• Markkinointi

Google-mainokset uudistuvat

Google haluaa parantaa Googlessa mainostavien näkyvyyttä entisestään. Blogistamme voit lukea neljä uudistusta AdWords-mainonnasta.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

AdWords-uudistukset

Google on ilmoittanut tekevänsä neljä uudistusta koskien AdWords-mainontaa. Aiemmin keväällä Google uudisti hakutulossivuaan poistamalla tietokoneen ruudulla oikeassa laidassa näkyvät mainospaikat. Tämä ei ollut vain sattumanvarainen kokeilu, vaan tietoinen ratkaisu tulevia muutoksia varten. Oikean laidan mainospaikkojen poistaminen oli siis valmistelua muutoksille, jotka astuvat voimaan myöhemmin tänä vuonna.

Näin Google-mainokset uudistuvat:

  • laajennetut tekstimainokset
  • responsiiviset mainokset Displayssä
  • hintarjousten muuttaminen tietyssä laitteessa
  • paikalliset hakumainokset Googlessa ja Google Maps -palvelussa

Käyttömukavuutta parannetaan ja hakijoita autetaan löytämään paremmin etsimänsä. Google haluaa parantaa Googlessa mainostavien näkyvyyttä entisestään.

AdWords-historian suurin muutos tekstimainoksiin

Maailmalla yli puolet Google-hauista tehdään puhelimella. Puhelin kulkee aina mukana ja sen merkitys mainostajan kannalta kasvaa koko ajan. Google on huomannut mobiilihakujen olevan nyt merkittävämmässä roolissa kuin koskaan aiemmin eikä tahti ole hiipumassa.

”Today, we are announcing even broader changes to advertising with Google, from how text and display ads work, to the way advertisers optimize campaigns.”

Miltä uudistuneet mainokset näyttävät?

Tekstimainokset laajenevat

Tekstimainosten muutokset ovat suurimmat, joita koko AdWordsin 15-vuotisen historian aikana on tehty. Mainostajilla on kohta mainoksissaan kaksi 30:n merkin otsikkoa entisen, yhden 25:n merkin otsikon sijaan. Myös kuvausrivi pitenee. Uudistusten myötä mainostajalla on käytössään 80:n merkin kuvausrivi siinä missä kuvausrivejä oli ennen kaksi ja merkkejä käytössä 70. Mainoksen koko kasvaa siis merkittävästi ja uudistuneita mainoksia puhutellaankin laajennettuina tekstimainoksina.

Googlen muutokset perustuvat siihen, että asiakkaalla on mahdollisuus saada tietää mainostajan tarjonnasta enemmän jo ennen mainoksen klikkaamista ja siirtymistä mainostajan verkkosivuille.

WordStream ilmoittaa blogissaan, että he ovat huomanneet mainoslaajennusten lisänneen 12% mainosten klikkausprosenttia, joten heidän mukaansa on selvää, että Googlen mainosten uudistukset tulevat lisäämään klikkausprosentin kasvua tätäkin enemmän. Laajempi ja informatiivisempi mainos antaa hakijalle enemmän tietoa mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta. Koska mainos vastaa hakijan tekemää hakua, sitä myös klikataan todennäköisemmin.

Googlen uusien mainosten testauksissa kuitenkin selvisi, että muutokset mahdollistavat klikkausprosentin kasvun jopa 20%:lla.

“In addition to more clicks, Google said longer headlines will be more useful for advertisers, and result in better qualified traffic for advertisers.”

Mainosta tehdessä näkyvän URL-osoitteen määrittäminen ei tapahdu enää manuaalisesti. Jatkossa Google poimii automaattisesti näkyvän URL-osoitteen lopullisesta Urlista. Näkyvän Urlin loppuosan voi kuitenkin halutessaan määrittää itse.

Uudistukset korostavat entisestään laatupisteiden merkitystä siinä, että mainokset näkyvät hakutulossivun yläosassa, sillä alempien mainospaikkojen arvo heikentyy entisestään. Mainokset vievät entistäkin enemmän tilaa, joten on tärkeää varmistaa näkyvyys orgaanisten hakutulosten yläpuolella.

Display-mainokset automatisoituvat

Display-mainontaan liittyvät uudistukset helpottavat Display-mainosten tekoa huomattavasti. Puhutaan ns. responsiivisista mainoksista eli mainokset mukautuvat saatavilla olevan mainospaikan koon mukaan.

Google automatisoi Display-mainosten teon niin, että enää mainostajan tarvitsee vain asettaa mainokseen tulevat kuvat, sopivat otsikot, kuvausteksti, yrityksen nimi, logo ja Urli. Google luo automaattisesti responsiiviset mainokset puolestasi.

Google siis määrittää parhaan muodon mainoksillesi ja mukauttaa ne niiden verkkosivujen mainospaikan mukaan, joilla hakija on. Mainokset voidaan myös sovittaa minkä vain sovelluksen tai verkkosivuston Googlen näyttöverkkoon (GDN).

Enemmän joustavuutta eri laitteissa

”In the next few months, you’ll be able to set individual bid adjustments for each device type -mobile, desktop and tablet.”

Seuraavien kuukausien jälkeen AdWordsin hintatarjoukset voidaan asettaa kaikkien niiden laitteiden mukaan, joilla hakuja tehdään. Hintatarjoukset on mahdollista muovata erikseen niin tietokoneelle, tabletille kuin puhelimellekin. Yritys voi paremmin määrittää avainsanojen hintatarjoukset heille eniten arvoa tuottavan laitteen mukaan.

Muutos mahdollistaa tarkemman optimoinnin kampanjoissa nyt, kun hintarjouksia voidaan säätää laitekohtaisesti.

Google Mapsin paikallisen haun mainokset

Sijaintiin pohjautuvat haut lisääntyvät 50% nopeammin kuin kaikki muut mobiilissa tehdyt Google-haut yhteensä. Google Mapsissä tuodaan uudistusten avulla markkinoijaa paremmin esille. Google Mapsissä tullaan näyttämään kartalla muun muassa mainostajan tarjouksia sekä logo.

Google haluaa lisätä mainonnan tehokkuutta myös ns. onlinestä offlineen siirtymisellä. Tällä tarkoitetaan sitä, että Google Mapsin uudistuksilla pyritään siirtämään asiakas paremmin myös kivijalkakauppaan.

Google Maps näyttää hakijalle mainostavan yrityksen logon kartalla sekä vaikkapa yrityksen kivijalkakaupan parhaimman tarjouksen. Kartan alapuolelle ilmestyy mainos yrityksen tiedoista sekä mainoksen alapuolelle tarjous, joka houkuttaa hakijaa tulemaan liikkeeseen. Markkinoijan on hyvä hyödyntää tätä ajatusmaailmaa, mikäli tarkoituksena on saada vaikkapa näkyvyyttä ja sitä kautta myyntiä kivijalkakauppaan.

Lähes kolmasosa mobiilihauista Googlessa koskee sijainteja, kuten ”kenkäkauppa Jyväskylä”. Google Mapsissä kuitenkin pelkkä haku ”kenkäkauppa” mobiilissa riittää, sillä Maps käyttää jo sijaintiasi. Tällöin annetaan mainostajalle mahdollisuus näyttää näkyvämmin, missä uusi kenkäkauppa sijaitsee.

Yhteenveto

Google-mainosten uudistusten lähtökohtana on auttaa yrittäjiä parantamaan markkinointiaan. Uudistukset mahdollistavat sen, että asiakas saa enemmän tietoa yrityksen tuotteista tai palveluista ennen mainosten klikkaamista.

Uudistusten myötä mainonnalla on helpompaa sovittaa yhteen myös fyysistä ja digitaalista maailmaa. Mainostaja löytyy entistäkin helpommin myös Google Mapsissä, joten nimellinen näkyvyys kasvaa.

Google ja digitaalinen markkinointi menee koko ajan hurjaa tahtia eteenpäin ja muutos on ainut asia, mikä on pysyvää.  Ota yhteyttä, niin me autamme sinua pysymään näissä muutoksissa mukana.

Ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää