgaanisten hakujen, myös sen on oltava relevanttia ja osana Googlen kokemusta ammattimaista ja selkeää.

Kaikille mainosmuodoille ja niiden osille on olemassa tarkasti määritellyt tekniset kriteerit AdWords-ohjekeskuksessa. Tämä on ensimmäinen ”kynnys”, joka AdWords-mainoksen pitää ylittää ja se koskee isojen kirjainten ja välimerkkien käyttöä, näkyvän URL-osoitteen yhtäpitävyyttä kohdesivuston kanssa ym.

Tämän lisäksi mainoksen on oltava ymmärrettävä, selkeä ja hyödyllinen. Aloitussivun pitää olla olemassa ja toimia moitteetta. Myös superlatiivien käyttö on rajoitettua, ellei väitteelle ole sivustollasi kolmannen osapuolen vahvistusta. Voit olla omasta mielestäsi paras, mutta se ei vielä riitä.

Näillä rajoituksilla Google pyrkii siihen, että sen hakutulossivut pysyvät siisteinä, käyttäjät saavat oikeat ratkaisut pulmiinsa ja ”googlettaminen” pysyy edelleen ilmiönä ja verbinä.

Rajoitetut toimialat

Näihin luetaan esimerkiksi aikuisviihdettä ja seksuaaliterveyttä käsittävät verkkosivut ja –kaupat. Mainosten kohdalle tulee teksti ”Hyväksytty (vain aikuisille)”. Käytännöt vaihtelevat maittain, mutta tässä tilanteessa mainokset näkyvät ainoastaan ”aikuistermeillä”, joka onkin joskus täysin oma maailmansa. Tähän maailmaan pääsee sisään ainoastaan kokeilemalla, sillä Google ei anna sen tarkempia ohjeita. Tiukkuuden ymmärtää, sillä Googlea osaavat käyttää kaikki, myös alaikäiset.

Kielletyt toimialat

Muutama vuosi sitten Google sai Yhdysvaltain oikeusministeriöltä 500 miljoonan dollarin sakot siitä, että se myi mainostilaa kanadalaisille apteekeille, jotka markkinoivat laittomasti lääkkeitä amerikkalaisille kuluttajille. Ministeriön mielestä Google oli vastuussa mainostajiensa toimesta.

Oikeuslaitosten on huomattavasti helpompi käydä yhden ison toimijan kimppuun, kuin lähteä jahtaamaan jokaista lakia rikkovaa mainostajaa yksitellen. Yleisesti hyväksyttyjen normien noudattamisen lisäksi myös tämän takia Google valvoo tiukasti säädeltyjen alojen mainontaa. Näitä ovat esim. aikuissisältö, lääkkeet, päihteet, aseet ja muut vaarallisiksi luokiteltavat tuotteet ja palvelut. Säännöt vaihtelevat maittain ja tarkemmat ohjeet löytyvät tästä.

Edellä mainituilla toimialoilla mainosten näkyvyyttä saatetaan rajoittaa eri kriteerein (ei koko perheelle, vain aikuisille) tai kieltää kokonaan. Tähän johtavia syitä ovat:

  • käyttämäsi avainsanat
  • mainostekstissä esiintyvät sanat sekä
  • laskeutumissivusto.

Näistä kahteen ensimmäiseen pystyt itse jonkin verran vaikuttamaan, mutta mikäli Googlen algoritmi luokittelee sivustosi johonkin rajoitettuun kategoriaan kuuluvaksi, jopa täysin laillinen ja hyväntahtoinen mainonta hankaloituu.

Esimerkkinä verkkoapteekit, jotka Suomen lain mukaan saavat mainostaa verkossa reseptivapaita tuotteita, kuten esim. apteekkikosmetiikkaa. Mikäli sivustolta löytyy kuitenkin tiettyjä, maailmanlaajuisella kieltolistalla olevia ainesosia sisältäviä tuotteita, sivusto määritellään verkkoapteekiksi, jolloin Googlelta pitää hakea apteekkihyväksyntä. Näitä ei Google kuitenkaan Suomessa myönnä.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jää sivuston muuttaminen niin, että myyntiin jää ainoastaan varmasti hyväksytyt tuotteet sekä sivuston ”hengen” muuttaminen vähemmän ”apteekkimaiseksi”. Jotkut sivustot ovat pystyneet mainostamaan tästä huolimatta, mutta on yleensä vain ajan kysymys, milloin algoritmi saa nämä kiinni.

Yhteenveto

Yhteenvetona voidaan todeta, että mainostaminen on helppoa, kun noudatat yleisesti hyväksyttyjä toimintatapoja niin mainoksissa kuin sivustossakin. Google yrittää parhaansa mukaan palvella sekä kuluttajia että mainostajia, joten se on vuosien varrella oppinut havaitsemaan myös väärinkäytösyritykset. Toistuvat vakavat virheet johtavat mainosten hylkäämisen lisäksi lopulta koko AdWords-tilin tai sivuston jäädyttämiseen Googlen listauksissa. Tätä ei halua kukaan.

Mikäli toimit jollain rajoitetuista aloista, vaaditaan hiukan yritteliäisyyttä, jotta päästään selville siitä, missä rajat menevät ja mitä Google oikeastaan pitää hyväksyttävänä. Käytänteet vaihtelevat joissain tapauksissa kirjaimellisesti sanoittain. Lisäksi algoritmi elää ja kehittyy, joten kampanjoita on jatkuvasti pidettävä silmällä: pitkään toimineet mainokset saattavatkin jossain vaiheessa joutua hylkäyslistalle. Tällaiset asiat tulevat tosin säännöllisen optimoinnin aikana esiin muutenkin.

Mikäli tarvitset apua oman tilisi kanssa, tutustu palveluumme ja ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää