• Digitaalinen markkinointi

Sosiaalisen median hyödyt yritykselle

Sosiaalisen median hyödyistä puhuttaessa on syytä puhua ensin markkinoinnin tavoitteista. Mitä markkinoinnilla ja sosiaalisella medialla halutaan saavuttaa ja millaisilla resursseilla?

SDM logo

Digimarkkinointi

Sosiaalisen median hyödyistä puhuttaessa on syytä puhua ensin tavoitteista. Mitä markkinoinnilla ja sosiaalisella medialla halutaan saavuttaa ja millaisilla resursseilla?

Yksi suurimmista haasteista sosiaalisen median hyödyntämisessä yrityksen markkinoinnissa onkin määritellä ne toiminnot, jotka ovat riittävän kustannustehokkaita. Sosiaalisesta mediasta on nimittäin mahdollista saada irti todella paljon, mutta monet toimenpiteet tuottavat tuloksia sen verran pitkällä aikajänteellä, että niistä on turha puhua, jos tavoitteet on asetettu ainoastaan vuoden aikajänteellä.

Voidaan kiteyttää, että markkinoinnin tavoitteena – kanavasta riippumatta – on lisätä myyntiä eri aikajänteillä. Suorasti tai epäsuorasti. Tämän pohjalta aloitetaan jakamaan toimenpiteitä sen mukaan, millaisella aikajänteellä hyötyä on odotettavissa.

Sosiaalisen median hyödyt lyhyellä 0-2 vuoden aikajänteellä

0-2 vuoden aikajänteestä puhuttaessa, sosiaalisen median toiminnot kannattaa keskittää pääosin toimintoihin, jotka tukevat tai generoivat myyntiä mitattavasti. Näin lyhyillä aikajänteillä kannattaa myös itse mainostilan ostamiseen käytetty rahamäärä pitää suhteessa suurena sisällöntuotannon kustannuksiin nähden. Nopeita tuloksia haettaessa kannattaa siis panostaa erityisesti fiksuun median ostamiseen ja taktisiin nopeasti tuloksia tuoviin kampanjoihin.

Orgaanisia tuloksia ei myöskään tällaisella aikajänteellä kannata juurikaan odottaa. Poikkeuksiakin on, mutta käytännössä kaikki toimenpiteet, jotka eivät pohjaa maksettuun mainontaan, ovat hankalampia mitata myynnissä. Ne myös tuottavat tuloksia hieman hitaammalla syklillä.

Hyviä esimerkkejä lyhyen aikavälin tuloksia tuottavista kampanjoista ovat erilaiset liidien generointiin johtavat kampanjat, sekä verkkokauppojen tapauksessa suoraan tuotteiden myyntiin tähtäävät kampanjat.

Jos haluat siis tuloksia 0-2 vuoden aikajänteellä somesta, keskity mitattavia tuloksia tuottavaan maksettuun mainontaan. Unohda brändimainonta ja ilmaisen näkyvyyden kalastaminen. On toki hyvä muistaa, että vaikka fokus on mitattavassa maksetussa mainonnassa, niin ei se tarkoita, että mainonta tuo tuloksia ensimmäisen viikon jälkeen. Mitä pidempään mainontaa toteutetaan, sitä helpompaa tuloksien tekeminen käytännössä on.

Sosiaalisen median hyödyt keskipitkällä 2-5 vuoden aikajänteellä

Nykyisenlaisessa kvartaalitaloudessa 2-5 vuoden aikajänne tuntuu monelle ikuisuudelta. Vaikka 2-5 vuoden aikajänne ei ole järin pitkä, niin harvassa tapauksessa ollaan valmiita panostamaan keinoihin, jotka tuovat tulokset vasta muutaman vuoden kuluttua.

2-5 vuoden aikajänteestä puhuttuaessa koko keskustelu sosiaalisen median hyödyistä muuttuu ja koko tekemisen fokus kannattaa kääntää ympäri. Maksetun mainonnan sijaan oleellisemmaksi nousee sisällöntuotanto ja tietty mindsetin muutos. Jos sosiaalisesta mediasta haluaa hakea tuloksia pitkässä juoksussa niin on syytä alkaa ajatella yritystä ensisijaisesti mediayhtiönä, toissijaisesti jonain toisena yrityksenä.

Sitoutuneiden yleisöjen kasaaminen tulee tuottamaan pitkässä juoksussa huomattavasti enemmän hyötyä, kun maksetulla mainonnalla liidien generointi tässä hetkessä. Haasteena on tosin se, että tuloksien mittaaminen on hankalaa ja tekemisessä voidaan ampua siitä syystä aika pitkäänkin ohi maalin. Kohderyhmää kiinnostavan sisällöntuottamisen oppiminen on myös oppimiskäyrältään huomattavasti jyrkempi, kuin maksetulla mainonnalla liidien tai nopean myynnin generoinnin oppiminen.

Esimerkkejä mediayhtiömäisestä tekemisestä ovat podcastin, vlogin, videoiden, artikkelien ja muun kohderyhmälle relevantin sisällön tuottaminen jatkuvasti. Sisällöntuotannon tuloksia mitattaessa fokuksen ollessa muutaman vuoden aikajänteessä ei fokuksen myöskään kannata olla maksimaalisessa tavoittavuudessa vaan enemmänkin vuorovaikutuksien syvyydessä. Tarkoitan tällä sitä, että 10 henkilöä, jotka suosittelevat yritystä kavereilleen, on parempi, kuin 100 000 tavoitettua henkilöä, jotka eivät puhu yrityksestä eteenpäin eivätkä enää koskaan palaa yrityksen pariin.

Sosiaalinen media toimii kuitenkin puskaradiona, jossa kaikilla on aivan jäätävän suuri megafooni. Ja yrityksen suosittelut kertaantuvat hyvin nopeasti. 1 henkilön suositellessa yritystä 1 000 kontaktilleen ja heistä x määrä eteenpäin ja niin edelleen.

Sosiaalisen median hyödyt pitkällä yli 5 vuoden aikajänteellä

Yli 5 vuoden aikajänteistä puhuttaessa, sosiaalinen media nousee esille jo välttämättömyytenä – elinehtona yrityksen toiminnalle. Koko internet on liikkumassa suuntaan, jossa käytännössä koko internet on yhtä sosiaalista mediaa. Ihmisten huomio siirtyy myös jatkuvasti kasvavissa määrin näyttöpäätteille. Näin ollen ihmisten huomiota voi tulevaisuudessa olla käytännössä mahdotonta saada ilman sosiaalista mediaa.

Toki on mahdollista että tälle tullaan näkemään vielä vahva vastaliike, joka jopa irrottautuu internetistä, mutta suurien massojen liike tuskin pysähtyy.

Sosiaalinen media liiketoiminnassa

Lyhyessä juoksussa maksettu mainonta on paras keino sosiaalisen median hyödyntämiseen ja myynnin kasvattamiseen. Pidemmillä aikajänteillä fokus kääntyy sisällöntuotantoon ja vuorovaikutukseen kohderyhmän kanssa.

Optimaalisen markkinoinnin kannalta onkin eri aikajänteiden tuloksiin tähtäävät toimenpiteet syytä yhdistää kokonaisuudeksi, jonka avulla sosiaalisesta mediasta saadaan tuloksia tässä hetkessä, mutta samalla rakennetaan myös pidemmän aikavälin kilpailuetua.

Maksettu mainonta – ja täten verrattain lyhyet aikajänteet – ovat se alue, jossa me olemme some-markkinoinnin kärkeä. Lue kuinka tuotimme 1 vuoden aikana Facebookista asiakkaallemme niin paljon laadukkaita liidejä, että niistä syntyi yli 1 000 000 € kauppaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää