• Analytiikka ja mittaaminen

Monikanavaisen markkinointikampanjan tulosten seuraaminen – Google Analytics

Markkinointi on muuttunut monikanavaiseksi ja samat markkinointikampanjat pyörivät useammassa mediassa. Mihin markkinointibudjetti kannattaa siis sijoittaa?

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Markkinointi on muuttunut monikanavaiseksi ja samat markkinointikampanjat pyörivät useammassa mediassa. Miten pysyt selvillä siitä, mihin se markkinointibudjetti kannattaa sijoittaa? Ja kuinka eri kanavia edes pystyy vertailemaan?

Jos et ole vielä lukenut blogia siitä, miten nuo markkinointikampanjat kannattaa Google Analyticsissä merkitä, käy lukemassa se ensin.

Alkuun vielä muistutus: kampanjoiden merkitsemisestä ei ole mitään hyötyä, ellei sitä tehdä tarkasti ja kokonaisvaltaisesti. Väärin tai osittain tehtynä kampanjoiden merkitseminen vain sekoittaa Google Analyticsin keräämän datan.

Kampanjaraporteista voit seurata tuloksia

Kun kampanjoiden merkkaaminen on tehty, on aika lähteä vertailemaan eri kanavien, lähteiden ja kampanjoiden tehoja.

Löytääksesi merkattujen kampanjoiden datan, klikkaile Hankinta -> Kampanjat.

kampanjat-raportti

Kampanjat raportista näet eri kampanjoidesi datan.

Otetaan aiheesta esimerkki:

Yritys etsii uutta työntekijää ja käynnistää rekry nimisen kampanjan. Alla ohjeet miten kyseisen kampanjan linkit merkitään eri kanavissa.

  • Facebookissa lisätään medium = social, source = facebook, campaign = rekry.
  • Linkedinissä medium = social, mutta source = linkedin, campaign = rekry.
  • Sähköpostissa medium = email, source = listan nimi, tässä tapauksessa rekry kampanja on julkaistu paikallisen yliopiston sähköpstilistaan, tällöin source = jyu+opiskelijat ja campaign = rekry.
  • Työpaikkailmoitus julkaistaan myös bannereilla eri sivustoilla tällöin tageiksi tulee: medium = banner, source=sivuston+nimi, campaign = rekry.

Kaikki linkit ohjaavat samalle sivulle yrityksen sivustolla, jonka kautta pystyy lähettämään työhakemuksen.  Tämän lomakkeen ympärille on rakennettu tulosseuranta.

Näin pystytään seuraamaan, miten eri kanavat toimivat rekry kampanjassa ja miten paljon hakuja niistä saatiin.

Jos et ole tehnyt kampanjoiden merkitsemistä, ainoa liikenne mikä raportista löytyy on mahdollinen Google AdWords -liikenne kampanjoittain, jos siellä on automaattinen koodaus päällä. (Se kannattaa aina olla päällä AdWordsissä, näin data kulkeutuu selkeänä Analyticsiin asti).

Tarkista ensin, että kaikki merkitsemäsi kampanjat ovat raportissa. Tämän jälkeen tarkista tulotapa (medium), useimmilla sivustoilla tulisi olla maksimissaan 10 eri tulotapaa.

Kun olet tarkistanut, että kaikki kampanjat löytyvät, erittäin hyvä on ottaa ensisijaiseksi mittasuhteeksi tulotapa (medium) ja toissijaiseksi mittasuhteeksi liikenteen lähde (source). Näin voit tarkistaa esimerkiksi kaikki eri liikenteen lähteet sosiaalisesta mediasta (facebook, linkedin, twitter)

Mitä kerätystä datasta sitten vertaillaan?

Vertaile tulotapoja (medium), miten eri media toimivat. Tämä yhdistettynä tulosseurantaan ja pystyt laskemaan todella tarkan ROI:n joka kanavalle.

  • email vs social
  • banner vs cpc

Vertaile tulotavan liikenteen lähteitä (sources for a medium). Saman kanavan, eri lähteet. B2B markkinoinnissa vertaillaan erittäin usein Facebookin ja Linkedinin kannattavuutta.

  • twitter vs facebook
  • affiliate_a vs affiliate_b

Vertaile kampanjoita (campaign), pystyt keräämään saman markkinointikampanjan kaiken data, oli liikennettä ohjattu sitten mistä mediumista tai sourcesta tahansa. Kumpi oli tehokkaampi: äitienpäivän- vai isänpäivän kampanja?

  • mar+uutiskirje vs jou+uutiskirje
  • aitien+paiva vs isan+paiva

Näin vertailemalla pystyt siis vertailemaan eri kanavien, kampanjoiden ja liikenteen lähteiden tehokkuutta.

Muista vielä nämä!

Että saat Google analyticsistä dataa, jonka perusteella voit tehdä päätöksiä varmista seuraavat asiat:

  1. Tulosseuranta tulee olla asennettuna. Muuten et pysty siirtämään liikenteen lähteen tai kampanjan arvoja liiketoiminnan kannalta tärkeiksi luvuiksi. (rahaksi)
  2. Muista seurata kampanjoita Analytics profiilissa, jota et filteröi. Näin varmistat, että kaikki data on mukana.
  3. Tee kampanjoiden merkitseminen systemaattisesti, vain näin data pysyy ehyenä.
    1. Käytä aina pieniä kirjaimia.
    2. Merkitse data jokaiseen kampanjaan.
    3. Käytä kampanjoiden merkitsemisessä sanojen välissä + merkkiä. (+ merkin Google korvaa välilyönnillä)

Google Analyticsin kampanjoiden merkitseminen kannattaa suunnitella huolella, luoda strategia, varmistaa että kaikki kampanjan markkinointiin osallistuvat tietävät mitä tehdä ja sitten toteuttaa se tarkasti.

Erittäin kätevä tapa on luoda Excel taulukko, joka rakentaa parametrit sisältävät urlit automaattisesti ja antaa kaikille kampanjoiden kanssa työskenteleville pääsy kyseiseen Exceliin. Voit myös käyttää Chrome-selainta ja Google analytics URL builderia tagattyjen markkinointi url-osoitteiden rakentamiseen.

Miten teidän yrityksessä on huolehdittu eri markkinointikampanjoiden tulosten seuranta ja miten selvitetään tehokkain kanava markkinoinnille?

Haluatko kehittää Google Analytics -seurantaasi?

Google Analyticsin tuntemuksemme on vahva. Tarjoamme sinulle analytiikkatyökalujen osaamisemme yhdistettynä harvinaisen hyvään ymmärrykseen liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Osaamisemme ja sinun asiantuntijuutesi avulla rakennamme yrityksellesi mittarit, joita ymmärrät ja jotka mittaavat oikeita, liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita.

 

Web-analytiikka – kävijäseurannan hyödyt

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää