• Google Ads

Google Ads kampanjan suunnittelu

Miten varmistat, että Google Ads -kampanja tuottaa positiivisen tuloksen? Suunnittele kampanjasi kunnolla ennen kuin käytät euroakaan mainontaan! Seitsemän kohdan blogisarjan toinen blogikirjoitus ”Suunnittelu takaa tuloksen” on aiheena tämän päivän blogissa. Google Ads PPC -kampanjan runko: Kampanjan asetukset. Suunnittelu takaa tuloksen. Hakusanatutkimus. Luo varteenotettava tarjous. Kirjoita huomiota herättävät mainokset. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu. Asenna tulosseuranta. Monet yritykset […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten varmistat, että Google Ads -kampanja tuottaa positiivisen tuloksen? Suunnittele kampanjasi kunnolla ennen kuin käytät euroakaan mainontaan!

Seitsemän kohdan blogisarjan toinen blogikirjoitus ”Suunnittelu takaa tuloksen” on aiheena tämän päivän blogissa.

Google Ads PPC -kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

Monet yritykset hätiköivät ja perustavat Ads-kampanjan hyvin nopeasti, saadakseen myös liikennettä nopeasti. Kuulostaako tutulta? Kampanja saadaan käyntiin ja parin päivän päästä tarkastetaan tilanne. Väärien kampanja-asetusten ja huonon suunnittelun takia kampanja on voinut nielaista koko budjetin ilman mitään näkyvää tulosta. Tästä johtuu usein käsitys siitä, että ”meidän alalla Google Ads -mainonta ei toimi”.

Menestyvät PPC-mainostajat suunnittelevat kampanjansa etukäteen, sillä näin minimoidaan riskit ja maksimoidaan menestyvän kampanjan mahdollisuudet.

Mitä sitten tulee suunnitella etukäteen?

  • Määritä, mitä tuotteita/palveluita aiot myydä.
  • Määritä, mikä on kannattava hinta maksaa yhdestä asiakkaasta.
  • Määritä korkein kannattava klikkaushinta ( Max CPC = Cost per click).
    • Max CPC = ( voitto per asiakas) x ( myynnin konversioprosentti) x (1 – voittomarginaali)
  • Arvioi aloitukseen sopiva testibudjetti.

Avataanpa seuraavia kohtia hieman.

Mitä tuotteita Google Ads-kampanjoilla kannattaa myydä?

Pareto-periaatteen mukaan jokaisella bisneksellä, on se sitten tuotteiden myyntiä tai palvelujen tuottamista,20% tuotteista/palveluista tuo 80% tuloksesta. Tätä periaatetta kannattaa ehdottomasti käyttää myös PPC-mainonnan aloittamisessa. Etsi ne tuotteet, jotka myyvät jo hyvin, sillä niillä on varmasti kysyntää myös verkossa. Näin saat helpoiten hyvän tuloksen ja kampanjallesi positiivisen ROI:n (Return on investment).

Määritä, mikä on kannattava hinta maksaa yhdestä asiakkaasta.

Mikä on korkein hinta yhdelle asiakkaalle/yhdelle kaupalle, millä teet vielä voittoa? Tähän vaikuttaa tuotteen hinta ja oma katteesi. Esimerkiksi 20 euron tuotteella yhteen asiakashankintaan kulutettu summa on aivan eri kuin 2000 euron tuotteella. Tämän laskutoimituksen avulla tiedät onko mainontasi kannattavaa.

Määritä korkein klikkauskohtainen hinta.

Kaava Max CPC = ( voitto per asiakas) x ( myynnin konversioprosentti) x (1 – voittomarginaali).

Esimerkki:

Myyt verkossa leivänpaahtimia, joiden hinta on 50€. Tästä sinulle jäävä osuus on 25€. Verkkokauppasi konversioprosentti on 1%, eli yksi sadasta kävijästä tekee ostoksen. Voit siis maksimissaan käyttää 25€ yhden leivänpaahtimen myymiseen, jolloin tuloksesi on +/- 0. Tämä ei kovin kannattavaa bisnestä vielä ole, joten haluat 50% voittomarginaalin. Eli jokaista myytyä leivänpaahdinta kohden teet 12,5€ voittoa. Jos yksi sadasta asiakkaasta ostaa paahtimen ja mainoskulusi yhtä paahdinta kohden voi olla 12,50 voit maksaa yhdestä klikkauksesta 12,50€ /100 = 0,125€ eli 12,5c/klikkaus.

Kaavalla sama tulos Max CPC = (25€) x (1%) x (1-0,5%) = 0,125€

Tämä on siis se hinta, mitä voit maksaa klikkauksesta saadaksesi halutun voiton 12,50€ per asiakas.

Arvioi aloitukseen sopiva testibudjetti.

Mikä on sopiva summa Ads-mainonnan testaamiseen, riittääkö 100€ vai tarvitaanko siihen tuhansia euroja?

Käytä ensin Googlen avainsanatyökalua eli avainsanojen suunnittelijaa. Pääset siihen kirjautumalla Ads-tiliisi ja sitten klikkaamalla ”Työkalut, laskutus ja asetukset” -painiketta.

Työkalun avulla voit tarkistaa minkä arvion Google antaa yhden klikkauksen hinnalle. Tämä vaikuttaa suoraan kuukausibudjettiisi. Kun huomioidaan sivuston konversioprosentti, esim. 1%, ja kerrotaan tuo arvioitu klikkaushinta sadalla, saadaan edes yksi konversio aikaan.

Esimerkki:

Jos arvioitu klikkaushinta on 1€, täytyy budjetin olla vähintään 100 euroa, jotta tuo yksi avainsana saadaan testattua kuukauden aikana. Mieluiten varaisin 150€ avainsanan testaamiseen, jolloin se saa reilun mahdollisuuden edes yhden konversion (kaupan) tuottamiseen. Tietenkin kampanjassasi on enemmän avainsanoja kuin vain yksi, mutta mahdollisesti arvioidut klikkaushinnat ovat vain kymmeniä senttejä. Sopiva testibudjetti vaihtelee siis satojen ja tuhansien eurojen välillä.

Kun olet saanut laskettua sopivan kuukausibudjetin, jaa summa luvulla 30,4 ja näin saat päiväbudjettisi. Näin varmistat sen, että vaikka kampanjasi aloitusasetukset olisivat väärin, niin et menetä koko mainosbudjettiasi. Google suosittelee lukua 30,4  päiväbudjetin laskemiseen, eikä se koskaan laskuta kuukaudessa enempää kuin 30,4 x päiväbudjettisi.

Jos jokin kohta jäi epäselväksi, niin vastailen mielelläni kommenteissa kysymyksiin.

Huolellisella Ads-mainonnan suunnittelulla saimme tuotua esimerkiksi Visma Softwarelle ennätysmäärän liidejä.

 

Tutustu meidän tyytyväisiin asiakkaisiin täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää