• Hakukoneoptimointi

Search consolen datan hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa

Google Search Console (entinen Google Webmaster’s Tools) on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla verkkosivuston ylläpitäjä voi tarkkailla muun muassa, miten Google indeksoi ja näkee sivuston. Näiden tietojen avulla voi optimoida sivustoa paremmaksi ja parantaa sijoituksia Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Search Console sisältää paljon hyödyllistä dataa. Jaakko onkin jo aikaisemmin kirjoittanut Search Consolen keskeisistä ominaisuuksista blogiimme. Muutama […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Search Console (entinen Google Webmaster’s Tools) on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla verkkosivuston ylläpitäjä voi tarkkailla muun muassa, miten Google indeksoi ja näkee sivuston. Näiden tietojen avulla voi optimoida sivustoa paremmaksi ja parantaa sijoituksia Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

Search Console sisältää paljon hyödyllistä dataa. Jaakko onkin jo aikaisemmin kirjoittanut Search Consolen keskeisistä ominaisuuksista blogiimme.

Muutama kuukausi takaperin, Google mahdollisti entistä tarkemman Search Consolen datan viemisen suoraan Google Analyticsiin. Jotta Search Consolen data saadaan liitettyä Google Analyticsiin, täytyy sivuston Search Console tili linkittää Google Analytics-tiliin.

Jos tätä ei ole vielä tileillesi tehty, se onnistuu Analyticsin ”järjestelmänvalvoja” välilehden alta, Search Console -kohdasta.

search-console-linkittaminen

Kun tilit ovat onnistuneesti linkitetty ja Analytics saa datan käyttöön (tässä voi mennä pari päivää), pääset käsiksi mielenkiintoiseen dataan Analyticsin Hankinta > Search Console -kohdasta. Käydään läpi neljä pääkohtaa.

search-console-analytics

ALOITUSSIVUT

Aloitussivut-kohdasta voit tarkastella sivustosi sivujen näyttökertoja orgaanisissa hakutuloksissa, monestiko hakija on klikannut itsensä sivullesi, sivun keskimääräisen sijainnin hakutuloksissa jne.

Neljä ensimmäistä saraketta (näyttökerrat, klikkaukset, klikkausprosentti ja keskimääräinen sijainti) ovat Search Consolen puolelta linkitettyä dataa. Googlen tukisivuilta voit käydä tarkemmin lukemassa,miten nämä metriikat lasketaan.

sc-data-analyticsissa

Jos sivulla on runsaasti näyttökertoja, mutta vähän klikkauksia, kiinnitä huomiosi sivun keskimääräiseen sijaintiin. Jos sivu ei keskimäärin ole vähintään 10 joukossa, niin vain harva löytää tiensä sivulle. Mutta millä hakulausekkeilla keskimääräinen sijoitus on laskettu?

Klikkaamalla haluamaasi aloitussivua, näet, millä hakulausekkeilla kyseinen sivu hakutuloksissa näytetään, näyttökerrat ja mikä sivun sijoitus keskimäärin on hakulausekkeella ollut.

Onko näiden hakulausekkeiden joukossa se sana, jolla haluaisit sen näkyvän ja millä sijalla? Onko joukossa jotain muita sanoja, joilla näkisit, että on tärkeä olla näkyvissä?

Käytä dataa sivun parempaan optimointiin. Tuota sivulle lisää laadukasta sisältö. Käytä sisällössä sanoja, joilla sivusi on saanut vähemmän näyttökertoja, mutta jotka ovat sivun aiheen kannalta relevantteja. Se voi auttaa sivua nousemaan ylöspäin näillä harvinaisemmilla hakulausekkeilla. Laadukkaalla sisällöllä ja hyvällä sisäisellä linkityksellä saat kävijät myös pidettyä sivustollasi, joka on myös Google-näkyvyydelle hyväksi.

Jos tämä ei toimi, harkitse kokonaan uuden sivun luomista, jonka optimoit vastaamaan haluamaasi hakulausekkeeseen. Blogistamme löydät ohjeet sisällön optimointiin.

Kannattaa myös tarkistaa millaisia kilpailijoiden sivuja sijoittuu edellesi ja ottaa niistä mallia. Mene siis Googleen ja kirjoita hakupalkkiin hakulauseke, jolla haluaisit sivujesi löytyvän. Tutki, millaista sisältöä Google katsoo tarpeelliseksi näyttää ja optimoi omaa sivuasi samaan suuntaan. Tietenkin haluat tehdä vielä parempaa sisältöä, kuin kilpailijoillasi. Toisaalta saatat myös todeta, että on fiksumpaa käyttää aika jonkin toisen hakulausekkeen käyttämiseen.

MAAT

Otsikko kertoo jo mistä on kysymys. Täältä löydät siis maat, joista sivustosi saa eniten liikennettä. Maata klikkaamalla näet, mitkä sivut saavat kyseisestä maasta eniten orgaanista liikennettä ja edelleen sivua klikkaamalla näet hakusanat, joilla Google on sivusi hakutuloksissa näyttänyt.

sc-maat

LAITTEET

Laitteet välilehdeltä näet, tullaanko sivuillesi useimmiten pöytäkoneella, mobiililaitteella vai tablet-laitteella. Edelleen kyseessä on Googlen maksuttomat hakutulokset, eli tähän ei lasketa esim. AdWords-liikennettä mukaan.

Jos sivustosi näkyvyydessä on huomattavaa eroa mobiilin vs. pöytäkoneen välillä, kannattaa selvittää, mistä tämä johtuu. Testaa sivustosi toimintaa eri laitteilla. Onko sivustosi käytettävyys mobiilissa hyvä, vai saako skaalautumaton verkkosivusto kävijät pysymään poissa?

sc-laitteet

KYSELYT

Aloitussivut kohdan ohella kenties kiinnostavin kohta Search Consolen datasta on kyselyt. Täältä näet kootusti hakulausekkeet, joilla joku sivustosi sivu on hakutuloksissa näytetty. Kaikkia hakulausekkeita Google ei kuitenkaan näytä suojellakseen käyttäjien yksityisyyttä.

Voit järjestellä näkymän klikkausten, näyttökertojen, klikkausprosentin tai keskimääräisen sijainnin mukaan.

Yleensä kohtalaisen suuri osa yrityksen sivuille tulevasta liikenteestä tulee navigointiin käytettyjen hakujen kautta. Ihminen tuntee yrityksen nimeltä jo ennestään ja käyttää Googlea löytääkseen verkkosivuston.

Tällaiset hakukyselyt voi suodattaa pois, jolloin jäljelle jää hakusanat, joissa ei esiinny yrityksen nimeä:

filtteri1

Järjestele näkymä näyttökertojen (impressioiden) mukaan. Millä hakulausekkeilla sivustosi on saanut eniten näyttökertoja ja mikä on keskimääräinen sijoituksesi tällä hakulausekkeella? Eikö sivusto löydy jollain tärkeällä hakusanalla?

Jos sivustosi on korkealla hakutuloksissa, mutta klikkausprosentti on alhaisempi kuin odottaisit, niin on hyvä tarkistaa, miltä sivusi näyttää hakutulosten joukossa. Oletko kirjoittanut sivulle houkuttelevan meta-kuvauksen, tuleeko sivun aihe selkeästi esiin sivun meta-titlessä? Houkutteleeko sivullesi vievä linkki ihmisiä klikkaamaan?

Nykyään hakutulosten joukossa näkyy monesti paljon muutakin, kuin siniset linkit eri sivustoille. Onko kilpailijoiden sivustolla käytössä esim. jäsenneltyjä tietoja, jotka näkyvät hakutulosten joukossa ja keräävät klikit?

Vinkki:

Usein, jos sivun sijainti jollain hakulausekkeella on 10-15 välillä, pystyy sivun nostamaan kymmenen joukkoon suhteellisen pienellä vaivalla. Kun päästään 10 ensimmäisen hakutuloksen joukkoon, voi odottaa myös jonkinlaista liikennemäärän kasvua sivulla. Voit suodattaa näkymää siten, että näet juuri ne hakulausekkeet, joilla olet 10-15 välillä:

filtteri3

Järjestä näkymä näyttökertojen mukaan. Jos mukana on sanoja, joilla on paljon näyttökertoja, niin tarkasta mikä sivustosi sivu löytyy tuolta Googlen hakutulosten toiselta sivulta. Mieti, miten saat sivun nostettua kymmenen ensimmäisen tuloksen joukkoon.

YHTEENVETO

Jokaisen verkkosivuston omistajan kannattaa ottaa käyttöön sekä Search Console, että Google Analytics. Molemmat työkalut tarjoavat valtavasti dataa, jonka avulla pystyt parantamaan sijoituksiasi hakutuloksissa ja hankkimaan sitä kautta lisää potentiaalisia asiakkaita sivustollesi. Voit myös ottaa meihin yhteyttä, mikäli kaipaat apua analytiikan, hakukoneoptimoinnin tai muun digitaalisen markkinoinnin kanssa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää