• Markkinointi

Myös ne asiakkaat, jotka eivät osta, määrittelevät mainontasi ROI:n

Digitaalisen markkinoinnin kanavat, kuten Google, Facebook ja Instagram, palkitsevat hyvää mainontaa tekevän mainostajan. Palkinnoksi mainostaja saa halvempia klikkauksia, parempia mainosten sijoitteluja tai edullisempia näyttökertoja. Tämä kuitenkin pakottaa ajattelemaan, miten tärkeä rooli asiakkaalla on mainonnan ROI:n (Return on Investment) maksimoimisessa. Jos mainonnan konversioprosentti on 4, on todella tärkeää saada mahdollisimman moni mainonnan nähnyt reagoimaan. On kyse sitten Google […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Digitaalisen markkinoinnin kanavat, kuten Google, Facebook ja Instagram, palkitsevat hyvää mainontaa tekevän mainostajan. Palkinnoksi mainostaja saa halvempia klikkauksia, parempia mainosten sijoitteluja tai edullisempia näyttökertoja.

Tämä kuitenkin pakottaa ajattelemaan, miten tärkeä rooli asiakkaalla on mainonnan ROI:n (Return on Investment) maksimoimisessa. Jos mainonnan konversioprosentti on 4, on todella tärkeää saada mahdollisimman moni mainonnan nähnyt reagoimaan. On kyse sitten Google Adwords -mainonnasta tai Facebook-mainonnasta.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi nopeasti ja hieman yksinkertaistamalla, miten kaikki toimenpiteet, joita ihmiset tekevät mainontasi parissa, vaikuttavat lopulta niihin kustannuksiin, joita mainonnasta sinulle tulee.

Google Adwords -mainonta

Yksi tärkeimmistä Google Adwords -mainonnan mittareista ovat laatupisteet. Laatupisteistä on blogissamme kirjoitettu useammankin kerran, joten voit käydä lukemassa lisää esimerkiksi julkaisuista: laatupisteiden parantaminen, Adwordsin tehokkuuden parantaminen tai kuinka tehdä hyvä Google-mainos. Wordstreamin testien mukaan laatupisteet korreloivat melko suoraan CTR:n kanssa. Klikkausprosentti vaikuttaa siis melko suoraan klikkauksen hintaan.

Mitä tämä tarkoittaa Google-mainonnallesi? Laajat termit saavat lähtökohtaisesti tarkkoja hakusanoja huonompia klikkausprosentteja. Mieti call to action eli toimintakutsu tarkkaan harkiten, sillä muutoin CTR ei pysy korkeana. Mitä kilpaillumpi hakusana on, sitä tärkeämpää on erottua.

Mitä tarkemmin pystyt pilkkomaan eri hakutermejä, sitä tarkemmin pystyt myös sulkemaan pois niitä matalan CTR:n hakutermejä, jotka eivät tuo kauppaa. Näin pystyt pitämään laatupisteesi kilpailijoitasi korkeammalla ja saat edullisemmin ostavia linkkejä, jolloin kauppa käy ja liiketoimintasi on kannattavaa. Tämä kuulostaa helpolta, mutta on itse asiassa yllättävän monimutkainen prosessi.

 

Wordstream on huomannut, että varsinkin kilpailijoille häviäminen on laatupisteiden kannalta erittäin turmiollista.

Facebook-mainonta

Facebook käyttää mainonnan arvottamiseen osuvuuspisteitä, joita se antaa mainonnalle vertailemalla samalle kohderyhmälle mainostavien mainostajien mainontaa keskenään. Osuvuuspisteiden avulla Facebook antaa hyville mainostajille edullisemmin näyttökertoja.

Facebook ei ole suorasanaisesti ilmoittanut, millä tavoin osuvuuspisteet vaikuttavat mainonnan näkymiseen. Kuitenkin katsottaessa, kuinka Facebook arvioi mainonnan kattavuutta, voi päätellä, että 1 ja 10 osuvuuspisteiden saama näkyvyysero on noin 5-kertainen. Facebook laskee osuvuuspisteet vasta ensimmäisen 500 näyttökerran jälkeen, joten mainonta kannattaa käynnistää kohderyhmäsi ollessa aktiivisimmillaan.

Tarkalla kohdennuksella toteutettu Facebook-kampaja tuo nopeasti ja ennen kaikkea edullisesti liikennettä verkkosivustollesi. Osuvuuspisteet saadaan korkealle hyvällä viestillä kohderyhmälle.

Asiakas määrittää markkinoinnin hintaa

Nyrkkinäsääntönä on: valitse oikea kohderyhmä, ole hyödyksi ja viihdytä. Eli kohdenna mainontasi niille ihmisille, joita voit hyödyttää tai viihdyttää. Jotta mainontasi olisi tehokasta, täytyy sen herättää reilusti reaktioita jopa niissä, jotka kuuluvat kohderyhmääsi, mutta eivät sillä hetkellä osta. Jokainen verkossa liiketoimintaa tekevä tietää, että konversioprosentin ollessa tyypillisesti välillä 1—5, on tärkeää saada mahdollisimman paljon edullista liikennettä verkkosivuille. Edullisuus syntyy reaktioista, mittaamisesta ja kohderyhmän tuntemisesta. Mikä on sinun kampanjoidesi laatu – entä osuvuuspisteet?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää