• Verkkosivut

Verkkosivuprojektin eteneminen aikataulussa

Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että verkkosivuprojekti pysyy aikataulussa?

SDM logo

Digimarkkinointi

Verkkosivuprojektin kesto on verkkosivuston koosta riippuen tyypillisesti 2-3 kk. Suurissa projekteissa voi mennä reilusti tätäkin kauemmin. Mihin tämä aika menee ja miksi sivuston julkaisu saattaa viivästyä aikataulusta?

Verkkosivuprojektin onnistuminen vaatii asiakkaan aktiivisuutta. Sivuston kehittäjä ei voi olla jokaisen alan asiantuntija, joten asiakkaan näkemystä vaaditaan projektin onnistumiseksi. Asiakkaan kannattaa varata aikaa omasta kalenteristaan verkkosivuprojektia varten. Jos asiakkaalla ei tarvittavaa aikaa käytettävissään, on vaarana verkkosivuprojekti jää limboon odottamaan asiakkaalta sisältöä tai kommenttia johonkin tärkeää asiaan.

Projektin vaiheet

Miten verkkosivu projekti etenee? Tyypillisiä työvaiheita ovat verkkosivuston ulkoasun suunnittelu, sivuston tekninen toteutus, sisällöntuotanto ja sen syöttäminen verkkosivustolle. Projektin alussa yhteisessä palaverissa tai workshopissa sovitaan osapuolten vastuualueet ja alustavat aikataulut. Kommunikaatio ja yhteisistä deadlineista kiinni pitäminen on tärkeää, koska jos aikataulu on ylioptimistinen, pienikin viivästys saattaa viivästyttää koko verkkosivuston julkaisua. Pahimmassa tapauksessa pieniä viivästyksiä tulee paljon ja ne lykkäävät julkaisua yllättävän paljon.

Asiakkaan rooli projektissa

Asiakkaan rooli on tärkeä verkkosivuston onnistumisen kannalta. Voidaankin sanoa, että hyvin tehdyt ja loppuun asti mietityt verkkosivut eivät valmistu ilman asiakasta. Asiakkaalta tarvitaan tietoa, materiaaleja, kommentteja, mielipiteitä ja hyväksyntä eri työvaiheisiin. Asiakkaan vastuulle kuuluu osallistua yhteisiin suunnittelu palavereihin sekä vastata kohtuullisessa ajassa sähköposteihin ja puheluihin.

Usein myös sisällön syöttäminen verkkosivustolle kuuluu asiakkaan tehtäviin, varsinkin silloin kun myös sisällöntuotanto on asiakkaan vastuulla.  Kommunikaatio on tärkeää ja asiakkaan kannattaa ilmoittaa esimerkiksi projektin kanssa samaan aikaan olevat omat lomansa. Jos asiakas on pitkään tavoittamattomissa tai lähtee lomalle ilmoittamatta siitä sivuston kehittäjällä, saattaa projekti jäädä jumiin täksi ajaksi.

Suurimmat viivästykset – mistä ne johtuvat?

Yksi suurimmista syistä verkkosivuprojektien viivästymisiin liittyvät verkkosivustolle tulevaan sisältöön. Sisällöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä pääasiassa verkkosivustolle tulevaa tekstiä, kuvia ja videoita.

Sisältöä voidaan ottaa suoraan joko vanhalta sivustolta tai yrityksen muusta materiaalista, kuten mainoksista, oppaista tai printtiin tarkoitetuista materiaaleista. Asiakkaan kannattaa myös muistaa, että sisältö ei ilmesty verkkosivustolle itsestään, vaan jonkun täytyy myös syöttää ne sinne.

Sisällön suunnittelu ja tuottaminen vievät kohtalaisen paljon energiaa ja aikaa. Jos sisältöjen kirjoittaminen on vastuullasi, kannattaa miettiä tarkkaan ajankohta, jolloin kirjoitus aloitetaan ja se mistä lähdet liikkeelle. Jos näitä asioita ei ole mietitty etukäteen, on kirjoitustyötä helppo lykätä siihen asti, kunnes on jo liian myöhäistä saada sisältöjä valmiiksi ajallaan tai sisällöstä joudutaan tekemään suppeammat kuin alunperin oli suunniteltu. Asiakkaan tuleekin pitää mielessä, että verkkosivua ei voida julkaista, jos sisältö puuttuu. Toisaalta huono sisältö saattaa osaltaan pilata muuten hyvän sivuston.

Kuinka viivästyksiltä vältytään ja verkkosivut saadaan julkaistua aikataulussa?

Miten näitä sitten vältetään? Ajatus siitä, että sisällöt vain kirjoitellaan ohimennen verkkosivuille on väärä lähtökohta. Ei kannata ajatella että saat kirjoitettua sisällöt nopeasti jonain iltana tai viikonloppuna. Sisältöjen laatu vaikuttaa esimerkiksi suoraan verkkosivujen kautta tekemääsi kauppaan, minkä takia niihin kannattaa panostaa. Sisällöntuotanto kannattaa antaa sellaisen henkilön vastuulle, jolla on aiempaa kokemusta ja reilusti aikaa sisällön tuottamiseen.

Kun sisällöstä haluaa priimaa, paras ratkaisu on ostaa sisällöntuotanto copywriterilta.  Moni asiakas osaa kertoa omista tuotteistaan ja palveluistaan paremmin suullisesti, kuin kirjoittaa niistä pitkiä tekstejä. Paras ratkaisu sisältöjen tuotantoon onkin kertoa Copywriterille kaiken oleellisen tuotteista ja palveluistasi ja antaa hänen rakentaa haastattelun pohjalta kohderyhmääsi vetoavaa tekstiä. Näin asiakkaan tehtäväksi jää vain vastata kysymyksiin, kommentoida ja hyväksyä valmiita sisältöjä.

Yhteenveto

Asiakkaan rooli on tärkeä verkkosivuston valmistumisen kannalta. Yksi suurimmista ja yleisimmistä syistä projektien viivästymiseen on sisällöntuotanto. Jonkun pitäisi kirjoittaa sisällöt, mutta omat työt vievät kaiken ajan ja kirjoittamista lykätään niin kauan, että niitä ei enää saada aikataulun mukaisesti valmiiksi tai niistä tulee suppeammat tai muuten heikkolaatuisemmat kuin mitä suunniteltiin. Ongelman voi ratkaista ostamalla sisällöt copywriterilta, jolloin sisällöt ovat sellaisen henkilön vastuulla, joka kirjoittaa ammatikseen asiakkaitasi houkuttelevaa tekstiä ja saa tekstit myös aikataulussa valmiiksi.

Tutustu tyyliimme tehdä verkkosivuja

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää