• Google Ads

Haastattelussa Henri Molin: Google ei ole työkalu markkinoinnille vaan koko liiketoiminnalle

Kuinka XXL hyödyntää Googlen palveluita markkinoinnissaan ja liiketoiminnassaan?

SDM logo

Digimarkkinointi

Julkaisimme hiljattain Googlea käsittelevän verkkolehden, ja tämä artikkeli on yksi neljästä verkkolehden artikkelista. Lue loput artikkelit maksuttomasta verkkolehdestämme.

Henri Molin, Head of Digital Marketing, XXL:

Google ei ole työkalu markkinoinnille vaan koko liiketoiminnalle

Googlea ajatellaan usein hakukonemarkkinoinnin osana, mutta sen työkalujen tehokas käyttö heijastuu suoraan asiakaskokemukseen ja yrityksen tulokseen.

Googlen keräämä data esimerkiksi mahdollistaa mainonnan automatisoinnin, personoinnin ja kohdentamisen oikealle yleisölle sopivassa ostoprosessin vaiheessa. Näin ollen voimme tehokkaasti kohdentaa mainontaa asiakaskohtaisesti ja vastata monilaitekäytön tuomiin markkinoinnin haasteisiin.

Meille on ratkaiseva pysyä kehityksessä mukana, ja Googlen hyödyntäminen tuloksellisesti vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja oppimista. Meillä XXL:ssä panostetaan työntekijöiden kouluttamiseen ja testaamiseen, jotta Googlen todella monipuolisesta työkalujen ja tuotteiden valikoimasta saadaan parhaat tulokset markkinointiin.

 

Jatkuva testaaminen on avain Googlen tuottaman datan tulokselliseen hyödyntämiseen

Noin viisi vuotta sitten XXL:ssä siirryimme Googlen mainonnan optimoinnissa pelkän verkkokaupan tarkastelusta monikanavaiseen ja omnichannel-mittaamiseen ja testaamme jatkuvasti, mikä on mainonnan vaikutus sekä fyysisiin myymälöihin että verkkokauppaan.

Myös sijainnin ja mobiililaitehakujen testaus on tuonut mielenkiintoisia ja tuloksellisia mittareita. Mobiililaitehakujen määrä on kovassa kasvussa, ja Googlen avulla olemme esimerkiksi saaneet selville, että XXL:ään liittyviähakuja tehdään mobiililaitteella paljon enemmän silloin, kun liikutaan myymälän lähistöllä. Tällöin haetaan paljon myymälöiden sijaintitietoja, aukioloaikoja ja tehdään esimerkiksi hintavertailua eri tuotteiden välillä. Tässä olemme testanneet maksetun mainonnan tarpeellisuutta, sillä kun haetaan myymälätietoja tai jopa tiettyjä tuotteita, orgaaninen hakutuloksemme näkyy joka tapauksessa ensimmäisenä. Toisaalta olemme huomanneet, että joissain tapauksissa maksettu hakutulos tuo silti paremmat tulokset kuin orgaaninen hakutuloksemme.

Googlen datatyökalujen avulla olemme analysoineet myös asiakkaiden eri laitteiden käyttöä, konversioita ja yhteisvaikutusta. Mobiilihakujen myötä tuleva trafiikki verkkosivuille on suurta, mutta isoin osa ostoista tehdään tietokoneella. Kun taas investoimme mobiilissa näytettäviin Googlen mainoksiin, konversio kasvaa yhtä lailla myös tietokoneen kautta. Kaikella on siis keskinäinen vaikutus, vaikkei sitä suoraan mainonnan raportista näkisikään.

 

Oikein kerätty ja ymmärretty data heijastuu positiivisesti liiketoimintaan

Kehitämme mainontaamme jatkuvasti testaamalla, miten voimme hyödyntää Googlen ominaisuuksia ja työkaluja parhaiten osana tuloksellista markkinointia. Oikein kerätyllä datalla on ratkaiseva rooli siinä, voiko sen perusteella tehdä päätöksiä esimerkiksi mainonnan automatisoinnin sääntöihin. Lopulta datan hyödyntämisessä on kyse asiakaskokemuksesta: data mahdollistaa oikean mainoksen tai tiedon tarjoamisen kustannustehokkaimmalla tavalla. Jos dataa tulkitsee väärin, on riskinä panostaa vääränlaiseen mainontaan tai kanavaan.

Data, markkinoinnin teknologia ja automaatio kulkevat käsi kädessä, sillä jos datan keräämisessä on tehty virheitä, se heijastuu helposti suoraan liiketoiminnan tuloksiin. Google Analytics on kiistatta tärkeä analytiikan työkalu, mutta se ei ota huomioon tuotteiden palautuksia, veroa tai ostokustannuksia. Siksi se on hyvä työkalu vain yrityksen omien KPI-mittarien tueksi.

Google on loistava työkalu sisällön ja verkkokaupan kehitykseen. Esimerkiksi avainsana-analyysien tai hakutrendien perusteella voidaan kehittää sivustoa hakukoneystävällisemmäksi sekä luoda sisältöjä, joihin asiakkaat etsivät tietoa. Laadukas sisältö vastaa esimerkiksi kysymykseen, millainen on sopiva polkupyörä lapselle.

Puhumme myös hyvin yksityiskohtaisesta ja järjestelmällisestä mittaamisesta, sillä olemme todentaneet, että esimerkiksi usein mobiililaitteilla tehdyt aukioloaikojen ja myymälän osoitteiden orgaaniset haut johtavat usein myymäläkäynteihin, mutta maksetussa mainonnassa esimerkiksi otsikkoa muuttamalla voidaan vaikuttaa vaikkapa keskioston suuruuteen.

Sekä verkkokaupan että myymälöiden hyöty datan analysoimisessa on meille olennaista ja koulutamme koko henkilökuntaamme Googlen analytiikkaa hyödyntäentilanteen ja työtehtävien mukaan. Esimerkiksi myymäläpäälliköille tärkeää tietoa on Googlen kautta myymälään löytäneiden asiakkaiden määrä, ja Suomen ulkopuolella olemme voineet testata myös myymälöiden sisällä tapahtuvien hakujen perusteella tehtyä paranneltua tuotesijoittelua.

 

Googlen potentiaali ei rajoitu vain verkkosivukehittäjille

Jokaisen verkossa toimivan yrityksen kannattaa ottaa haltuun ymmärrys siitä, miten Googlea voi hyödyntää oman liiketoiminnan tukena ja kouluttautua säännöllisesti eri työkalujen käyttämiseen. Mahdollisuuksia ei kannata rajata vain verkkokauppatiimille, sillä esimerkiksi mainonnan, analytiikan ja raportoinnin työkaluja voi hyödyntää tehokkaasti koko liiketoiminnassa.

Google on loistava työkalu kokonaisuutena verkkokaupan asiakaskokemuksen parantamiseen. Datan tulkinnan avulla voi esimerkiksi parantaa sivuston latausnopeutta, ostoskorin konversioita tai sivuston ulkoasua, jotka kaikki vaikuttavat siihen, kuinka helposti myyntiä voi tehdä. Verkkokaupan hakujen perusteella sivustolle voi lisätä tuotteita ja ostoa tukevia sisältöjä, joita ihmiset etsivät.

Google vie helposti ajatukset vain hakukoneoptimointiin, mutta markkinoinnissa sen rooli on erittäin kattava ja puhumme todella isosta kokonaisuudesta. Kyseessä on isoin käyttämämme markkinointialusta, jonka kautta voi käyttää eri mainosmuotoja eri kanavissa kohdennetusti, sillä esimerkiksi display-mainonnan voi yhdistää yksityiskohtaisesti hakukonemainonnan kanssa. Lisäksi YouTube on Suomen toiseksi suurin hakukone, ja ihmettelen, miksi tätä Googlen omaa tuotetta hyödynnetään Suomessa vielä suhteellisen vähän.

Jatkossa kokonaisvaltainen omnichannel -mittaus tulee olemaan olennaista verkkokauppojen funneleiden kehityksessä, ja ymmärrys siitä, mihin suuntaan maailma kehittyy, on tässä olennaista. Tulevaisuudessa ostoksia tehdään ehkä vain verkossa, tai tuotteet tilataan verkosta ja noudetaan myymälästä, mutta kehityksen suunta, syyt ja seuraukset on ymmärrettävä. Olemmekin etulinjassa keräämässä vertailukelpoista dataa, jonka avulla voimme toteuttaa monipuolista, asiakasta palvelevaa ja mitattavaa mainontaa.

Lue myös loput artikkelit

Lataa maksuton verkkolehti siitä, kuinka Google tunnistaa asiakkaidesi ostoaikomuksen.

Lataa maksuton verkkolehti

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää