• Digitaalinen markkinointi
  • Markkinointi

Tulokselliset digimarkkinoinnin tekijät: haastattelussa Matti Perkkiö, Lämpöykkönen

Haastattelimme asiakkaitamme, jotka kukoistavat mitattavan ja tuloksellisen markkinoinnin takojina.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Haastattelin asiakkaitamme, jotka kukoistavat tuloksellisina markkinoinnin tekijöinä. Ajatuksena oli, että asiakkaamme voivat paljastaa, miten he kokevat markkinoinnin tärkeyden, mitä markkinoinnin toimenpiteitä he käyttävät ja kokevat hyödylliseksi.

Mistä tunnistaa, että on aika ulkoistaa markkinoinnin osa-alueita alihankkijoille? Miten tavoitteet kehittyvät vuosi vuodelta? Kaikkiin näihin saatte vastauksia nyt suoraan asiakkaidemme suusta. Ensimmäisessä osassa haastattelussamme oli Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n viestintä- ja markkinointijohtaja, Anssi Huisman. (Lue haastattelu täältä!)

Nyt toisessa haastattelussa ääneen pääsee LämpöYkkösen markkinointijohtaja Matti Perkkiö.

Digimarkkinointi on ylivoimainen markkinointikanava

Käytämme lähes kaikkia digikanavia, sosiaalisen median kanavia, Google Ads -mainontaa ja SEO:ta. Pohjois-Suomessa käymme jonkin verran messuilla ja välillä myös tehdään lehtimainontaa siellä päin. Ulkomainontaa teimme nyt ihan kokeilumielessä Black Fridayn ajalle.

Digikanavat ovat ylivoimaisia markkinoinnissa. Sosiaalinen media alkaa olla se kanava, mistä tulee meille eniten yhteydenottoja, vaikka eurollisesti se ei olekaan vielä tuottavin kanava. Somea on tehty pitkäjänteisesti monta vuotta ja nyt se alkaa kunnolla toimia.

Facebook ja Instagram kulkevat käsi kädessä, ja siellä käytämme aika paljon samaa materiaalia maksetulla puolella. Olemme nyt alkaneet panostamaan enemmän somen orgaaniseen puoleen, ja sieltä tulee suuri osuus yhteydenotoista. Facebookissa käytämme paljon videoita ja Instagramissa enemmän kuvia. Liidiliikenne tulee Instagramin tarinoista, Facebookin puolella orgaanisista julkaisuista sekä maksetusta mainonnasta.

Kasvu on jatkuvaa myös Googlen puolella, vuodesta toiseen. Panostamme sekä orgaaniseen että maksettuun mainontaan  jatkuvasti.

Markkinoinnista lähes kaikki on ulkoistettu – moni ei tunnista, että he käyttävät vääriin asioihin aikaa

Meillä ei ole talon sisällä erillistä markkinointitiimiä, jonka vuoksi ulkoistamme kokonaan kaiken muun paitsi sisällöntuottamisen. Meillä on tosi hyviä kumppaneita markkinointiin, joten on helppo johtaa markkinoinnin kokonaisuutta.

Jos markkinointi ei satu olemaan oma vahvuus, et ehdi tekemään kaikkea mitä haluaisit tehdä. Moni ei edes tunnista käyttävänsä vääriin asioihin aikaa. Olen pitänyt digimarkkinoinnin ulkoistamista aina fiksuna, koska ala menee hurjaa vauhtia eteenpäin, niin pitää pysyä koko ajan tilanteen tasalla. Jos haluat pysyä kärjessä mukana, niin in-housena jää väkisin pahasti jälkeen tästä kehityksestä.

In-housena teet vain yhtä asiakasta, mutta digimarkkinointitoimistossa teet markkinointia useille asiakkaille – niin totta kai toimistolla taidot kehittyvät kovempaa tahtia eteenpäin ja olet syvemmällä pelissä.

Meillä on markkinoinnin vuosikello käytössä, joten suunnittelemme tosi tarkasti markkinointiamme. Viikkotasolla teemme jatkuvasti uutta sisältöä ja meillä on eri aihepiirit eri viikoille. Mitä tarkempi suunnitelma meillä on sisältöihin, sitä parempi. Sisältöä teemme monipuolisesti: viikoittain teemme esimerkiksi YouTube-kanavalle uutta sisältöä ja mahdollisesti myöhemmin tahti muuttuu kahteen videoon viikossa.

Kotisivuilla on yksi tärkeä mittari: miten iso konversioprosentti sivuilla on. Viime vuosina CRO eli konversio-optimointi on ollut tärkeässä roolissa, kun volyymia sivustollamme on alkanut olla. Kun kävijämäärä alkaa olla suuri, niin kävijöiden konvertoitumiseen kannattaa koko ajan panostaa enemmän. Suomen Digimarkkinointi lähti kartoittamaan konversio-optimointia konversion kipupisteiden kautta, mikä on huomattava etu liidien hankinnassa.

Täysin ilmaiseen näkyvyyteen kannattaa panostaa – henkilöbrändistä on useita hyötyjä

Ansaitun median kautta tulleen näkyvyyden lisääminen on meillä ollut viime aikoina yhtenä tavoitteena. Yritämme tavoitella muiden kirjoittamia juttuja meistä. Viime vuonna saimme törkeän hyvää näkyvyyttä antamiemme haastatteluiden kautta, kun saimme LämpöYkköstä näkyväksi lähes puolelle Suomea. Ansaittuun mediaan kannattaa panostaa, koska se on täysin ilmaista näkyvyyttä. Meistä kirjoitettavien juttujen määrä on meille yksi mittari. Kun vain saat ilmaistua asiasi oikein toimittajalle, niin siitä saadaan hyvää tarinamuotoista mainosta yritykselle.

Uskon siihen, että ansaittua mediaa on saatu kasvatettua reilusti sen myötä, kun olemme alkaneet tekemään henkilöbrändäystä aggressiivisemmin somessa ja YouTubessa. Näin ollen digimarkkinoinnilla on suuri rooli ansaitun median rakentamisessa. Kun yrityksessä yksi tai kaksi henkilöä brändäävät itseään, niin on mahdollista, että toimittajat kiinnostuvat ja soittavat juuri tietyille henkilöille. Tietyt median edustajat ovatkin alkaneet automaattisesti soittamaan minulle, koska olen saanut vietyä henkilöbrändiäni eteenpäin.

Tavoitteena yrityksessämme on saada aikaan kulttuurimuutos, jossa henkilöbrändiä jalkautetaan enemmänkin ja perinteisistä myyntitykeistä saadaan someen näkyviä henkilöbrändejä. Haluamme henkilöbrändäykseen mukaan myös asentajamme. Sitä kautta saamme yritystämme entistäkin enemmän nostettua ihmisten tietouteen.

Asiakastyytyväisyys on yksi tärkeimmistä tavoitteista ja mittareista

Me olemme tehneet markkinointia useita vuosia, mutta jo alusta asti on aina mitattu tarjousten määrää. Vuosien varrella on päästy eri järjestelmien kautta mittaamaan paremmin tuottoa tuoteryhmittäin, kanavittain ja kampanjoittain. Sitä kautta päästään laskeutumissivun käyttökokemukseen ja konversioprosenttiin.

Yksi tärkeimmistä tavoitteista ja mittareista meille on silti asiakastyytyväisyys. Mittaamme chat-viestiemme laatua ja sitä, miten viesti lähtee. Seuraamme myös minkälaista viestiä meistä on markkinoilla, eli kuinka meistä puhutaan.

Markkinointi nivoutuu asiakastyytyväisyyteen. Asiakastyytyväisyys kertoo meidän palvelumme laadusta, ja totta kai tyytyväinen asiakas suosittelee meitä myös eteenpäin.

Yksi tärkeä mittari on, että paljonko saamme uusia asiakkaita nykyisten asiakkaidemme suosituksista. Meille 15-20% asiakkaista tulee suoraan suositusten kautta.

Meille asiakastyytyväisyys kuitenkin on oma kanava ja sitä pyritään kehittämään jatkuvasti. Meillä käytännössä kaikki asiakkaat ovat uusia, joten asiakasta tulee palvella hyvin heti alkumetreiltä lähtien. Asiakastyytyväisyyttä nostamalla saadaan edelleen lisää kauppaa ja siksi se onkin ihan oma lajinsa, johon kannattaa panostaa.

 

Katso video yhteistyöstämme ja tuloksista

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää