• Sosiaalinen media

Periscope yritykselle

Maaliskuussa julkaistu Periscope on kerännyt nopeasti suuren käyttäjäkunnan ja pokkasi Applen suosikki-iPhone-sovelluksen pokaalin vuonna 2015. Periscope on Twitterin omistama suoratoistopalvelu (stream), jossa käyttäjät voivat lähettää ja katsella live-videolähetyksiä. Sovelluksen käyttö tapahtuu mobiilissa, mutta lähetyksiä voi katsoa myös perinteiseltä pöytäkoneelta. Paras tapa tutustua sovellukseen on tietenkin ladata ja käyttää sitä (App Store, Google Play). Mikäli kaipaat […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Maaliskuussa julkaistu Periscope on kerännyt nopeasti suuren käyttäjäkunnan ja pokkasi Applen suosikki-iPhone-sovelluksen pokaalin vuonna 2015. Periscope on Twitterin omistama suoratoistopalvelu (stream), jossa käyttäjät voivat lähettää ja katsella live-videolähetyksiä. Sovelluksen käyttö tapahtuu mobiilissa, mutta lähetyksiä voi katsoa myös perinteiseltä pöytäkoneelta. Paras tapa tutustua sovellukseen on tietenkin ladata ja käyttää sitä (App Store, Google Play). Mikäli kaipaat apua Periscopen perusteisiin, käy kurkkaamassa tämä YouTube-kanava.

Uusi sosiaalinen media saa meissä aikaan monenlaisia reaktioita. Innokkaimmat haluavat olla aallonharjalla ja näyttää ylväästi esimerkkiä. Toiset taas huokaavat miettien: ”Ei kai taas uusi some”. Markkinoijat miettivät luonnollisesti heti, miten yritykset voivat hyötyä tästä uudesta mediasta. Katsotaankin seuraavassa hiukan Periscopen mahdollisuuksia yrityksille ja mietitään vielä lopuksi miten uusiin some-alustoihin tulisi suhtautua.

Mitä yritys voi striimata Periscopessa?

1. Tapahtumat

Yrityksen tapahtumat ovat luontevaa sisältöä suoratoistopalveluille. Tapahtuman luonne tietenkin määrittää, kuinka paljon kiinnostavaa sisältöä voi tuottaa. Esimerkiksi puheista ja luennoista saa helposti paljon sisältöä aikaiseksi.

2. Behind the Scenes

Kuten monella muullakin medialla, myös Periscopella on mukava kurkistaa kulissien taakse. Koneellinen tuotanto jää usein piiloon kuluttajalta ja tapahtumien takahuonelähetys on hauska tapa nostattaa jännitystä. Mikäli toimistoarki on kuitenkin lähempänä todellisuutta, voi lähetyksen aiheena olla vaikka työntekijöiden esittelyt. Etenkin, jos olet aktiivinen muissakin medioissa, olet varmasti jo tottunut keksimään uusia ideoita.

3. Tuote-esittelyt

Mikä olisikaan kiinnostavampaa kuin omien tuotteiden esittely? Live-video antaa uuden näkökulman tuote-esittelyille, mutta jälleen on muistettava kohtuus. Älä luettele ominaisuuksia vaan pyri auttamaan asiakkaitasi ja tarjoamaan heille käytännöllisiä vinkkejä.

4. Alan uutisten esittely

Kerro alan ajankohtaisia uutisia ja kuulumisia. Tähän sopivat hyvin esimerkiksi lyhyet aiheet, joista ei kunnolla pysty blogikirjoitusta tekemään. Ota kaveri mukaan lähetykseen ja pyri keskustelemaan myös katsojien kanssa.

5. Seuraa alan vaikuttajia

Seuraa muita alasi toimijoita ja heidän lähetyksiään. Seuraamalla muita saat uutta näkökulmaa ja voit oppia jotain uutta. Luonnollisesti Suomessa Periscopen käyttäjät ovat toistaiseksi varsin nuoria, mutta ota esimerkkiä ulkomailta. Voit osallistua aktiivisesti tietyn vaikuttajan lähetyksiin ja saada sitä kautta kontaktin häneen.

Kannattaako yrityksen lähteä Periscopeen?

Aina kun suunnittelee uuden sosiaalisen median valtaamista, kannattaa miettiä sen viemää aikaa ja siitä saatavia tuloksia. Lähtökohtaisesti on väärin lähteä uuteen mediaan, jos aika ei riitä tarvittavan sisällön tuottamiseen. Samoin jos kohderyhmäsi ei ole kyseisessä mediassa tai et keksi järkevää sisältöä sinne, kannattaa miettiä muita medioita.

Periscope on hyvin uusi palvelu ja se muovautuu varmasti ajan myötä. Suuremmat yritykset varmasti tarkastelevat sen muotoutumista. Pienille yrityksille, joiden kohderyhmä on nuorta, Periscope voi olla hyvä kanava. Henkilöbrändit tietenkin nousevat kanavassa ensimmäisenä, mutta mukana ovat jo Finnair ja ensimmäiset uutistalot myös Suomesta.

Yrityksen tulee siis miettiä seuraavia asioita:

  1. Onko kohderyhmämme Periscopessa?
  2. Onko resursseja tuottaa sisältöä Periscopeen?
  3. Onko tuottamallamme sisällöllä mitään arvoa kohderyhmälle?

Mikäli vastaus kaikkiin oli kyllä, kannattaa Periscopen käyttöä kokeilla. Ennenkuin pistät yrityksen kanavan pystyyn, tutustu siihen käyttäjänä ja kirkasta sen rooli yrityksen viestinnässä. Kun olet selvinnyt ensihämmennyksestä ja jos kokemukset ovat hyviä, ollaan jo pitkällä. Tarkenna vielä tavoitteet ja jaa vastuu sisällöntuotannosta.

Uudet sosiaaliset mediat

Samaa arviointia voi käyttää muidenkin sosiaalisten medioiden haltuunotossa. Turhan usein näkee kuolleita profiileja, jotka ovat jääneet vaille ylläpitoa. Kokeile ensin yksityishenkilönä palvelua ja juttele muiden työtekijöiden sekä asiakkaittesi kanssa kanavan luonteesta ja roolista. Uusia medioita kyllä tulee jatkossakin, mutta aina ei tarvitse olla ensimmäinen. Etenkin jos resurssit ovat rajalliset, määritä mitkä kanavat ovat yritykselle tärkeimmät ja panosta niihin.

Mikäli koet uusien sosiaalisten medioiden haltuunoton haastavaksi, mutta yrityksesi kannalta merkittäväksi, voimme varmasti auttaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää