• Instagram
  • Sosiaalinen media

Miten nuoret tavoitetaan markkinoinnilla

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä. Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä.

Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion räjähdysmäinen kasvu.

Eivät Internet-sivutkaan helpossa roolissa ole. Nuoret käyttävät enemmän sosiaalista mediaa, mikä ohjaa heitä Internettiin, mutta sieltä palataan nopeasti takaisin sosiaalisen median palveluihin.  71% yhdysvaltalaisista nuorista käyttää enemmän sosiaalisen median palveluita, kuin verkkosivuja. Eikä ole montaa vuotta, kun vertailu tehtiin TV:n ja Internetin kesken. Se kuvastaa hyvin sitä muutoksen tahtia, joka on käynnissä.

Nuoret viettävät aikansa sosiaalisessa mediassa.

Nuoret eivät siis katso enää telkkaria. Internetissä surffailu on heille vanha termi, kuin murtomaahiihto. Myös Facebook on menossa kovasti alaspäin heidän päivittäisessä käytössään.

Instagram kasvaa nopealla tahdilla ja Snapchat on paikka, johon videoita ja kuvia laitetaan päivittäin. Siis kanavia, joissa hyvin harva suomalainen brändi on mitenkään mukana markkinoinnillaan. Puhumattakaan siitä, että markkinointia tehtäisiin mitenkään suunnitellusti ja strategisesti.

Käytännössä kuitenkin ilman kunnon sosiaalisen median markkinointia jää nuoret tavoittamatta. Moni vanhempi toimitusjohtaja ei ole tästä huolissaan, koska ”nuorilla ei ole rahaa” tai ”he eivät ole heidän asiakaskuntaa”. Muistuttaisin kuitenkin, että ero nuorten ja vanhempien välillä median käyttämisessä on nykyään niin suuri, että samat kanavat eivät käytännössä tavoita nuoria ja esimerkiksi keski-ikäistä väestöä. Ennen pystyttiin luottamaan siihen että koko perhe kokoontuu saman TV:n ympärille ja tavoittaa jokaisen kyseisestä kotitaloudesta. Nyt moni yritys on nuorille täysin vieras.

Nykyisin jopa perheen aikuisilla on vaikeuksia tietää, mitä mediaa heidän teini-ikäiset lapsensa käyttävät eniten.

Huonolla sisällöllä ei pärjää sosiaalisessa mediassa.

Seuraamalla montaa suomalaista yritystä eri sosiaalisessa mediassa voi huomata, että kanavia käytetään melko kankealla tavalla. Aito halukkuus vuorovaikutukseen puuttuu. Viestintää tehdään yksipuolisesti niin kuin perinteisissä medioissa.

Toinen silmiinpistävä huomio on sisällön huonous eli julkaisut, joita kanavaan tehdään. Liian monen yrityksen julkaisujen laatu, ajoitus sekä kohderyhmän arviointi on huonolla tasolla. Tähän syyllistyvät hämmästyttävän paljon myös suuret yritykset. On hieman kummallista, että nuoret omilla laitteillaan julkaisevat laadukkaampaa sisältöä, kuin useita kymmeniä miljoonia euroja vaihtavat yritykset. On turha pyytää nuoria sitoutumaan tällaiseen kanavaan, saati ostamaan yrityksen tuotteita.

Millaisen kuvan annat yrityksestäsi nuorille jos sisältösi on huonompaa, kuin heidän ystäviensä tekemät sisällöt?

Aloita tänään, jos haluat tavoittaa nuoria sosiaalisessa mediassa myös tulevaisuudessa.

Jos yrityksesi haluaa tavoittaa nuoria ihmisiä vuonna 2018, tulee sen valmistelu aloittaa heti. Kanavat eivät rakennu päivässä ja uusissa kanavissa seuraajan saaminen on huomattavasti työläämpää. Hurjat vuodet, jolloin kaikki tykkäsivät kaikesta, ovat ohi. Sisällönlukutaidon parantuminen on aiheuttanut sen, että sitouttamiseen vaaditaan oikeasti hyvää ja aktivoivaa materiaalia.

Muistilista:

  1. Tee kunnollinen kohderyhmän analyysi (ketä haluat tavoittaa, miten ja milloin)
  2. Tee sisältöstrategia ja vuosikello, jonka avulla ohjaat kanavia.
  3. Luo Instagram-tili ja huolehdi siitä, että sisältösi on laadukasta.
  4. Varaa yrityksesi nimimerkki Snapchat-palvelusta.
  5. Seuraa jatkuvasti, mistä alallasi puhutaan nuorten keskuudessa
  6. Dokumentoi mitä olet tehnyt ja millä on vaikutusta.

Pidä yrityksesi nopeana

Jos yrityksesi tavoittelee nuorten huomiota, on markkinoinnissa varauduttava nopeisiin muutoksiin. Nuoret omaksuvat uusia medioita ja tapoja käyttää teknologiaa niin nopeasti, että pitkät markkinointistrategiat ovat käyneet mahdottomiksi. Sisältöstrategia on sen sijaan välttämättömyys. Sisällöt siirtyvät kanavasta toiseen ja muuttavat muotoaan tarvittaessa nopeasti. Hyvin laadittu sisältöstrategia auttaa uusien kanavien käyttöönotossa.

Jos kohtaat haasteita kohderyhmäsi tai sosiaalisten medioiden kanssa, ota yhteyttä. Voimme varmasti auttaa sinua ja yritystäsi löytämään sen oikeat henkilöt oikeista kanavista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää