• Facebook

Facebook Offline konversio: mittaa Facebook-markkinoinnin tuottavuus liikkeessäsi

Facebook tuo nyt yrityksille mahdollisuuden mitata myös fyysisessä liikkeessä tapahtuvia ostoja ja tapahtumia.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Facebook tuo nyt yrityksille mahdollisuuden mitata, miten Facebook-markkinointi tuottaa myös liikkeeseen ohjattuna. Verkkokaupan myynti, oppaiden latausten määrä tai yhteydenotot, ovat olleet jo pitkään helposti mitattavaa tietoa, mutta nyt Facebook on tuomassa myös liikkeen myynteihin mahdollisuuden mitata mainonnan toimivuutta.

Miten Offline-mittaaminen toimii?

Facebook mittaa Online-konversioita siitä, kuka on nähnyt mainonnan 1 vuorokauden sisällä ostoksesta tai klikannut mainosta ja ostanut siitä 28 vuorokauden sisällä verkkokaupasta. Facebookilla on siis karkeasti kahdenlaista dataa mainoksiin reagoimisesta:

  1. Mainoksen nähneet ihmiset.
  2. Mainoksia klikkanneet ihmiset.

Facebook yhdistää nämä tiedot profiiliisi, mistä yleisemmin löytyy sinusta ainakin seuraavat tiedot:

  1. Koko nimi
  2. Asuinpaikka
  3. Sähköposti
  4. Syntymäaika
  5. Puhelinnumero

Tietoja voi lisätä paljon enemmänkin, mutta nämä ovat yleisimmät määreet, joita Offline-konversion mittaamiseksi tarvitaan.

Facebookilla on siis mainonnan tiedot ja siihen yhdistettynä profiilien tiedot. Enää Facebook tarvitsisi tiedot siitä, kuka on sinulta ostanut tai yrityksen toimitiloissa asioinut, jotta Facebook-mainonnan tehoja voitaisiin alkaa mitata.

facebook-offline-konversionmittauksen-kehittaminen

Tietojen vienti Facebook-rajapintaan

Facebook API-rajapinnan avulla yritykset voivat tuoda heiltä ostaneiden ihmisten tiedot Facebook-mainontatyökaluun. Kun ostaneiden ihmisten tiedot saadaan ajettua Facebook-rajapintaan, voidaan niitä vertailla mainonnan nähneisiin tai siihen reagoineisiin henkilöihin.

Tietoja voidaan viedä joko suoraan yrityksen kassajärjestelmästä tai vaihtoehtoisesti perinteisesti XLS- tai CSV-tiedostoja hyödyntämällä.

Facebook on tehnyt erilliset ohjeet, miten tietojen tuominen ja merkkaaminen tulee tehdä, jotta konversiomittaaminen onnistuu. En ala niitä tekstissä tarkasti avaamaan, mutta löydät ne tämän linkin takaa Facebook developers-sivustolta.

Miksi Offline-konversion mittaaminen on erittäin tärkeää toimipisteellesi?

Jos mietit verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen välistä eroa, on digitaalisessa markkinoinnissa verkkokaupalla yksi ehdoton etu suhteessa kivijalkaan. Sen kaikki digitaaliset toiminnot ovat mitattavissa. Jokainen vierailija voidaan tunnistaa ja määritellä, mitkä markkinointikampanjat ovat vaikuttaneet ostoksen syntymiseen. Tällöin pystytään helposti laskemaan mainonnan kannattavuus.

Kivijalkaliikkeessä tilanne on toinen. Sisään kävelevästä ihmisestä on todella vaikea sanoa, miksi hän pysähtyi.

Liikkeessä saatetaan kuulla kommentti:

”Satuin ajamaan ohi ja ajattelin pysähtyä katsomaan ruohonleikkuria.”

Varmasti ajoikin mutta mistä mieleen tuli, että tuolla voisi pysähtyä. Mainonnalla on yleisesti tässä merkittävä rooli, jonka todentaminen on jäänyt kivijalkaliikkeissä arvailujen varaan. Offline-konversionmittaaminen auttaa yritystä todentamaan, mitä mainontaa sisään kävelevä asiakas on nähnyt ja mitkä ovat mahdollisesti vaikuttaneet hänen saapumiseensa.

Mitkä yritykset voisivat ottaa Offline-konversioseurannan käyttöön ensimmäisenä?

Rekisteröinnit ja liidienkeruu on helpoin viedä mitattaviksi toiminnoiksi ensimmäisenä. Sellaiset tapahtumat, joissa on luonnollista kysyä asiakkaalta nimi, asuinpaikka ja sähköpostiosoite saapumisen yhteydessä ovat kuin tehty Offline-konversion mittaamiseen.

Esimerkkejä tällaisesta voisivat olla:

  • Erilaiset koeajot (autot, veneet, moottoripyörät)
  • Kuntosalien tutustumisviikot
  • Palveluihin tutustumiset
  • Vuokrauspalvelut

Näissä kaikissa asiakas joutuu yleensä luovuttamaan yritykselle tietojaan, joita voidaan hyödyntää mainonnan mittaamisessa.

Kivijalassa toimijalle valtava helpotus

Niille yrityksille, jotka eivät myy palveluitaan tai tuotteitaan verkossa, on Offline-konversionmittaus suuri apu. Markkinointitoimenpiteiden mittaamista on ollut erittäin vaikea todentaa lukuina ilman mittareita. Facebookin tuoma apu on vain yksi kanava, mutta se vahvistaa entisestään Facebookin roolia kivijalkaliikkeen markkinoinnissa.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää