• Verkkokaupan Markkinointi
  • Verkkosivut

Miksi en ymmärrä verkkosivuiltasi, mitä myyt ja kenelle?

If you confuse, you lose - ethän laita asiakasta pohtimaan, miksi verkkosivusi ovat olemassa?

SDM logo

Digimarkkinointi

Suomen Digimarkkinoinnilla olimme tänä vuonna neljän hengen tiimillä Nordic Business Forumissa. Uusia ideoita heräsi ja vanhoja ajatuksia vahvistettiin. Päällimmäisenä oppina digimarkkinoijalle jäi Donald Millerin puheenvuoro, ja sen lainaus: ”If you confuse, you’ll lose”. Ja miten tämä lause liittyy digimarkkinointiin? Työssäni selaan päivittäin kymmeniä verkkosivuja läpi, ja huomaan, että todella monella on sama ongelma: sivustolta ei ymmärrä, mitä yritys tarjoaa, tai kenelle se tarjoaa. Seuraavaksi kerron muutaman vinkin, joiden avulla voit arvioida sivusi toimivuutta.

1. Ratkaisetko minun ongelmani?

Kun etsin jotain, päädyn Googleen. Katson 3 ensimmäistä sivua ja annan jokaiselle sivustolle aikaani 5 sekuntia. Tässä viidessä sekunnissa minun tulisi tietää mitä ja kenelle sivusto tarjoaa. Mikäli se ei selviä, palaan takaisin Googleen hakemaan seuraavan vaihtoehdon.

Joten kun teet tai arvioit verkkosivujasi, asiakas haluaa tietää, onko sinulla ratkaisu MINUN ongelmaan. Asiakastasi ei kiinnosta kuulla sinun tuotteestasi tai sen ominaisuuksista heti ensi alkuun. Sinun kehusi siitä, kuinka teillä on parhaat asiantuntijat, eivät kosketa tai vakuutta asiakasta, joka etsii ratkaisua omista ongelmistaan käsin. Sivustovierailijaasi kiinnostaa hänen omat ongelmat – ja sinun kyky ratkaista ne.

Otamme esimerkiksi hierojan. Kuvittele kaupungin kivijalkaliike verkkosivuksi. Niskasi on pahasti jumissa, ja haluat niskahierontaa. Astut kivijalkaliikkeen ovesta sisään ja pääset käytävälle, mikä vaikuttaa ensisilmäykseltä toimistotarvikekaupalta. Avaat oven, kuljet sisään ja toteat olevasi kampaajalla. Poistut aulaan ja yrität seuraavaa ovea. Siellä onkin tarjolla kynsihoitoa. Koitatko vielä ”etsi toimintoa” ja kysyt neuvonnasta, vai poistutko kadulle ja menet liikkeeseen, missä lukee isolla ”Onko niskasi kipeä? Astu sisään -kaupungin osuvin hieroja”?

Esimerkki vertautuu suoraan: kuinka kauan täysin vieraalla kestää ymmärtää, mitä sinun sivuiltasi saa?

2. Mitä saat minut tuntemaan?

En muista palvelulupaustasi, mutta muistan tunteen, miltä sait minut tuntemaan. Olitko vakuuttava ja uskottava, puhuttelitko juuri minua ja minun ongelmiani.  Kerroitko sen kielellä mitä ymmärsin?
Koiranruoka on hyvä esimerkki. Oletko koskaan maistanut koiranruokaa? Silti sitä myydään sen maun perusteella. Ostajalla on tunne, että koirani rakastaa minua, kun annan sille näin herkullista ruokaa.

Kaikki ostavat tunteen perusteella, joskin tunnepäätöksiä yritetään perustella jälkikäteen järjellä. ”Halusin Bemarin, koska se on taloudellinen, turvallinen ja hyvä ajaa”. Oikeasti ostit sen siksi, koska tunnet vahvasti, että kaltaisesi ihmiset vain ajavat BMW:llä – ja tämä tunne ratkaisee.

”Syön naudan pihviä, koska se on hyvää ja sisältää paljon proteiinia”. Hindut eivät syö missään olosuhteissa nautaa, koska lehmä on pyhä. Indonesiassa syödään koiran lihaa juhlaruokana. Miksi me emme syö koiraa tai sirkkoja? Koska ihmiset kuten me, emme toimi niin. Järkiperusteluilla voisimme kaikki syödä koiraa tai olla kasvissyöjiä. Teemme päätöksemme kuitenkin tunteella perustuen siihen, miten olemme kasvaneet.

Mitä sinun sivusi saa asiakkaasi tuntemaan? Onko kohderyhmäsi helppo samaistua ajatuksiisi?

Edellä mainittujen esimerkkien tueksi suosittelen hyvänä lisälukemisena Seth Godininin This is Marketing -teosta.

3. Miten pääsen eteenpäin?

Sait herätettyä kiinnostukseni verkkosivuillasi. En kuitenkaan halua vielä ostaa. Haluan kuulla lisää. Miten pääsen eteenpäin? Painan lisätietoa-nappia ja pääsen tyhjälle sivulle, minne pitäisi jättää kaikki yhteystietoni. Palaan takaisin, en löydä etsimääni, joten taas palaan Googleen.

Oletko monesti raapinut verkkosivuilla päätäsi, ja miettinyt, että miten tätä sivua ”käytetään”? Mikäli sivu aiheuttaa päänvaivaa, se aiheuttaa myös välitöntä poistumaa. Paras neuvo käyttäjäystävällisyyteen on “Don’t make me think” (joka on myös erittäin suositeltava Steve Krugin kirja).

Konversio-optimoinnissa on hyviä työkaluja, millä voimme testata sivusi, löytää ja korjata todelliset ongelmakohdat. Pääset kuitenkin hyvin alkuun lainaamalla sukulaista, joka ei tunne sivuasi tai yritystäsi. Istuta hänet koneelle ja pyydä klikkaamaan verkkosivuillesi. Seuraa vierestä ja pyydä häntä löytämään palvelusi, ottamaan yhteyttä, ostamaan tietty tuote tietyssä värissä ja niin edelleen.  Mikäli huomaat hermostuneisuutta, kysyvää ilmettä, turhaa naksuttelua tai ajan kulumista, tiedät tarvitsevasi apua!

Lue myös: Mitä on konversio-optimointi? ja Miksi moni landing page kerää kävijöitä muttei kauppaa?

Yhteenveto – ”If you confuse, you’ll lose”

Verkkosivusi on myyjäsi netissä. Mikäli myyjäsi on vain hiljaa tai piilossa tai ei puhu sinulle selkeästi, on selvää, ei kauppaa synny halutulla tavalla. On myös hyvä muistaa, että verkkosivusi ei ole koskaan valmis, se vaatii jatkuvaa testaamista ja kehittämistä.  Esitä siis seuraavat kolme kysymystä verkkosivujesi etusivulle, ja pohdi niiden perusteella, mitä voisit parantaa.

  1. Ratkaisetko asiakkaan ongelman?
  2. Miltä saat asiakkaan tuntemaan?
  3. Kuinka asiakas pääsee eteenpäin ja löytääkö hän haluamansa?

 

Kehitystoimenpiteet johdetaan kysymysten lopputuloksista. Esimerkiksi konversio-optimointi ja sisällöntuotanto ovat hyviä ja tehokkaita keinoja kasvattaa liiketoimintaasi, mikäli sivullasi on jo liikennettä. Ota meihin yhteyttä, kun haluat palvella verkkosivuillasi asiakkaitasi entistä paremmin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää