• Google Ads

Mainoksen esikatselu ja diagnoosityökalu

Google Adwords –tilistäsi löydät kätevän työkalun, jonka avulla voit helposti tarkistaa mainostesi näkymisen Googlessa valitsemallasi avainsanallasi. Pystyt tarkistamaan työkalun avulla näkyvätkö mainoksesi avainsanoillasi ja missä mainoksesi näkyvät Googlessa. Pystyt myös näkemään mahdolliset syyt siihen miksi mainoksesi eivät näy. Näin voit tehdä tarvittavia muutoksia tiliisi ja tavoittaa asiakkaasi. Milloin voit käyttää työkalua? Käytä työkalua silloin, kun […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwords –tilistäsi löydät kätevän työkalun, jonka avulla voit helposti tarkistaa mainostesi näkymisen Googlessa valitsemallasi avainsanallasi. Pystyt tarkistamaan työkalun avulla näkyvätkö mainoksesi avainsanoillasi ja missä mainoksesi näkyvät Googlessa. Pystyt myös näkemään mahdolliset syyt siihen miksi mainoksesi eivät näy. Näin voit tehdä tarvittavia muutoksia tiliisi ja tavoittaa asiakkaasi.

Milloin voit käyttää työkalua?

Käytä työkalua silloin, kun haluat tarkistaa:

  • Mainoksesi tilan/näkymisen Googlessa, jonkun tietyn avainsanan suhteen.
  • Tarkistaa, että avainsanasi käynnistävät mainoksia.
  • Tarkistaa onko mainoksesi otettu käyttöön.
  • Nähdä missä mainoksesi näkyy hakutuloksissa.

Mikäli olet juuri muokannut mainoksiasi tai luonut uusia mainoksia tiliisi, ei työkalu välttämättä näytä mainoksiasi heti, koska Googlen täytyy aina ensin tarkistaa ja hyväksyä mainoksesi.

Työkalun avulla voit hakea mainoksia vain Googlen hakuverkosta. Et siis voi käyttää sitä Display –verkoston mainosten tarkistamiseen.

Työkalun avulla pystyt näkemään täsmälleen samat tulokset kuin Google-hakua käyttäessäsi. Välillä työkalun ja hakutulosten välillä voi olla joitakin pieniä eroja, esimerkiksi mainoslaajennuksesi eivät aina välttämättä näy työkalun avulla. Voit tarkistaa mainoslaajennuksiesi näkymisen mainosten yhteydessä mainoslaajennukset-välilehdeltä.

Miksi sitä kannattaa käyttää?

Jos tarkistat mainostesi näkyvyyden aina Google-haulla ja teet sitä usein tulet huonontamaan tilisi tehokkuutta koska:

  1. Keräät mainoksillesi turhia näyttökertoja.
  2. Keräät näyttökertoja mainoksillesi ilman klikkauksia, joka voi laskea klikkausprosenttiasi. (Klikkausprosentti on yksi tärkeimmistä asioista, joka vaikuttaa avainsanojesi laatupisteisiin).
  3. Hakemalla usein omia mainoksia saattaa Googlen järjestelmä päätellä, että mainoksesi eivät kiinnosta sinua, koska et niitä ikinä klikkaa ja tämän vuoksi lopettaa mainostesi näyttämisen sinulle.

Mistä löydät työkalun?

Löydät työkalun Adwords –tilisi Työkalut-välilehdeltä ja valitsemalla sieltä kohdan ”Mainoksen esikatselu ja diagnoosi”.

Työkalun avulla voit määrittää hakukriteereiksi sijaintisi, kielen, laitteen ja tämän lisäksi haluamasi avainsanan eli hakutermin. Ja näin tarkistaa miten mainoksesi näkyvät kyseisessä tilanteessa.

Ohjeet työkalun käyttämiseen:

  1. Kirjoita hakutermi ruutuun haluamasi hakutermi eli avainsana. Alla olevassa kuvassa on käytetty sanaa ”adwords mainonta”. Muista aina kirjoittaa sellainen avainsana, jonka olet kampanjaasi lisännyt.
  2. Määritä haluamasi sijainti. Esimerkiksi, jos olet kohdistanut mainontasi Jyväskylään, valitse sijainniksi Jyväskylä.
  3. Määritä haluamasi kieli, jolle olet kohdistanut mainoksesi. Tässä tapauksessa suomi, koska mainontamme on kohdistettu suomen kielelle.
  4. Määritä haluamasi laite, jolla haluat tarkistaa mainoksesi näkyvyyden, esimerkiksi pöytätietokone.
  5. Ylläolevat tiedot on aina määritettävä, jotta voit esikatsella mainoksiasi.
  6. Tämän jälkeen klikkaa ”esikatselu” (hakutermin vieressä oleva sininen painike). Nyt näet, näkyykö mainoksesi Googlessa kyseisellä avainsanalla. Mikäli mainos näkyy Googlessa ensimmäisellä sivulla, näyttää työkalu mainoksesi vihreällä korostettuna. Alla olevassa esimerkki kuvassa mainoksemme näkyy ensimmäisenä.

Yhteenveto

Käytä ”mainoksen esikatselu ja diagnoosi” -työkalua, kun haluat tarkistaa mainostesi näkyvyyden Googlessa. Google-hakua ei kannata käyttää, koska silloin keräät mainoksillesi turhia näyttökertoja ja heikennät tilisi tehokkuutta. Jos tarvitset apua Adwords –mainonnassasi, ota yhteyttä, autamme mielellämme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää