• Hakukoneoptimointi

Millainen merkitys hakusanojen seurannalla on näkyvyydellesi?

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun haluat parantaa orgaanista hakusananäkyvyyttäsi verkossa?

SDM logo

Digimarkkinointi

Onko sivustosi hakukoneoptimoitu sillä oletuksella, että saisit nopeasti tärkeimmät hakusanat top 1-3 sijoille ja sivuston liikennemäärä ponkaisee kasvuun? Hienoa, että sivustosi on optimoitu, mutta hakukoneoptimointi ei valitettavasti toimi aivan näin. Itse konkreettisten optimointitoimien kanssa yhtä suuressa osassa on tieto oman toiminnan kannalta relevanttien hakusanojen sijoituksista

Sillä jos emme tiedä millä sijalla olemme hakusanalla, jolla meidän tulisi olla sijalla yksi, emme lähtökohtaisesti tiedä koko optimoinnille tarvetta. On myös todettava, että saa tapahtua todellinen ihme, että kerta optimoinnilla saisi koko sivuston näkymään laajasti kärkisijoilla.

Lähes aina hakukoneoptimointi on pitkä prosessi, joka vaatii aiheasiantuntijan, sisältöasiantuntijan ja optimoijan yhteistyötä, jotta saadaan rakennettua toimiva ja vaikuttava kokonaisuus.

Maksuttomat seurantatyökalut ja niiden puutteet

Periaatteessa kaiken seurantatyön pystyy tekemään Googlen tarjoaman ilmaisen Search Consolen avulla, mutta tässä äärimmäisen hyödyllisessä työkalussa on yksi iso puute: Hakusanojen sijoitusta pitäisi seurata yksi kerrallaan.

Jos hakusanoja seurataan yksi kerrallaan, ongelmaksi muodostuu aika. 150 hakusanan sijoituksen selvittäminen esimerkiksi viikkotasolla vie erittäin paljon aikaa, ja sitten pitäisi ehtiä tekemään niitä optimointitoimenpiteitäkin.

Lähtökohtaisesti sijoitusten seuraamisen tulisi olla todella nopeaa ja automaattista, jotta itse optimointiin jää enemmän aikaa. Pelkällä seurannalla kun hakusanoja ei Googlen top 1-3 sijoille saa!

Googlettamalla löytää useita SERP-työkalua (Search Engine Page Results, eli työkalu, jolla voidaan seurata hakusanojen sijoituksia hakukoneissa), joiden avulla voidaan tarkistaa hakusanojen sijoituksia ja vielä ilmaiseksi. Mutta näissä kaikissa on rajoittavana tekijänä juuri hakusanojen seurannan määrä. Eli tätä on rajoitettu, koska tiedetään kuinka tärkeä faktori se on ja sillä saadaan asiakkaat ostamaan PRO-versio työkalusta. 

Miksi valita maksullinen seurantatyökalu?

Maksulliset työkalut tarjoavat todella paljon enemmänkin dataa kuin pelkän hakusanaseurannan. 

Yleensä työkalujen mukana tulee tietoa ainakin seuraavista hakusanojen kannalta kriittisistä asioista:

  • Hakusanan kilpailutilanteesta (vaikuttaa siihen, kuinka vaikea hakusanalla on sijoittua top 1-3 sijoille).
  • Hakusanojen sijoituksien vertailu esimerkiksi 3 kk taakse tai viime vuoteen (nähdään onko tapahtunut kehitystä).
  • Hakusanan hakuvolyymi (kuinka moni ihminen hakee tällä hakusanalla kuukausitasolla).
  • Kilpailijoiden hakusanojen selvitystyötä tai seurantaa.

Me SDM:llä käytämme Semrush-nimistä työkalua, joka on tupaten täynnä erilaisia SEO-ominaisuuksia, joita hyödynnämme asiakkaiden sivustoja optimoidessa. 

Esimerkiksi hakusanojen lisäksi Semrushissa on domainin vahvuuden mittaristo, jolla voimme analysoida verkkosivuston vahvuutta verrattuna muihin sivustoihin tai rakentaa tervettä linkitysprofiilia sivustolle, teknisten virheiden crawleri, jonka avulla voimme korjata verkkosivustoja eheämmiksi ja SEO-ystävällisemmäksi. Työkalussa on tämän lisäksi paljon muitakin ominaisuuksia, kuten sivustojen auditointityökaluja, mutta aiemmin mainitut ovat yleisimmin käytössä olevia. 

Miksi siis jokainen yritys ei valitsisi itselleen SEO-asiantuntijaa ja ostaisi Semrush-lisenssiä? Yksinkertainen syy on, että Semrush on monimutkainen ja kallis työkalu. Jos sen käyttäjä ei ole SEO-ammattilainen, ei sitä osata hyödyntää tarvittavalla tavalla. 

SDM:n SEO-CRO-asiantuntijat voivat syventyä työssään SEO-CRO:n parhaimpiin käytänteisiin ja ovat työskennelleet useiden sivustojen kanssa saaden erinomaisia tuloksia. Pelkän SEO:n lisäksi teemme jatkuvasti myös CRO-työtä eli sivuston konversio-optimointia.

Tutustu myös: Konversio-optimointi, mitä se on?

Pelkkä SEO:n avulla saatu liikenteen kasvu sivustolle ei anna liiketaloudellista kasvua, ellei sitä liikennemäärää saada konvertoitumaan tai tekemään haluttua toimenpidettä. 

Tästä olemme tehneet vuosien ajan SEO:n lisäksi CRO-työtä ja tämä on palvelussamme yhtä keskiössä kuin SEO. Käytämme pelkän Semrushin lisäksi myös useita konversio-optimoinnin sekä A/B-testauksen työkaluja, joilla pystymme virittämään sivustoa toimimaan halutulla tavalla. 

SDM:n SEO-CRO paketti tarjoaa siis ratkaisuja MRACE®-mallin Measure-, Reach- ja konversio-optimoinnilla myös Convert-vaiheisiin.

Algoritmipäivitykset ovat suuressa osassa nykypäivän hakukoneoptimointia ja niitä tulee seurata

Nykyään ei voi puhua hakukoneoptimoinnista ellei puhu algoritmipäivityksistä ja niiden tärkeydestä. SEO ei ole enää pelkästään sitä, että lisätään hakusana ja katsotaan hakusijoitusten nousevan. Sisältö on tullut erottomattomaksi osaksi SEO:ta ja sisällön tulee myös puhutella asiakasta sekä vastattava hänen hakuintentioon.

Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti, ja selkeästi viimeaikaisten päivitysten trendi on ollut kitkeä tekoälyllä tuotettua ja “ylioptimoitua” tekstiä, jotka eivät tarjoa lukijalle sitä, jota he etsivät. Kannattaa olla siis tarkka minkälaista sisältöä sivustolle laittaa, sillä Google voi pahimmassa tapauksessa rangaista tästä.

Tutustu: Googlen algoritmi: miksi se on tärkeä ja miten pysyt sen perässä?

ChatGPT ei ole yksistään ratkaisu verkkosivujen hakukoneoptimoiduille sisällöille

ChatGPT on erinomainen työkalu, kuten on tulikin! Molemmat vaativat ammattilaista hallitsemaan niitä, jotta saadaan paras lopputulos. Tuli tosin polttaa kaiken, johon se koskee, tähän taas ChatGPT ei kykene, mutta yksistään se kykenee tuottamaan sen verran heikkoa sisältöä, jolla ei pysty erottautumaan, eikä asiakas todennäköisesti saa sitä vastausta jota hän tuli hakemaan. 

Siksi ChatGPT:n tukena on hyvä olla asiantuntija, mieluiten sisältöasiantuntija, joka ymmärtää asiakkaan tarpeen ja minkälaisiin asioihin hän tarvitsee vastauksia/tukea, jotta hän tekee halutun toimenpiteen.

Jos siis sivustoa oikeasti halutaan optimoida kunnolla ja saada tavoitteiden mukaisia tuloksia, on hakusanasijoituksia seurattava ja sisällön tulee olla puhuttelevaa ja sen tulee vastata hakijan hakuintentioon. 

Ilman hakusanojen seurantaa SEO:n tekeminen on mahdotonta, koska optimoinnin vaikutus jää täydeksi mysteeriksi, eikä tällöin voida allokoida aikaa niille hakusanoille, jotka tarvitsevat lisäoptimointia. 

Tutustu hakukoneoptimoinnin palveluumme

Opi lisää aiheesta: Hakukoneoptimoinnin (SEO) vinkit ja trendit 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää