• Google Ads

Kuinka valitset kampanjantyypin oikein?

Tiedätkö jo, mikä on yrityksellesi paras tapa mainostaa Google-sivustoissa? Tässä blogitekstissä käydään läpi eri kampanjatyyppejä ja miten se, minkä tyypin valitset, vaikuttaa Google-sivustoilla näkymiseen. MISSÄ MAINOKSESI NÄKYVÄT Kun päätät aloittaa Google-mainonnan, sinun täytyy miettiä, missä verkostossa haluat yrityksesi mainosten näkyvän ja missä formaatissa haluat niiden olevan. Google-sivustoilla näkyminen pitää sisällään Googlen hakutulossivustot ja Googlen hakukumppanisivustot. […]

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Tiedätkö jo, mikä on yrityksellesi paras tapa mainostaa Google-sivustoissa? Tässä blogitekstissä käydään läpi eri kampanjatyyppejä ja miten se, minkä tyypin valitset, vaikuttaa Google-sivustoilla näkymiseen.

MISSÄ MAINOKSESI NÄKYVÄT

Kun päätät aloittaa Google-mainonnan, sinun täytyy miettiä, missä verkostossa haluat yrityksesi mainosten näkyvän ja missä formaatissa haluat niiden olevan. Google-sivustoilla näkyminen pitää sisällään Googlen hakutulossivustot ja Googlen hakukumppanisivustot.

Googlen hakutulossivustot näyttävät mainoksia Google-haussa, Google Playssä, Google Shoppingissa sekä Google Mapsissä. Hakukumppanisivustoihin kuuluvat hakukumppanien verkkosivustot, joilla mainoksia näytetään yhteistyössä Googlen kanssa. Hakukumppanisivustoihin kuuluu satoja Googlen ulkopuolisia verkkosivustoja sekä YouTube ja muut Googlen sivustot. Google-mainokset voivat näkyä sijoitteluina myös esimerkiksi mobiilisovelluksissa.

VALITSE KAMPANJATYYPPI

Kun tiedät liiketoimintasi mainonnan tavoitteet, täytyy sinun valita oikea kampanjatyyppi niiden mukaan. Kun valitset kampanjatyypin oikein, varmistat mainostesi näkyvyyden sinulle kannattavissa sivustoissa. Kampanjatyyppeihin kuuluvat hakuverkosto Display-valinnalla, vain hakuverkosto, vain Display-verkosto, Shopping, Video ja Universaali sovelluskampanja.

 

Adwords

Myös mainosten eri formaatit määrittävät sen, missä verkostoissa mainoksesi voivat näkyä. Voit valita verkostot, joissa haluat mainostesi näkyvän, mutta kaikissa verkostoissa eivät kaikki mainosformaatit näy. Esimerkiksi Googlen hakuverkostossa näkyvät vain tekstimainokset ja Google Display -verkostossa näkyvät taas vuorostaan sekä teksti-, kuva- että videomainokset.

HAKUVERKOSTO DISPLAY-VALINNALLA

Hakuverkosto Display-valinnalla -kampanjatyypin avulla tavoitat asiakkaita Google-hakujen kautta tai kun asiakas vierailee Googlen hakukumppanisivustoilla. Mainokset voivat olla useassa eri formaatissa ja ne voidaan kohdistaa avainsanojen tai asiakkaan kiinnostuksen kohteiden mukaan. Näin mainoksiasi näytetään potentiaalisille asiakkaille kohdistustapasi mukaan.

Paras mahdollisuus suuren asiakasjoukon tavoittamiseen.

Kampanjatyyppi ”hakuverkosto Display-valinnalla” on yksi valinta silloin, kun yrityksesi on uusi ja haluat tavoitella suurta asiakasjoukkoa tunnettavuuden nostamiseksi. Tämän kampanjatyypin avulla mahdollistetaan mainosten näkyvyys useilla eri sivustoilla, joten tunnettavuuden saavuttaminen voi olla nopeaa, mutta myöskin kallista.

VAIN HAKUVERKOSTO

Kampanjantyyppi ”vain hakuverkosto” on oikea valinta silloin, kun haluat mainostesi näkyvän vain Googlen hakuverkostossa hakutulosten yhteydessä.

”Vain hakuverkosto” on hyvin yleinen valinta kampanjatyypiksi, sillä tätä kampanjatyyppiä käyttäessäsi tiedät koko ajan, missä mainoksesi näkyvät, kun taas mainokset tyypillä ”hakuverkosto Display-valinnalla” voivat näkyä useissa eri sivustoissa.

Mainokset näytetään asiakkaalle avainsanojen mukaan, joten mainonta voidaan rakentaa erittäin tarkaksi ja ollaan hyvin perillä muun muassa mainonnan kuluista ja sen kannattavuudesta. Mainosten kohdistaminen on helppoa, kun asiakas jo valmiiksi etsii palveluitasi tai tuotteitasi.

VAIN DISPLAY-VERKOSTO

Kampanjatyyppi ”vain Display-verkosto” on ratkaisu silloin, kun haluat mainostesi näkyvän avainsanojen liittyessä sivuston sisältöön. Mainoksesi näkyvät siis sijoitteluina, kun verkkosivuilta tai sovelluksista löytyy sisältöä yritykseesi tai asiakkaiden kiinnostuksen kohteisiin liittyen. Voit helposti tavoittaa esimerkiksi urheilusta kiinnostuneita asiakkaita Googlen kumppanisivustojen verkostosta.

Kampanjatyyppi ”vain Display-verkoston” avulla saavutat tunnettavuutta suuren yleisön keskuudessa ja tämän kampanjatyypin tarkoituksena onkin vahvistaa brändiäsi. ”Vain Display-verkosto” mahdollistaa myös useiden mainosmuotojen käyttämisen. Jos olet mainonnassa vasta-alkaja, ole tarkkana mainosten asetusten, kohdistuksen ja hintatarjousten kanssa, sillä väärin tehtynä mainonta saattaa koitua erittäin kalliiksi.

SHOPPING

Jos yritykselläsi on verkkokauppa ja Google-kauppiaskeskustili, Shopping kampanjatyyppi mahdollistaa verkkokauppasi tuotteiden mainostamisen Googlen hakukumppanien sivustoilla.

Shopping-mainoksien tarkoituksena on esitellä asiakkaalle tuote ennen yrityksen verkkosivuille päätymistä. Toisin sanoen asiakkaalle annetaan mahdollisuus tutustua tuotteisiin ennen kuin hän päättää, mitä tuotetta tarkastelee tarkemmin ja siirtyy yrityksen verkkosivustolle.

Shopping-mainoksilla ohjataan käyttäjä suoraan yrityksen tuotesivulle, että asiakkaan on mahdollisimman vaivatonta suorittaa ostos. Shopping-mainokset sisältävät tarkat tiedot tuotteesta sekä tuotekuvan. Googlen uudistusten myötä myös Shopping-mainosten on mahdollista näkyä esimerkiksi Google Mapsissä.

Shopping-kampanjat eivät kuitenkaan vielä ole saatavilla Suomessa pienten markkinoiden vuoksi, mutta ainakin me täällä Digimarkkinoinnilla odotamme niiden käyttöönottoa myös Suomeen.

VIDEO

Videomainokset ovat hyvä tapa tavoittaa asiakkaita YouTubessa ja muualla verkossa. Videomainokset ovat hyvin tehtynä houkuttavia ja tuovat hyvin tunnettavuutta brändillesi ja tuotteillesi.

Videokampanjatyypillä mainostetaan videomainoksia muun muassa YouTubessa sekä Google Display-verkoston sivustoilla ja sovelluksissa. TrueView-mainoksia voidaan luoda AdWordsin avulla, kun videosi löytyy YouTubesta. Maksat TrueView-mainoksistasi vain silloin, kun videotasi on katsottu 30 sekuntia tai katsoja klikkaa mainostasi. TrueView-mainoksissa YouTube-katsojat valitsevat itse, mitä mainoksia katsovat, joten maksat näyttökerrasta vasta, kun katsoja on vuorovaikutuksessa videosi kanssa.

TrueView-mainoksia on kahta eri tyyppiä: In-Stream ja Video Discovery. In-Stream-mainokset ovat niitä, jotka esimerkiksi YouTubessa pomppaavat esiin ennen varsinaista videota. Videomainokset voidaan ohittaa vasta, kun mainos on pyörinyt vähintään viisi sekuntia. Video Discovery -mainokset vuorostaan näkyvät pikkukuvana videostasi, jonka klikkaaminen vie itse videoon.

UNIVERSAALI SOVELLUSKAMPANJA

Mainosta sovellustasi hakuverkostossa, Display-verkostossa ja YouTubessa.

Kun sinulla on valmis Android-sovellus, helppo tapa mainostaa sitä on rakentaa universaali sovelluskampanja. Sovellus-mainoksiasi voidaan näyttää kaikissa Googlen sivustoissa. Tähän kuuluu myös esimerkiksi Google Play -kauppa. Universaalin sovelluskampanjan mainosten rakentaminen on helppoa ja sen avulla saat hakijan lataamaan sovelluksesi suoraan mainoksesta.

Sovelluksen mainosten rakentamisen helppous johtuu AdWordsin automatisoituneesta rakennustekniikasta. Kun sinulla on valmis sovellus ja olet lisännyt sen Google Playhin, ei sinun tarvitse enää muuta kuin lisätä muutama rivi tekstiä ja mainoksesi on pian valmis käynnistettäväksi. AdWords muokkaa mainoksesi muuten täysin valmiiksi Google Playsta saamiensa kuvien ja tietojen perusteella. Sinun täytyy vain syöttää mainoksille muutama mainosteksti-idea, jotka haluat mainoksissasi näkyvän. Google valitsee mainosteksti-ideoista parhaiten toimivimmat ja voi yhdistää kaksi niistä automaattisesti yhteen mainokseen.

YHTEENVETO

Mainontaa aloittaessasi muista aina ensin miettiä mainonnan tavoitteet. Kun tavoitteet on tiedossa, lähdetään etsimään oikeaa tapaa mainostaa. Kampanjatyypillä määrität missä mainoksesi näkyvät ja missä formaatissa mainoksesi voivat olla. Ennen kampanjatyypin valitsemista, muista siis pohtia yrityksellesi kannattavin tapa mainostaa.

Asiakkaasi etsivät sinua jo, joten löytyyhän mainoksesi verkosta?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää