• Google Ads

Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin perusteet

Olet varmasti törmännyt tilanteisiin, joissa olet jonkin yrityksen verkkosivua selattuasi huomannut, että kyseisen yrityksen mainokset jäävät ikään kuin seuraamaan sinua, kun jatkat selailuasi muilla sivuilla. Useimmin kyse on staattisesta uudelleenmarkkinoinnista, jonka avulla kävijä on päätynyt mainonnan yleisöksi jonkin vierailunsa ominaisuuden perusteella. Kyseessä on usein vierailun pituus tai tietyssä sivuston osiossa käyminen ja mainoksena on geneerinen kuva- […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet varmasti törmännyt tilanteisiin, joissa olet jonkin yrityksen verkkosivua selattuasi huomannut, että kyseisen yrityksen mainokset jäävät ikään kuin seuraamaan sinua, kun jatkat selailuasi muilla sivuilla.

Useimmin kyse on staattisesta uudelleenmarkkinoinnista, jonka avulla kävijä on päätynyt mainonnan yleisöksi jonkin vierailunsa ominaisuuden perusteella. Kyseessä on usein vierailun pituus tai tietyssä sivuston osiossa käyminen ja mainoksena on geneerinen kuva- tai tekstimainos, jossa yritys muistuttaa yleisesti olemassaolostaan.

Toinen, tarkempi ja tehokkaampi tapa tuoda kävijä takaisin on näyttää mainoksia, jotka osoittavat suoraan sivuihin, tuotteisiin tai palveluihin, joita kävijä on selannut. Tästä esimerkkinä vaikkapa tietyn automallin mainoksen näyttäminen sellaiselle, joka on juuri tätä mallia selannut.

Tällöin on kyse dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista. Googlen ja Facebookin lisäksi tällaista mainostapaa tarjoavat muutkin yritykset, mutta perustoimintaperiaate on sama. Käydään tässä blogissa läpi perustasolla asiat, joita tarvitaan dynaamisen uudelleenmarkkinointikampanjan käynnistämiseen Google AdWordsissa.

Tuoteluettelo

Ensin markkinoitavista tuotteista tai palveluista on luotava ns. tuotesyöte, joka on yksinkertaisesti Excel-taulukko, jossa tuotteet ja näiden tarvittavat ominaisuudet on ryhmitelty alla olevan esimerkin mukaisesti.

Isommilla markkinoilla (USA, muita suurimpia maita) on verkkokauppiailla mahdollisuus käyttää Googlen Kauppiaskeskusta. Siihen luodun tuotevalikoiman pystyy yhdistämään suoraan AdWordsiin. Suomessa Kauppiaskeskusta ei kuitenkaan vielä pysty käyttämään, joten syötteen joutuu tekemään käytännössä itse.

Mikäli mainostettavia tuotteita on määrällisesti vähän, syötteen voi luoda itse alusta asti, kunhan pitää vähimmäisvaatimukset mielessä (ID, Item Title, Final URL, Image URL, Price). Moni verkkokauppa-alusta tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden viedä tuotelistan .csv-tiedostona, jolloin pienillä muokkauksilla isostakin tuotelistasta saadaan nopeasti luotua tarvittava tuotesyöte.

Tuotesyöte tallennetaan .csv-tiedostona ja viedään AdWordsiin. Koska olemme luoneet tuotesyötteen itse, käytämme liiketoimintaluokkana ”Oma”. Lisätietoa Googlen ohjeista.

 

Uudelleenmarkkinointitagi

Käsittelimme staattista uudelleenmarkkinointia yleisemmin tässä blogissa ja siinä käytettiin Google Analyticsin yleisöjenrakennusominaisuutta.

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi onnistuu silläkin, mutta helpommalla pääsee, kun käyttää Google AdWordsin omaa remarketing-tagiä sekä Google Tag Manageria.

Verkkosivuja, joiden pohjalta mainokset halutaan luoda, on muokattava sisältämään tuotekohtaiset parametrit, jotka AdWords yhdistää aiemmin luotuun tuotesyötteeseen ja luo näiden pohjalta yleisöt, joille mainonta kohdistetaan. Mikäli mainostettavia tuotteita on vähän ja sivukoodiin pääsee käsiksi, onnistuu tämä käsin.

Mikäli tuotteita on runsaasti (verkkokauppa), tarvitaan usein verkkosivujen ylläpitäjän/koodarin apua, sillä parametrit on tuotava tietokannasta ”lennossa”, kun verkkokauppa-alusta lataa tuotesivun. Alla esimerkki parametreistä, jotka on luotu tuotesivulle Google Tag Managerin luettavaksi:

Vaaditut parametrit ovat tuotteen ID (tuotteen yksilöivä tunniste, oltava sama kuin tuotesyötteessä), sivutyyppi (esim. tuotesivu, kategoriasivu, ostoskorisivu, tilausvahvistussivu) sekä hinta. ID:n avulla kävijä yhdistetään oikeaan tuotesyötteen riviin ja sivutyypin avulla AdWords luo automaattisesti yleisöt, joista voi valita esim. tuotesivuja selanneet, mutta ostamatta jättäneet, ja kohdistaa mainonta näille.

Kun nämä parametrit on sisällytetty verkkosivulle, Tag Managerin avulla luodaan muokattu AdWordsin uudelleenmarkkinointitagi, joka poimii parametrit sivuilta ja lähettää ne AdWordsiin. Tämä vuorostaan luo meidän mainoksillemme yleisön ja kohdistaa oikeat tuotteet oikeille kävijöille.

Mainokset ja yleisö

Edellä olevat toimenpiteet vaativat jonkin verran suunnittelua ja verkkosivun ylläpidon tukea. Mainosten luonti tapahtuu tämän jälkeen lähes automaattisesti. AdWordsiin luodaan uusi Display-verkoston kampanja kaikilla ominaisuuksilla, jonka ”Dynaamisten mainosten asetukset” -kohtaan on muistettava laittaa ruksi ja valittava oma tuotesyöte.

Mikäli aiemmat toimenpiteet on tehty oikein, AdWords luo automaattisesti yleisön ”Tuotteita selanneet”, jolle mainonta voidaan aloittaa vaikka heti. Sitä kannattaa kuitenkin muokata niin, että poistaa ainakin jo ostaneet/tilauksen tehneet. Jäsenyyden kestoksi (eli kuinka monta päivää mainoksia näytetään vierailun jälkeen) kannattaa laittaa omalle liiketoiminnalleen järkevä pituus.

Uudet mainokset luodaan Googlen valmiista pohjista, joiden esikatselussa käytetään jo meidän syötettämme. Työkalu ohjaa mainosten luonnin läpi, tässä vaiheessa tarvitsee enää lähettää oma logo ja muokata lisätekstikenttiä: kaikki muu tuotetieto tulee aiemmin luomastamme tuotesyötteestä.

 

Yhteenveto

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi on tehokas mainosmuoto, kun halutaan muistuttaa kävijöitä omasta yrityksestä ja näyttää mainoksissa juuri ne tuotteet, joista sivustosi kävijät ovat olleet kiinnostuneita. Sen rakentaminen vaatii jonkin verran teknistä osaamista ja tuotesyötteen rakentamista sekä säännöllistä ylläpitoa, mikäli tuotevalikoimassa tapahtuu muutoksia. Jos tarvitset apua uudelleenmarkkinoinnissasi, ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää