• Markkinointi

Blogille näkyvyyttä hakukoneoptimoinnin avulla

Bloggaaminen on ollut arkipäivää jo pitkän aikaa niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. Jotkut tekevät sitä harrastuksena, toiset haluavat ansaita sillä hieman rahaa ja yritykset, kuten me Digimarkkinoinnilla, käytämme sitä osana muuta markkinointia. Blogin kirjoittaminen on kuitenkin melko tylsää, jos kukaan ei blogia lue. Käydäänpä siis tässä kirjoituksessa läpi muutama vinkki, jolla voit saada blogille näkyvyyttä ja […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Bloggaaminen on ollut arkipäivää jo pitkän aikaa niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. Jotkut tekevät sitä harrastuksena, toiset haluavat ansaita sillä hieman rahaa ja yritykset, kuten me Digimarkkinoinnilla, käytämme sitä osana muuta markkinointia.

Blogin kirjoittaminen on kuitenkin melko tylsää, jos kukaan ei blogia lue. Käydäänpä siis tässä kirjoituksessa läpi muutama vinkki, jolla voit saada blogille näkyvyyttä ja lukijoita, käyttäen hyödyksi hakusanojen kartoittamista ja hakukoneoptimointia. (Jos muuten haluat tietää miten blogin kirjoittaminen on meidän kohdallamme toiminut, niin lue 6 yritysblogin hyötyä.)

Tätä tekstiä kirjoittaessani mietin lähinnä matti meikäläistä, joka on päättänyt perustaa oman blogin. Toki samat asiat pätevät tietysti myös vaikkapa yrityksen blogiin tai mille tahansa verkkosivustolle.

Mistä aiheesta kirjoittaisin?

Jos haluat mahdollisimman monen löytävän blogikirjoituksesi Googlen kautta, kannattaa kirjoittaa aiheista, joista ihmiset etsivät tietoa. Vaikka Google osaakin tarjota aina vain älykkäämmin oikeanlaista sisältöä hakujen tekijöille, on oikeiden hakusanojen käyttö sivustolla edelleen tärkeää.

Selvitä siis, mitä asioita ja millä hakutermeillä ihmiset googlettavat. Me käytämme tästä prosessista nimeä hakusanatutkimus.

Hakusanatutkimuksessa pääset jo kohtalaisen pitkälle seuraamalla näitä askeleita:

-Kirjoita paperille, Excel taulukkoon tai ihan mihin tahansa ylös sellaisia aihealueita, joista olet ajatellut blogiisi kirjoittaa.

Esim. Verkkosivut

-Keksi sanoille synonyymejä.

Esim. Nettisivut, kotisivut

Surffaile Google Adwords Avainsanojen suunnittelijaan ja etsi uusia avainsanoja työkalua käyttäen. Avainsanojen suunnittelijalla voit myös tarkistaa, mikä on eniten googletettu sana ja miettiä, lähdetkö tavoittelemaan näkyvyyttä kilpailuimmilla vai vähemmän kilpailuilla sanoilla.

Voit laajentaa aihelistaustasi käyttämällä toista mainiota työkalua, joka löytyy osoitteesta keywordtool.io. Työkalu listaa niitä sanoja, joita Google ehdottaa, kun alat kirjoittamaan hakusanaa hakupalkkiin. Keywordtoolin kautta nämä sanat on helppo ottaa talteen – voit joko kopioida kaikki työkalun ehdottamat sanat tai valita vain osan ruksaamalla halutut sanat.

Vinkki: Listausta voi edelleen syventää käyttämällä työkalussa myös sanojen taivutusmuotoja. Näin löytyy monesti hieman vähemmän haettuja mutta myös vähemmän kilpailtuja hakusanoja ja -lauseita, joilla voi olla helpompi nousta hakutulosten kärkikahinoihin ja saada näin nopeasti uusia lukijoita.

Näiden hakusanojen hakuvolyymit voi sitten jälleen tarkistuttaa Googlen avainsanojen suunnittelijalla. Haluat tietenkin edelleen kirjoittaa sellaisista aiheista, joita ihmiset googlettavat. Jos tuntuu, että vielä ei blogin aiheita löydy, niin lue mistä voit saada lisää ideoita blogipostauksiin.

Kirjoittaminen

Tässä vaiheessa sinulla on kenties jo pitkä lista hakusanoja. Mutta mitäs seuraavaksi?

Ajatellaan, että blogitekstin aiheeksi valikoituisi ”kotisivujen suunnittelu”, jolla on keskimäärin 70 hakua per kuukausi.

Siinä tapauksessa sanojen ”kotisivujen suunnittelu” tulisi olla sivun ja kirjoituksen otsikossa, mieluiten heti otsikon alussa.

Kirjoita aiheesta mahdollisimman pitkä teksti, mieluusti vähintään 500 sanaa ja käytä sanoja ”kotisivujen suunnittelu” otsikon lisäksi sivun URL-osoitteessa, blogissa olevan kuvan ALT-tekstissä ja kerran tai kaksi itse sisältötekstissä.

Näin annat Googlelle mahdollisimman selkeät signaalit siitä, että blogikirjoitus on hyvä vastaus ihmiselle, joka googlettaa hakusanoilla ”kotisivujen suunnittelu” ja kirjoituksen on mahdollista nousta korkealle Googlen hakutuloksissa kyseisellä hakulauseella.

Muista kuitenkin, että teksti on tarkoitettu ihmisen luettavaksi. Kirjoita siis ihmiselle ja käytä tekstissä esim. väliotsikoita, ranskalaisia viivoja, kuvia, kappalejakoja ja hyvää kielioppia, jotta blogiteksti pysyy helppolukuisena ja mielenkiintoisena.

Linkittäminen

Myös muille lukijaa hyödyttäville sivuille linkittäminen auttaa nousemaan hakutuloksissa ylöspäin. Lisää siis blogitekstistä ainakin yksi linkki jollekin laadukkaalle ulkoiselle sivustolle, joka tarjoaa lukijallesi mahdollisuuden lukea lisää jostain aiheeseen liittyvästä asiasta.

Vinkki: Ulkoiselle sivustolle linkittäessä kannattaa kuitenkin aina muistaa laittaa linkki avautumaan uuteen välilehteen, ettei lukija poistu sivustoltasi kokonaan klikatessaan linkkiä.

Lisää myös muutamia linkkejä oman sivustosi muille aihetta tukeville sivuille. Muista käyttää linkkien ankkuritekstinä niitä hakusanoja, joilla haluat linkitettyjen sivujen nousevan hakutuloksissa. Linkin ankkuriteksti näet myös antaa Googlelle vihjeen siitä, mikä on linkitetyn sivun aihe. Tällä tavoin voit siis pyrkiä nostamaan muitakin kirjoituksiasi ylöspäin hakutuloksissa.

Sosiaalinen media

Lukijoiden haalimisessa kannattaa ehdottomasti muistaa myös some. Ensinnäkin sivustolla kannattaa olla jakopainikkeet, joiden avulla sivun voi helposti jakaa ystävien kesken sosiaalisen median eri kanavissa. Lisäksi kirjoituksia kannattaa itse tuoda ihmisten tietoisuuteen eri some-kanavien välityksellä.

Mikäli varat riittävät, voi etenkin Facebookissa blogikirjoitusten rahallinen buustiminen tuoda reippaasti uusia kävijöitä sivustolle. Tietenkin kannattaa pyrkiä kohdentamaan blogin mainostaminen sellaisille henkilöille, joita aihe voisi kiinnostaa.

Mistä tiedän, tuleeko niitä lukijoita?

Ensinnäkin sivustolla tulisi olla kävijäseuranta, jotta voit millään tapaa seurata vierailijoiden määriä ja käyttäytymistä sivuillasi. Google Analytics on ilmainen web-analytiikkajärjestelmä, joka on yleensä helppo asentaa esim. WordPress-sivustoille.

Toisaalta haluat varmaan myös tietää, nouseeko blogikirjoituksesi Googlen hakutuloksissa haluamillasi hakusanoilla. Jos et löydy hakutuloksissa 10 parhaan joukosta, jää myös ilmaisen hakukoneliikenteen määräsi olemattomaksi.

Sivustosi sijoitusten seurantaan on olemassa erilaisia työkaluja, joista tosin suuri osa on maksullisia. Esimerkiksi Proranktracker antaa seurata sivustosi sijoitusta 20 hakusanalla ilmaiseksi ja lähettää myös päivittäisen raportin sijoituksista sähköpostiisi.

Yhteenveto

Jos teet blogia itse pienellä budjetilla ja haluat kuitenkin mahdollisimman paljon lukijoita, kannattaa ehdottomasti miettiä blogitekstejä luodessa myös hakukonenäkyvyyttä. Näin voit saada pitkässä juoksussa paljonkin täysin ilmaista hakukoneliikennettä sivustollesi.

Varsin usein myös yritykset kirjoittavat blogia, mutta eivät kirjoittaessaan huomioi lainkaan sen mahdollistamaa suurinta hyötyä eli yrityksen tunnettavuuden kasvattamista paremman hakukonenäkyvyyden kautta.

Ota yhteyttä, jos haluat kuulla, miten voisimme auttaa kasvattamaan toimintaasi digitaalisen markkinoinnin avulla.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää