• Digitaalinen markkinointi
  • Markkinointi

Tulokselliset digimarkkinoinnin tekijät: haastattelussa Matti Perkkiö, Lämpöykkönen

Haastattelimme asiakkaitamme, jotka kukoistavat mitattavan ja tuloksellisen markkinoinnin takojina.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Haastattelin asiakkaitamme, jotka kukoistavat tuloksellisina markkinoinnin tekijöinä. Ajatuksena oli, että asiakkaamme voivat paljastaa, miten he kokevat markkinoinnin tärkeyden, mitä markkinoinnin toimenpiteitä he käyttävät ja kokevat hyödylliseksi.

Mistä tunnistaa, että on aika ulkoistaa markkinoinnin osa-alueita alihankkijoille? Miten tavoitteet kehittyvät vuosi vuodelta? Kaikkiin näihin saatte vastauksia nyt suoraan asiakkaidemme suusta. Ensimmäisessä osassa haastattelussamme oli Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n viestintä- ja markkinointijohtaja, Anssi Huisman. (Lue haastattelu täältä!)

Nyt toisessa haastattelussa ääneen pääsee LämpöYkkösen markkinointijohtaja Matti Perkkiö.

Digimarkkinointi on ylivoimainen markkinointikanava

Käytämme lähes kaikkia digikanavia, sosiaalisen median kanavia, Google Ads -mainontaa ja SEO:ta. Pohjois-Suomessa käymme jonkin verran messuilla ja välillä myös tehdään lehtimainontaa siellä päin. Ulkomainontaa teimme nyt ihan kokeilumielessä Black Fridayn ajalle.

Digikanavat ovat ylivoimaisia markkinoinnissa. Sosiaalinen media alkaa olla se kanava, mistä tulee meille eniten yhteydenottoja, vaikka eurollisesti se ei olekaan vielä tuottavin kanava. Somea on tehty pitkäjänteisesti monta vuotta ja nyt se alkaa kunnolla toimia.

Facebook ja Instagram kulkevat käsi kädessä, ja siellä käytämme aika paljon samaa materiaalia maksetulla puolella. Olemme nyt alkaneet panostamaan enemmän somen orgaaniseen puoleen, ja sieltä tulee suuri osuus yhteydenotoista. Facebookissa käytämme paljon videoita ja Instagramissa enemmän kuvia. Liidiliikenne tulee Instagramin tarinoista, Facebookin puolella orgaanisista julkaisuista sekä maksetusta mainonnasta.

Kasvu on jatkuvaa myös Googlen puolella, vuodesta toiseen. Panostamme sekä orgaaniseen että maksettuun mainontaan  jatkuvasti.

Markkinoinnista lähes kaikki on ulkoistettu – moni ei tunnista, että he käyttävät vääriin asioihin aikaa

Meillä ei ole talon sisällä erillistä markkinointitiimiä, jonka vuoksi ulkoistamme kokonaan kaiken muun paitsi sisällöntuottamisen. Meillä on tosi hyviä kumppaneita markkinointiin, joten on helppo johtaa markkinoinnin kokonaisuutta.

Jos markkinointi ei satu olemaan oma vahvuus, et ehdi tekemään kaikkea mitä haluaisit tehdä. Moni ei edes tunnista käyttävänsä vääriin asioihin aikaa. Olen pitänyt digimarkkinoinnin ulkoistamista aina fiksuna, koska ala menee hurjaa vauhtia eteenpäin, niin pitää pysyä koko ajan tilanteen tasalla. Jos haluat pysyä kärjessä mukana, niin in-housena jää väkisin pahasti jälkeen tästä kehityksestä.

In-housena teet vain yhtä asiakasta, mutta digimarkkinointitoimistossa teet markkinointia useille asiakkaille – niin totta kai toimistolla taidot kehittyvät kovempaa tahtia eteenpäin ja olet syvemmällä pelissä.

Meillä on markkinoinnin vuosikello käytössä, joten suunnittelemme tosi tarkasti markkinointiamme. Viikkotasolla teemme jatkuvasti uutta sisältöä ja meillä on eri aihepiirit eri viikoille. Mitä tarkempi suunnitelma meillä on sisältöihin, sitä parempi. Sisältöä teemme monipuolisesti: viikoittain teemme esimerkiksi YouTube-kanavalle uutta sisältöä ja mahdollisesti myöhemmin tahti muuttuu kahteen videoon viikossa.

Kotisivuilla on yksi tärkeä mittari: miten iso konversioprosentti sivuilla on. Viime vuosina CRO eli konversio-optimointi on ollut tärkeässä roolissa, kun volyymia sivustollamme on alkanut olla. Kun kävijämäärä alkaa olla suuri, niin kävijöiden konvertoitumiseen kannattaa koko ajan panostaa enemmän. Suomen Digimarkkinointi lähti kartoittamaan konversio-optimointia konversion kipupisteiden kautta, mikä on huomattava etu liidien hankinnassa.

Täysin ilmaiseen näkyvyyteen kannattaa panostaa – henkilöbrändistä on useita hyötyjä

Ansaitun median kautta tulleen näkyvyyden lisääminen on meillä ollut viime aikoina yhtenä tavoitteena. Yritämme tavoitella muiden kirjoittamia juttuja meistä. Viime vuonna saimme törkeän hyvää näkyvyyttä antamiemme haastatteluiden kautta, kun saimme LämpöYkköstä näkyväksi lähes puolelle Suomea. Ansaittuun mediaan kannattaa panostaa, koska se on täysin ilmaista näkyvyyttä. Meistä kirjoitettavien juttujen määrä on meille yksi mittari. Kun vain saat ilmaistua asiasi oikein toimittajalle, niin siitä saadaan hyvää tarinamuotoista mainosta yritykselle.

Uskon siihen, että ansaittua mediaa on saatu kasvatettua reilusti sen myötä, kun olemme alkaneet tekemään henkilöbrändäystä aggressiivisemmin somessa ja YouTubessa. Näin ollen digimarkkinoinnilla on suuri rooli ansaitun median rakentamisessa. Kun yrityksessä yksi tai kaksi henkilöä brändäävät itseään, niin on mahdollista, että toimittajat kiinnostuvat ja soittavat juuri tietyille henkilöille. Tietyt median edustajat ovatkin alkaneet automaattisesti soittamaan minulle, koska olen saanut vietyä henkilöbrändiäni eteenpäin.

Tavoitteena yrityksessämme on saada aikaan kulttuurimuutos, jossa henkilöbrändiä jalkautetaan enemmänkin ja perinteisistä myyntitykeistä saadaan someen näkyviä henkilöbrändejä. Haluamme henkilöbrändäykseen mukaan myös asentajamme. Sitä kautta saamme yritystämme entistäkin enemmän nostettua ihmisten tietouteen.

Asiakastyytyväisyys on yksi tärkeimmistä tavoitteista ja mittareista

Me olemme tehneet markkinointia useita vuosia, mutta jo alusta asti on aina mitattu tarjousten määrää. Vuosien varrella on päästy eri järjestelmien kautta mittaamaan paremmin tuottoa tuoteryhmittäin, kanavittain ja kampanjoittain. Sitä kautta päästään laskeutumissivun käyttökokemukseen ja konversioprosenttiin.

Yksi tärkeimmistä tavoitteista ja mittareista meille on silti asiakastyytyväisyys. Mittaamme chat-viestiemme laatua ja sitä, miten viesti lähtee. Seuraamme myös minkälaista viestiä meistä on markkinoilla, eli kuinka meistä puhutaan.

Markkinointi nivoutuu asiakastyytyväisyyteen. Asiakastyytyväisyys kertoo meidän palvelumme laadusta, ja totta kai tyytyväinen asiakas suosittelee meitä myös eteenpäin.

Yksi tärkeä mittari on, että paljonko saamme uusia asiakkaita nykyisten asiakkaidemme suosituksista. Meille 15-20% asiakkaista tulee suoraan suositusten kautta.

Meille asiakastyytyväisyys kuitenkin on oma kanava ja sitä pyritään kehittämään jatkuvasti. Meillä käytännössä kaikki asiakkaat ovat uusia, joten asiakasta tulee palvella hyvin heti alkumetreiltä lähtien. Asiakastyytyväisyyttä nostamalla saadaan edelleen lisää kauppaa ja siksi se onkin ihan oma lajinsa, johon kannattaa panostaa.

 

Katso video yhteistyöstämme ja tuloksista

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää