• Google Ads

Google Adwords ja Arvonlisävero (ALV)

Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten Google AdWords ja arvonlisävero käyttäytyvät yhdessä. Tästä saamme paljon kyselyitä sekä asiakkailta, että asiakkaidemme kirjanpitäjiltä. Varmasti kysymys askarruttaa monia yrittäjiäkin.

Google AdWords laskutus ja Alvit

Oletetaan siis, että yrityksesi osoite sijaitsee Euroopan unionissa ja on näin arvonlisäveron alainen.

Sinulla on AdWords-tiliä perustaessa kaksi vaihtoehtoa laskutusasetuksissa:

  1. Valitsit laskutusasetuksista ”kyllä” tätä AdWords-tiliä käytetään yritystarkoituksiin ja syötät oman VAT tunnuksesi (FI+y-tunnus ilman väliviivoja). Tällöin Googlen toimesta mainoskuluissasi ei suoraan laskuteta arvonlisäveroa.
  2. Jos taas valitse edellä mainittuun kohtaan ”Ei”, lisätään adwords laskuihisi automaattisesti arvonlisävero Irlannin mukaan. (Googlen Euroopan pääkonttori kun sijaitsee dublinissa)

Harvahan tiliä käyttää yksityisiin tarpeisiin, eli käytännössä kohta 1 pitää paikkansa suurimmassa osassa tilejä.

Kyseessä on yhteisöosto, jolla tarkoitetaan EU:n jäsenvaltioiden välistä kaupankäyntiä. Vaikka Google ei laskuta arvonlisäveroa, on sinun yrityksesi velvollisuus hoitaa arvonlisäveron maksaminen määränpäämaa-periaatteella.

Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi maksaa arvonlisäveron ja saa siitä arvonlisäverovähennyksen. Käytännössä yritykselle ei siis koidu mitään arvonlisäveron maksuja, mutta ei myöskään hyvityksiä. Ollaan siis +/- 0-tilanteessa.

Adwords-kulujen arvonlisävero vain ilmoitetaan kuukausittaisella kausiveroilmoituksella Verohallinnolle.

”Yhteisökaupan tiedot on ilmoitettava kausiveroilmoituksella ja arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksella” kertoo verottaja.

Lisää aiheesta voit lukea verottajan sivuilta täältä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää