• Facebook

Tapahtuman markkinointi Facebookissa

Suomi on tuhansien tapahtumien maa, varsinkin kesäisin. Erilaisia konsertteja, näytöksiä ja esityksiä järjestetään jokaisessa kylässä ja kaupungissa ja vaikka tapahtumia on paljon, riittää niille kävijöitä, mikäli vain markkinointi on kunnossa. Toisaalta hyväänkään tapahtumaan ei tule ihmisiä, jos tieto siitä ei leviä. Facebook on erittäin tehokas tapa markkinoida tapahtumia. Se tavoittaa niin tapahtuman paikkakunnalla vierailemassa olevat käyttäjät, kuin vakituiset asukkaatkin. Otetaan siis katsaus siitä, […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Suomi on tuhansien tapahtumien maa, varsinkin kesäisin. Erilaisia konsertteja, näytöksiä ja esityksiä järjestetään jokaisessa kylässä ja kaupungissa ja vaikka tapahtumia on paljon, riittää niille kävijöitä, mikäli vain markkinointi on kunnossa. Toisaalta hyväänkään tapahtumaan ei tule ihmisiä, jos tieto siitä ei leviä.

Facebook on erittäin tehokas tapa markkinoida tapahtumia. Se tavoittaa niin tapahtuman paikkakunnalla vierailemassa olevat käyttäjät, kuin vakituiset asukkaatkin.

Otetaan siis katsaus siitä, miten tapahtumamarkkinointia voidaan Facebookin avulla tehdä.

1.    Luo tapahtumalle oma Facebook-sivu

Tämä tehdään yleensä ensimmäisenä. Mikäli sinulla on jo Facebookissa yrityssivu, voit luoda sillä tapahtuman ja markkinoida sitä yrityksesi/yhdistyksesi tykkääjille. Tämä on yleensä se ryhmä, jolle olet tapahtumaa alunperin suunnitellutkin.

Tapahtuman markkinoiminen tälle ryhmälle on tehokkainta Facebook-sivusi avulla. Muista kuitenkin, että läheskään kaikki Facebook-sivusi tykkääjät eivät näe julkaisuasi, mikäli et tee sille maksettua mainontaa. Tästä kannattaa hiukan maksaa varmistaakseen, että kaikkein potentiaalisin asiakaskunta varmasti huomaa tapahtuman olemassaolon.

2.    Markkinoi tapahtumaasi potentiaalisille ihmisille

Kohdista tapahtumasi maksettu Facebook-markkinointi potentiaaliselle yleisölle. Mikäli tapahtumaasi on tulossa jokin tunnettu esiintyjä, voit kohdistaa markkinointisi tästä tykkääville ihmisille. Mikäli tapahtuma kiinnostaa tietyn tyyppisiä ihmisiä, voit markkinoida näille. Maksetulla Facebook-markkinoinnilla tavoitat nopeasti tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia potentiaalisia kävijöitä.

Tärkeintä on se, että mietit kohderyhmän tässä vaiheessa tarpeeksi laajaksi ja kasvatat tietoisuutta tapahtumastasi ihmisten keskuudessa. Tähän tarkoitukseen sopivia keinoja ovat kuva- tai videomainonta: on tärkeää, että informaatio välittyy nopeasti ja selkeästi ihmisille Facebookin uutisvirrassa.

3.    Ohjaa ihmiset verkkosivuillesi ja kerää heistä kohderyhmä

Kolmannessa vaiheessa julkaiset enemmän tietoa tapahtumastasi tapahtuman verkkosivuilla. Linkität verkkosivusi tapahtuman seinälle tai yrityksesi Facebook-sivulle ja markkinoit sitä. Linkkiä klikkaamalla käyttäjät pääsevät lukemaan kattavan kuvauksen tapahtumastasi.

Asenna verkkosivuille Facebook-remarketing seurantakoodi, niin voit markkinoida tarkasti niille ihmisille, jotka ovat jo käyneet tutustumassa tapahtumaasi tarkemmin Facebookissa. He ovat osoittaneet kiinnostusta ja tietävät tapahtumastasi enemmän.

Voit luoda myös verkkosivusi vierailijoista kaksoisolentokohderyhmän Facebook-markkinointia varten ja tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita.

4.    Viime hetken markkinointi

Joihinkin tapahtumiin osallistuminen päätetään viime hetkellä. Näissä tapauksissa tapahtumaa edeltävien parin viikon markkinointiin kannattaa panostaa eniten. Tässä vaiheessa suosittelen panostamaan erityisesti niihin ihmisiin, jotka ovat lähiseudulla, osoittaneet kiinnostusta tapahtumaasi kohtaan tai ovat kaksoisolentokohderyhmässäsi.

Viime hetkien markkinoinnilla voit kasvattaa tapahtumasi kävijämäärää todella paljon.

Muista jatkumo

Hyvin usein tapahtumien markkinoinnissa törmätään yhteen ongelmaan: markkinointimateriaalin puuttumiseen. Kun siis järjestät tapahtumaa, muista ottaa kuvia ja videoita tapahtuman aikana. Tällä vältät yksipuolisen markkinointimateriaalin aiheuttaman ongelman: samat esiintyjien promootiokuvat pyörivät monen muunkin tapahtuman markkinoinnissa. Jotta voit siis välittää seuraavan vuoden markkinoinnissa tapahtumasi tunnelmaa ihmisille, kannattaa miettiä kuvaajan palkkaamista. Tämä helpottaa tulevien markkinointitoimenpiteiden tekemistä huomattavasti.

Jos tarvitset apua tapahtumasi markkinointiin, ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää