• Hakukoneoptimointi

Missä tilanteissa tehdään uudelleenohjauksia ja miksi?

Pikakatsaus uudelleenohjauksiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Mikä on uudelleenohjaus? Miksi ja missä tilanteissa tehdään uudelleenohjauksia? Nämä ovat yleisimmät kysymykset, joita kuulen uudelleenohjauksista. Omien kokemuksieni mukaan moni tietää, että esimerkiksi sivustouudistusprojekteissa uudelleenohjaukset ovat äärimmäisen tärkeitä – monelle on kuitenkin mysteeri miksi.

Tässä blogissa kerron mitä uudelleenohjaukset ovat, miksi ne ovat tärkeitä ja missä tilanteissa sivuja pitää uudelleenohjata.

Mikä on uudelleenohjaus?

Uudelleenohjauksella lähetät käyttäjän eri URL-osoitteeseen, kuin mitä käyttäjä on alun perin pyytänyt. Esimerkki: pääpalvelusivusi URL-osoite on ”yritys.fi/palvelut/” – analysoit ja päättelet, että osuvampi ja hakukoneystävällisempi URL-osoite olisi ”yritys.fi/<toimiala>-ratkaisut/” – vaihdat pääpalvelusivunne URL-osoitteen.

URL-muutoksen yhteydessä syntyy tilanne, jossa vanha osoite löytyy mm. hakukoneista, yhteistyökumppaneiden sivustoilta, SoMe-postauksista sekä painotuotteista kuten yritysesitteistä keräten näistä lähteistä liikennettä. Jotta varmistat, että liikenne yllä mainituista lähteistä siirtyy päivitettyyn osoitteeseen (eikä 404-sivulle), vanha URL (”yritys.fi/palvelut/”) on uudelleenohjattava uuteen, eli ”yritys.fi/<toimiala>-ratkaisut”. Tämän jälkeen kaikki kävijät, jotka yrittävät päästä ”yritys.fi/palvelut”-sivulle päätyvät ”yritys.fi/<toimiala>-ratkaisut”-sivulle.

Tyypillisimmät uudelleenohjaustyypit ovat pysyvät 301-uudelleenohjaukset ja tilapäiset 302-uudelleenohjaukset. Käytä 301-uudelleenohjauksia jos:

  • poistat sivustoltasi jonkin osoitteen ja haluat ohjata sinne kohdistuvan liikenteen toiseen osoitteeseen (kuten yllä olevassa esimerkissä).
  • kun uudelleenohjaat sivustosi osoitevariaatiot (https://fi, https://www.esimerkki.fi, http://esimerkki.fi, http://www.esimerkki.fi)  ensisijaiselle osoitteelle.
  • Siirrät sivustosi uudelle verkkotunnukselle ja haluat tehdä onnistuneen sivustomigraation.

302-uudelleenohjauksia käytetään, jos muutokset ovat väliaikaisia verkkosivustolle, kuten esimerkiksi A/B-testausta tehtäessä.

Sivustouudistukset ja uudelleenohjaukset

Olet varmaan kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka sivuston orgaaninen liikenne on romahtanut sivustouudistuksen jälkeen. Monesti näiden tarinoiden taustalla ovat huonosti toteutettuja uudelleenohjaussuunnitelmia (tai suunnitelman puute kokonaan). Kaikki sivustouudistusprojektit eivät kuitenkaan vaadi uudelleenohjauksia. Jos sivujen URL-osoitteet pysyvät samoina sivustouudistuksen jälkeen eikä uusia sivuja lisätä tai vanhoja poisteta, ei ole välttämättä tarvetta uudelleenohjata mitään.

Ensimmäinen tehtävä sivustouudistusprojektissa on siis suunnitella uudistetun sivuston rakennetta – onko tarvetta muuttaa URL-osoitteita? Jos URLit vaihtuvat, on tehtävä uudelleenohjauslista, joka on käytännössä Excel-tiedosto. Yhdessä sarakkeessa on vanha URL-osoite ja viereisessä sarakkeessa uusi.

Missä tilanteissa URL-rakenteet muuttuvat

Verkkokauppa-alustan vaihto

Verkkokauppa-alustojen URL-rakenteet vaihtelevat suuresti ja suosittujenkin alustojen URL-rakenteissa on asioita, joista ei pääse eroon ilman suurta modausta. Esimerkiksi MyCashflow-alustan kategoriasivuilla on sana ”category” ja kategorian ID mukana URLissa, tuotesivuilla sana ”product” ja tuotteen ID (esim. mycashflowesimerkki.fi/category/1/esimerkki-kategoria tai mycashflowesimerkki.fi/product/2/esimerkki-tuote).

Shopifyn kategoriasivujen URL-polussa on sana /collections/ ja tuotesivuilla /collections/ ja /products/. Eli oletus URL-polku tuotesivulle Shopify-kaupassa on shopifyesimerkki.fi/collections/esimerkki-kategoria/products/esimerkki-tuote.

Tässä tapauksessa, alustanvaihto MyCashflowsta Shopifyhin tarkoittaisi sitä, että kaikki kategoria- ja tuotesivuja olisi syytä uudelleenohjata seuraamaan Shopifyn käyttämiä URL-polkuja.

Eli tässä tapauksessa:

Kategoriasivu: mycashflowesimerkki.fi/category/1/esimerkki-kategoria > 301-uudelleenohjaus > shopifyesimerkki.fi/collections/esimerkki-kategoria/

Tuotesivu: mycashflowesimerkki.fi/product/2/esimerkki-tuote > 301-uudelleenohjaus > shopifyesimerkki.fi/collections/esimerkki-kategoria/products/esimerkki-tuote

Domain-nimen muutos

Esimerkiksi brändiuudistuksen yhteydessä.

Domainpäätteen muutos

Esimerkiksi .fi:stä .com:iin.

Mitä tapahtuu, jos jätät uudelleenohjaukset tekemättä?

Jos sivustosi URL-osoitteet muuttuvat eikä vanhoja sivuja uudelleenohjata uusiin, syntyy tilanne, jossa kävijät ohjautuvat eri lähteistä vanhoille sivuille, mutta päätyvätkin 404-sivulle. Eli siis tyhjälle sivulle. Täytyy muistaa, että vanhat URL-osoitteet ovat kuitenkin edelleen esim. Googlessa, linkkeinä muilla sivustoilla, vanhoissa SoMe-postauksissa, kävijöiden kirjanmerkeissä sekä yrityksesi vanhoissa esitteissä tai käyntikorteissa. Suurin osa kävijöistä ei navigoi 404-sivusta eteenpäin, vaan poistuvat sivuilta. Tällainen tilanne näkyisi melko varmasti sivuston liikennemäärien pudotuksena. Lisäksi jos kävijän ensikosketus sivustoosi on 404-sivu se jättää huonon ensivaikutelman brändistäsi.

Hakukoneoptimointi-rintamalla hakutulokset, jotka johtavat 404-sivuille tulevat tippumaan kokonaan pois Googlen indeksistä. Tästä syystä on erittäin tärkeää varmistaa, että uudelleenohjaukset on tehty oikein tärkeimmille ländäreille, jotka sijoittuvat hyvin Googlessa. Muuten kyseiset ländärit eivät tule enää ohjaamaan liikennettä sivustollenne, hakusanojen sijoitukset tippuvat ja lopulta sivu poistuu kokonaan Googlen indeksistä.

Lisäksi uudelleenohjaukset vaikuttavat ulkoisiin linkkeihin. Ulkoiset linkit vahvistavat sivustosi auktoriteettia hakukoneissa ja parantavat hakukonenäkyvyyttä. Ulkoinen linkki ei vahvista domainia jos se osoittaa 404-sivulle. Linkitysvoimaa saa siirrettyä domainille uudelleenohjauksen avulla, jolloin käytetty aika linkinhankintaan ja vaikeasti ansaitut linkit eivät mene hukkaan.

Yhteenveto

Jos sivustollasi tulee muutoksia URL-osoitteisiin, muista aina uudelleenohjata vanhat URLlit uusiin. Jos jokin sivu poistuu kokonaan ja uutta vastaavaa sivua ei ole olemassa, uudelleenohjaa vanha sivu mahdollisimman relevantille sivulle. Kuitenkin vähintään etusivulle. Kun muistat nämä nyrkkisäännöt, vältyt uudelleenohjausten puutteesta syntyviltä ongelmilta.

Sivustouudistuksissa ja -migraatioissa sekä alustanvaihdoksissa uudelleenohjaukset ovat äärimmäisen tärkeitä, joten varaa riittävästi aikaa uudelleenohjaussuunnitelman tekoon. Huomaan monesti, että tämä jätetään viimeiseksi tehtäväksi juuri ennen, kun sivustomuutokset laitetaan liveksi. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa sivustomuutokset vaikuttavat negatiivisesti sivuston liikenteeseen ja hakukonenäkyvyyteen.

Jos et ole varma, miten jokin asia kuuluisi tehdä tai kaipaat konsultaatiota / sparrausta, ota yhteyttä asiantuntijoihin.

Haluan tietää lisää uudelleenohjauksista

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää