• Facebook
  • Sosiaalinen media

Paranna Facebook-julkaisujesi laatua

Tämä blogi keskittyy selkeisiin tapoihin kehittää Facebook-julkaisujasi. Tavoitteena on löytää julkaisumuodot ja sisällöt, jotka toimivat.

SDM logo

Digimarkkinointi

Olemme käsitelleet useaan otteeseen, kuinka Facebook-julkaisujen sponsoroinnilla tavoitat oikean yleisön. Maksullista mainontaa ei saa kuitenkaan käyttää oikotienä onneen. Välillä on hyvä palata juurilleen ja tarkastella julkaisujen laatua – mainostit niitä tai et.

Tämä blogi keskittyy selkeisiin tapoihin kehittää julkaisujasi. Tavoitteena on löytää julkaisumuodot ja sisällöt, jotka toimivat. Käsittelemme lähinnä Facebook-julkaisuja, mutta neuvoja voi jossain määrin hyödyntää myös muissa sosiaalisen median kanavissa.

Suunnittele

Sosiaalisen median toimintoja on hyvä suunnitella. Sosiaalisen median strategia tukee markkinointia ja ohjaa käytännön toimia. Harmittavan usein tälläinen strategia jää kuitenkin tekemättä muiden kiireiden takia. Jos tilanne on tämä, harkitse tätä kevennettyä suunnitelmaa julkaisujen tueksi.

Listaa sopivat aiheet julkaisuillesi. Mieti sisältö kohdeyleisösi kautta. Mikä heitä kiinnostaa? Minkälaista tietoa he tarvitsevat? Mikä on heidän mielestään hauskaa? Ideoi rohkeasti. Kahvilan lista voisi näyttää esimerkiksi tältä:

  • tarjoukset
  • tietoa kahvin valmistuksesta
  • uudet tuotteet
  • terveelliset välipalavinkit
  • herkutteluvinkit
  • kahvilan arkea
  • tapahtumat

Kun listasi on valmis, valitse sieltä varteenotettavat aiheet ja luo julkaisukalenteri. Kalenteriin kannattaa sisällyttää kaikki mediat, joissa yrityksesi on mukana. Aseta tavoitteet julkaisutahdille ja sijoita aiheet kalenteriin. Kaikki aiheet eivät välttämättä ole samanarvoisia ja jotkin sisällöt ovat huomattavasti raskaampia tuottaa. Kalenteri selkiyttää kokonaisuutta ja auttaa aikatauluttamaan tarvittavat toimet muiden työtehtävien joukkoon.

Kirjoita lyhyesti

Verkossa ihmisten keskittymiskyky on minimaalinen. Moni surffaaja ei edes näe mainoksia ja lyhyetkin tekstit vain silmäillään läpi. On siis paljon oletettu, että Facebook-käyttäjä jaksaa lukea pitkän julkaisutekstin.

Panosta siis ensimmäisiin sanoihin julkaisussa. Jos onnistut niissä, on lopputekstilläkin paremmat mahdollisuudet tulla huomatuksi. Perinteisiä tapoja kiinnittää huomio tekstillä ovat esimerkiksi seuraavat:

Suora otsikko:
Aamukahvia. Kyllä kiitos!” (Toimii, kun tietyllä kohderyhmällä on selkeä mielenkiinto ja tarve)

Kysymys:
Miksi suomalaiset juovat niin paljon kahvia?” (Ihmiset haluavat joko vastata tai saada kysymykseen vastaus)

Hyödyt esiin:
Voita aamuväsymys ja ota iltapäivästä paras teho irti!” (Klassikko. Ratkaise siis asiakkaasi ongelma)

Negatiivisen kautta:
Älä ole toimistosi unikeko.” (Joissain tilanteissa negatiivisten seurausten korostus voi olla tehokkain tapa)

Hyödynnä periteisiä sanontoja:
Kuppi kahvia päivässä pitää lääkärin loitolla.” (Muista että sanonnat saattavat myös ärsyttää)

Runoillen:
Parasta paahtoa parhaalla paikalla.” (Onnistuessaan runo tai hokema jää pitkäksi aikaa mieleen)

Pyydä huomiota:
Huomio kaikki kahvin ystävät!” (Kohdenna pyyntö aina tietylle ryhmälle)

Analysoi ja optimoi

Facebook-julkaisuja on neljä erilaista; teksti-, kuva-, linkki- ja videojulkaisut. Facebook itse suosittelee kuva- ja videojulkaisuja. Socialbakers studyn selvityksen mukaan videojulkaisut saavat eri julkaisutyypeistä parhaan kattavuuden.

Linkki-, kuva- ja tekstijulkaisuja ei kannata hylätä. Julkaisujen yksipuolisuutta kannattaa välttää ja niitä suunniteltaessa tulee ottaa yleisö ja tavoitteet huomioon. Mikäli haluat lukijoita blogiisi, linkkijulkaisu on luonnollisesti paras vaihtoehto. Jos taas tavoitteena on luoda yrityskuvaa, onnistuu se parhaiten kuvien ja videoiden kautta.

Vertaile tehtyjä julkaisuja ja pyri tunnistamaan yhdistävät tekijä onnistuneiden julkaisujen välillä.

Harkitse tunnisteita

Facebook-julkaisujen kohdalla on nähty jopa merkkejä siitä, että julkaisut ilman tunnisteita (hashtag) tavoittavat käyttäjiä paremmin. Tätä ei voi kuitenkaan yleistää koskemaan kaikkia julkaisuja ja sivuja. Esimerkiksi kilpailuissa ja muissa medioissa tunnisteet ovat hyviä. Omalle yritykselle voi myös keksiä tunnisteen, joka viestii yrityksen arvoista.

Muokkaa linkkijulkaisujen kuvausta

Linkkikjulkaisun kuvailutekstiä ja otsikkoa voi muokata. Facebook etsii sopivat tekstit molempiin, mutta usein jättää myös toivottavaa. Muokkaa siis otsikko asianmukaiseksi ja vähintään tarkista, että linkin kuvauksessa on oleellista asiaa. Jos käytät Facebook Power Editoria, voit lisätä myös toimintokutsun linkin yhteyteen.

Ajasta julkaisusi

Usein sisältö julkaistaan silloin, kun se on valmis. Ajastustoiminto on kuitenkin hyvin helppokäyttöinen, joten mikset ajastaisi julkaisua ajankohtaan, jolloin se on tehokkaimmillaan? Hubspotin mukaan parhaat päivät Facebook-julkaisuille ovat torstai ja perjantai. Facebookin analytiikasta saat selville, miten julkaisuihisi on reagoitu ja mihin aikaan sivusi tykkääjät ovat aktiivisia.

Yhteenveto

Facebook-markkinointi vaatii paljon kokeiluja ja mittaamista. Tärkeää onkin seurata, mikä toimii ja mikä ei. Mikäli näin ei ole tehty, aiemmat näkemykset tulee todeta oikeiksi tai vääriksi testaamalla. Kun julkaisut ovat kunnossa, voit hyvillä mielin sponsoroida niitä. Lue lisää myös A/B-testauksesta tai ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää