• B2B Markkinointi

Hyvä liidimagneetti tuottaa liidejä myös nukkuessasi – minkälainen liidimagneetti toimii?

Liidienhankinta ei ole taikuutta, vaan tarkkaa suunnittelua ja laadukasta toteutusta!

Juuso Lainas

Kaikki yritykset ovat varmasti joskus miettineet, miksi heidän verkkosivunsa eivät tuota tarpeeksi liidejä ja miten liidimäärää saisi kasvatettua. Liidien hankinta voi olla vaikeaa ja aikaa vievää puuhaa, eivätkä ne tule ”väkisin”. Vastaus kasvavaan liidimäärään voi olla liidimagneetti, joka tuo tulevalle asiakkaallesi nopeasti sellaisen määrän lisäarvoa, että hän on valmis antamaan yhteystietonsa yritykselle.

Asiakkaan polku ostamiseen ei ole taikuutta, monet toimijat luulevat, että heidän verkkosivunsa konvertoituu tällaisella kaavalla:

  1. Sivustolla vierailee kävijöitä
  2. Simsalabim
  3. Kävijä ostaa

Tosiasiassa parhaiten menestyvät toimijat ovat tarkkaan suunnitelleet asiakkaan ostopolun ja tarjoavat jotain arvoa asiakkaalle jokaisessa ostopolun vaiheessa. Annamme tässä kirjoituksessa esimerkkejä mitä taikasanojen takana tapahtuu. Esimerkkejä liidimagneeteista löydät kirjoituksen lopusta.

Hyödyntämällä liidimagneetteja saatat saada taikavoiman, jolla kasvatat liikevaihtoasi kuin itsestään.

Mikä ihmeen liidimagneetti?

Liidimagneetti on yksinkertaisimmillaan jokin vastustamaton tarjous, jolla tavoiteyleisön jäsen saadaan jättämään esimerkiksi sähköpostiosoite merkiksi siitä, että hän on kiinnostunut jostain tietystä tuotteestasi tai palvelustasi. Liidimagneetin tavoite on saada mahdollisimman tarkasti kohdistettuja liidejä. Siksi sen tulee tarjota vastaus tai auttaa kävijää hänen ongelmassaan antamalla tarkka vastaus tarkkaan ongelmaan tietyssä segmentissä.

Tästä voidaankin päätellä, että sinun pitää tuntea asiakkaasi hyvin tarkasti. Ketä asiakkaasi ovat ja mitä he haluavat ostaa, ja tarjota erilaisilla asiakkaille erilaisia liidimagneetteja. Asiakkaita voidaan esimerkiksi jaotella ostopolun eri vaiheissa oleviin segmentteihin tai eri ostajapersoonien mukaan.

Minkälainen liidimagneetti toimii?

Kuten sanottua, liidimagneetin arvo tulee siitä, että kävijät käyttävät niitä. Tästä syystä liidimagneetin tulee olla simppeli ja helppokäyttöinen, joka ratkaisee jonkun tietyn asian. Ei ole järkevää tarjota asiakkaalle 100 sivuista ladattavaa kirjaa tai monimutkaista laskuria, mitä varten pitäisi etsiä esimerkiksi tarvittavia papereita tai etsiä tarvittavia tietoja sähköpostin syövereistä.

Hyvä liidimagneetti antaa arvoa asiakkaalle vain 5-15 minuutin ajankäytöllä, joten pitkät, vaikeakäyttöiset ja monimutkaiset liidimagneetit eivät välttämättä ole paras ratkaisu. Toki poikkeuksiakin löytyy, esimerkiksi alan tärkeät julkaisut, kuten verkkolehdet voivat olla tehokkaita työkaluja. Tällä tavoin autat asiakastasi esimerkiksi heidän ongelmassaan ja kun asiakas käyttää liidimagneettia, saat mahdollisuuden ja työkalun edetä myyntiprosessissa.

Omaperäisellä liidimagneetilla erotut myös kilpailijoistasi. Anna siis asiakkaallesi oikeasti merkityksellinen ja mieleenpainuva ensikohtaaminen. Liidimagneettia tulee myös jakaa esimerkiksi yrityksesi Facebook-sivuilla, sillä jo pelkällä näkyvyydellä voidaan saada hyviä tuloksia, maksettua mainontaa unohtamatta.

Katso myös, kuinka skaalaat Facebook-mainontasi liidien hankkimiseksi.

Entä jos liidimagneetti ei toimi?

Jos näyttää siltä, että liidimagneetti ei toimi toivotulla tavalla, kokeille ensimmäiseksi muuttaa painikkeiden paikkoja ländärillä ja tekemällä muutoksia sisältötekstiin, joka ohjaa liidimagneettiin. Joskus liidin saaminen on pienistä tekijöistä kiinni ja pienillä muutoksilla voi olla iso vaikutus lopputulokseen. Tässä voidaan käyttää apuna erilaisia työkaluja, joilla nähdään, miten kävijä käyttäytyy sivustolla. Tällaisesta työkalusta esimerkkinä Hotjar-työkalu.

Saattaa myös olla, että liidimagneettisi ei eroa kilpailijoidesi vastaavista julkaisuista. Tällaisessa tilanteessa kannattaa kehittää uusi kulma asiakkaan lähestymiseen tai tehdä omasta liidimagneetista niin paljon parempi, että ero tulee siinä. Magneettisi voi olla myös liian monimutkainen, pyydät liika tietoja (yleensä pelkkä sähköpostiosoite riittää), ländäri on liian monimutkainen tai mainoksen ja ländärin viestit eivät kohtaa. Varmista siis, että mainoksen ja ländärin viestien välinen suhde on luonteva.

 

Esimerkkejä hyvistä liidimagneeteista

  • Tuote-esitteet ja katalogit. Nämä tuottavat asiakkaalle arvoa antamalla tietoa tuotteista ja näiden hinnoista. Toimii varsinkin sivustoilla, jossa tuotteita on myynnissä hyvin paljon. Ostopolussa esitteet osuvat tiedonhaku -tai vertailuvaiheeseen.

liidimagneetti-tuote-esite

 

  • Testit ja laskurit. Näiden avulla asiakas voi testata esimerkiksi millainen auton rahoitus on verrattuna siihen, jos hän ottaisi uuden tai olisiko hänellä tarvetta jollekin tietylle palvelulle. Lähettämällä tulokset esimerkiksi sähköpostitse testin jälkeen, saadaan asiakkaan tiedot sähköpostimarkkinointia varten.

liidimagneetti-laskuri

 

  • Alennuskoodit/ilmainen toimitus. Nämä toimivat hyvin sivustoilla, jotka myyvät jotain konkreettista, esimerkiksi kenkiä. Tarjoa alennuskoodia kävijöille, kun he ovat viettäneet sivustolla tietyn ajan tai selailleet sivustoa ja ovat jo tutustuneet tarjottuihin tuotteisiin.

liidimagneetti-alennuskoodi

 

  • Ilmainen kokeilujakso. Jos tuotteesi on esimerkiksi ohjelmisto, ilmainen kokeilujakso sopii sinulle. Tarjoa uusille kävijöille kokeilujaksoa sähköpostiosoitetta vastaan. Tämän jälkeen tuotteesi voi hoitaa myynnin puolestasi!

liidimagneetti-kokeilujakso

 

  • Videot. Opetusvideot, vinkkivideot, näytevideot jostain palvelusta… Tällaisia voi keksiä periaatteessa asiasta kuin asiasta. Panosta laatuun, niin liidejä alkaa virtaamaan.

liidimagneetti-video

 

  • Muistilistat, lyhyet oppaat. Pääasiassa yhden sivun mittaisia pdf-tiedostoja, jotka voit lähettää sähköpostiosoitteen antaneelle kävijälle. Houkuttelevia ja helppoja sisäistää, esimerkiksi asunnon ostajan muistilista, käytetyn auton ostajan muistilista, kuinka tehostaa myyntiäsi, 10 vinkkiä energiansäästöön jne. Nämä ovat monistettavissa ja helppoa toteuttaa, joten kynnys eri tulokulmien kokeiluun on matala.

liidimagneetti-muistilista

 

  • Oppaat. Yleisesti käytössä monella alalla. Koeta erottua joukosta, jos kilpailijasi tekevät oppaita. Älä yritä vastata oppaalla kaikkiin ongelmiin, vaan muista pysyä aiheessa tarkasti, johon opas on suunniteltu. Asiakkaat haluavat vertailla ja saada tietoa heille vieraista asioista!

liidimagneetti-opas

 

  • Chat. Chatillä pystyt tarjoamaan henkilökohtaista palvelua verkkosivuillasi, vähän kuin asiakas vierailisi liikkeessäsi.

liidimagneetti-chat

 

  • Infograafit. Kuvalla pystyt kertomaan monimutkaisen asian hetkessä. Hienoon ulkoasuun ja ilmaistun datan selkeyteen tulisi panostaa. Muista brändätä infograafi yrityksesi logolla ja väreillä, sillä infograafit lähtevät helposti leviämään verkossa.

liidimagneetti-infograafi

 

Liidimagneeteissa laatu on kaikki kaikessa. Jos lupaat potentiaaliselle asiakkaallesi liidimagneetin lataussivuilla kuun taivaalta, mutta liidimagneettisi sisältö onkin ihan toista, menetät hänen luottamuksensa. Tällöin saat kyllä latauksia, mutta liidit eivät käänny kaupaksi tai tapaamisiksi.

Esimerkki liidimagneetin laadun parantamisesta: Uusimme kesällä 2018 erään asiakkaamme oppaan, jonka jälkeen he ovat saaneet sovittua lataajista kaksi kertaa enemmän tapaamisia verrattuna vanhaan oppaaseen. Aihe oli sama, mutta tulokulma eri.

Jos haluat lisää liidejä myynnillesi, niin ota meihin yhteyttä, koska pystymme toteuttamaan koko liidien generoinnin prosessin aina liidimagneetin luomisesta kuumien liidien tuomiseen asti.

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää