• Google Ads

Onko sinulla liikaa avainsanoja Adwords –tilissäsi?

Olet varmasti joskus kuullut sanonnan, että vähemmän on enemmän? Tämä pitää erittäin hyvin paikkaansa, kun mietitään avainsanoja Adwords –tilissä. Hyvin usein kuulee kysymyksen: ”Kuinka monta avainsanaa pitäisi yhdessä tilissä olla?” Tähän kuulee hyvin erilaisia vastauksia, eikä siihen ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua. Avainsanojen määrät riippuvat niin paljon mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta. Kaikista tärkeintä on aina, että […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet varmasti joskus kuullut sanonnan, että vähemmän on enemmän? Tämä pitää erittäin hyvin paikkaansa, kun mietitään avainsanoja Adwords –tilissä. Hyvin usein kuulee kysymyksen: ”Kuinka monta avainsanaa pitäisi yhdessä tilissä olla?” Tähän kuulee hyvin erilaisia vastauksia, eikä siihen ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua. Avainsanojen määrät riippuvat niin paljon mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta. Kaikista tärkeintä on aina, että avainsanat ovat jokaisessa mainosryhmässä erittäin lähellä toisiaan ja saat tehtyä juuri näille kyseisille avainsanoille mainokset, jotka liittyvät mainosryhmäsi avainsanoihin.

Tässä vaiheessa voit siis unohtaa ajattelumallin: mitä enemmän avainsanoja minulla on sitä parempi. Ei ole mitään järkeä yrittää saada jokaiseen mainosryhmään 20 avainsanaa, vaan mieti, mitkä avainsanat ovat palvelusi tai tuotteesi kannalta kannattavat avainsanat ja panostaa niihin. Useimmiten 4 – 5 tarkasti kohdennettua avainsanaa saa aikaan huomattavasti paremmat tulokset kuin 20 avainsanaa, jotka ovat aivan liian laajoja, eivätkä tuo haluttuja tuloksia. Mitä paremmin saat avainsanasi kohdennettua palveluusi/tuotteesi sitä parempi.

Tässä esimerkkinä kolme syytä, joiden vuoksi liika avainsanojen määrä ei ole kannattavaa:

1. Päiväbudjettisi ei tule riittämään

Kuvitellaan, että olet asettanut kampanjan päiväbudjetiksi 20€ ja kampanjassasi on 20 avainsanaa, joiden keskimääräinen klikkaushinta on 1€. Kyseisillä avainsanoilla ja klikkaushinnoilla olet saanut hyvin tuloksia ja päiväbudjettisi riittämään koko päiväksi.

Mietitään, että sinulla on tili, jossa on 50 avainsanaa ja yhden klikkauksen hinta on 1€. Jos käytämme samaa ajattelumallia kuin äsken, olisi päiväbudjettisi nyt 50€ eikä 20€. Tässä tapauksessa et voisi saada jokaiselle avainsanallasi yhtä klikkausta päivässä. Näistä avainsanoista myös osa on heikosti toimivia, eivätkä tuo sinulle odotettua tulosta. Myös päiväbudjettisi loppuu kesken päivän, koska kannattamattomia, budjettia turhaan kuluttavia avainsanoja, on liikaa.

Tämän vuoksi on tärkeää miettiä avainsanat tarkkaan, jotta kohdistat mainonnan oikein ja säästät klikkauskuluissasi. Unohda siis avainsanojen liika haaliminen.

2. Kampanjasi sammuu, kun päiväbudjetti on kulunut loppuun

Tämä liittyy suoraan ensimmäiseen kohtaan. Päiväbudjetin loppuessa tulet menettämään mainosten potentiaalisia näyttökertoja, jotka olisivat voineet tuottaa sinulle hyviä tuloksia, ja vain sen takia, että olet haalinut liikaa avainsanoja tiliisi.

On olemassa tietenkin toimenpiteitä, joilla voit välttyä näiltä tilanteilta. Esimerkiksi päiväbudjetin nostaminen yksi niistä, mutta se ei kuitenkaan ole kaikissa tapauksissa järkevin vaihtoehto, mikäli haluat säilyttää kannattavuuden ja saada hyvän tuoton mainonnallesi. Toinen vaihtoehto on alentaa avainsanojesi hintatarjouksia, mutta tällöin voit menettää mainoksesi sijoituksen kilpailijalle ja näin myös vähentää mahdollisten tuloksiesi määrää.

3. Liian suuren tilin optimoiminen on hankalaa ja aikaa vievää

Liian suuren tilin optimoiminen vie aikaa, eikä tuo odotettuja tuloksia siihen käytettyyn aikaan nähden. Jos mietimme tilin optimointia, täytyy tilissä jatkuvasti muokata mainostekstejä, avainsanoja, hintatarjouksia, budjetteja, negatiivisia avainsanoja jne.  Nämä kaikki toimenpiteet vievät aikaa ja sen vuoksia aika kannattaakin käyttää vain toimiviin avainsanoihin.

Muista kuitenkin aina testata uusia avainsanoja. Pidä yllä tilisi tasapaino ja muista aina välillä poistaa niitä sanoja, jotka eivät selvästikään toimi yrityksesi kohdalla. Poista siis vanhoja ja tee tilaa uusille avainsanoille.

On myös olemassa pareto-periaate 80/20, jonka mukaan 80% tuloksista tulevat 20% avainsanoistasi. Eli tämän mukaan voisit jatkuvasti lisätä uusia avainsanoja tiliisi, mutta kuitenkin vain 1/5 avainsanoista tuottaa sinulle halutun tuloksen. Tämän vuoksi on tärkeää tarkkailla jatkuvasti avainsanoja ja keskittyä tuohon 20%:iin, joka toimii tilissäsi.

Mikäli avainsanat ja AdWords-tilisi aiheuttaa sinulle stressiä, voimme varmasti auttaa. Ota rohkeasti yhteyttä ja keskity huoletta siihen, mitä sinä teet parhaiten.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää