• Google Ads

Visuaaliset sivustolinkit

Kuvien käyttö tehostaa tekstimainoksesi näkyvyyttä ja niiden käyttöä testataan parhaillaan sivustolinkkien yhteydessä.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Mainoslaajennukset ovat oleellinen osa AdWords-mainoksia, sillä ne voivat kolminkertaistaa tekstimainostesi merkkimäärän. Ville kirjoitti aiemmin blogissaan mainoslaajennusten tyypeistä, mutta keskitytään nyt sivustolinkkilaajennuksiin ja niitä koskeviin Googlen uusiin testauksiin. Uutena Google parhaillaan testaa mobiililaitteiden ”visuaalisia sivustolinkkejä.”

Mitkä ihmeen visuaaliset sivustolinkit?

Sivustolinkkilaajennus on yksi mainoslaajennustyypeistä, joilla tuodaan lisää pinta-alaa mainoksiin. Sivustolinkit ohjaavat käyttäjän suoraan lisätietoa antaville laskeutumissivuille. Visuaaliset sivustolinkit toimivat samoin kuin normaalit sivustolinkit, mutta sivustolinkin yhteyteen voidaan määrittää siihen sopiva kuva. Tällä hetkellä visuaalisia sivustolinkkejä testataan ainoastaan mobiililaitteilla, eikä Google ole antanut varmistusta otetaanko ne testiin myös tietokoneilla ja tableteilla.

Google testasi ensimäisen kerran kuvalaajennuksia vuonna 2013, mutta ne eivät ottaneet tulta alleen, eikä niitä saatu kunnolla käyttöön missään vaiheessa. On epäselvää, miksi Google aikoinaan luopui kuvien käytöstä, mutta nyt Google testaa kuvien käyttöä tekstimainosten yhteydessä jälleen. Tällä kertaa kuvien käyttö tapahtuu sivustolinkkien yhteydessä, silloin kun Google katsoo kuvan tarpeellisuuden osuvaksi. Tavoitteena on saada selville tehostaako kuvien käyttö tekstimainosten yhteydessä hakijoiden vuorovaikutusta.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Kuvalaajennuksia testattin jo aiemmin ja tarkoituksena oli antaa hakijalle enemmän informaatiota kuvan avulla, sillä kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvalaajennuksen tarkoituksena oli tuoda tuotetta paremin esille, kuten Shopping-mainoksissakin. Kuvien avulla mainostaja erottuisi paremmin joukosta ja saa annettua enemmän tietoa hakijalle, että hakija siirtyisi mainostajan verkkosivuille. Kuvalaajennuksessa oli mahdollista näyttää hakijalle kolme kuvaa tekstimainoksen yläpuolella.

Visuaaliset sivustolinkit sisältäisivät kuvakarusellin, jota pyyhkäisemällä sivulle hakija voi selata kuvilla varustettuja sivustolinkkejä. Visuaaliset sivustolinkit toimivat samoin kuin sivustolinkit, mutta niihin on mahdollista nyt liittää osuvia kuvia, kuvan otsikko sekä kuvan kuvausteksti. Visuaaliselle sivustolinkille asetetaan siis se laskeutumissivu, joka on osuvin kuvaan nähden.

Kuten kaikkien mainoslaajennusten tarkoituksena, myös visuaalisten sivustolinkkien tavoitteena on välittää entistäkin tehokkaammin informaatiota hakijoille.

Google on asettanut kuvien käytölle tarkat ohjeet. Kuvien täytyy liittyä selvästi tuotteeseen tai palveluun ja kuvan otsikon täytyy olla yksilöllinen sekä osuva kuvaan liittyen. Kuvat eivät saa sisältää logoja tai tekstiä, eivätkä kuvat saa liittyä sellaiseen sisältöön, mikä ei ole sovelias koko perheelle.

Visuaalisten sivustolinkkien näkyvyys

Blogin alussa mainitsin, että mainoslaajennuksilla mainoksen merkkimäärä voidaan kolminkertaistaa, mutta nämä visuaaliset sivustolinkit laajentavat mainoksen pinta-alaa entisestään. Muistatko vielä millaisia mainokset olivat muutama vuosi sitten?

Jälleen kerran Google on keksinyt tavan kiinnittää hakijan katsetta tehokkaammin hakutulossivun mainoksiin.

Google yrittää jatkuvasti päästä enemmän käyttäjiensä pään sisään ja tarjota tietoa sen mukaan. Google pyrkii tunnistamaan hakijoiden tekemien hakutermien perusteella, milloin on osuvaa näyttää mitäkin sisältöä. Sama pätee visuaalisiin sivustolinkkeihin. Google siis päättää, milloin hakijalle on tarpeellista näyttää kuvia sivustolinkkien yhteydessä. Esimerkiksi olisiko järkevää näyttää kuvaa sivustolinkin ohella silloin, kun hakija hakee paikallista kiinteistövälittäjää? Vai olisiko kuva hyödyllisempi hotellihuonetta hakiessa? Ero jonka perusteella kuvalaajennuksia näytettäisiin on se, etsiikö hakija tietoa vai voidaanko kuvalla näyttää suoraan, miltä esimerkiksi hotellihuone näyttäisi.

Vieläkin tarkemmin ajateltuna Google pyrkii tunnistamaan vastaako hakijan hakutermi ostoaikeita. Kuvan hyöty saadaan puristettua mainoksiin parhaiten siis silloin, kun ostavalle asiakkaalle voidaan suoraan näyttää mitä yritykseltä voi ostaa.

Miten mainostaja hyötyy visuaalisista sivustolinkeistä?

Kun visuaaliset sivustolinkit näkyvät mainoksen yhteydessä, ne tuovat mainostasi paremmin esille. Kovan kilpailun vuoksi parempi erottuvuus hakutulossivulla takaa paremman klikkausprosentin. Hakijalle voidaan antaa enemmän tietoa tuotteista kuvan avulla ja sen väitetään jopa parantavan laatupisteitä. Visuaalisilla sivustolinkeillä on myös mahdollista antaa vaihtoehtoja ostopolkuun.

Ja, kuten aiemminkaan, mainoslaajennukset eivät tuo mainostajalle lisäkuluja. Mainostaja saa siis ilmaista lisätilaa mainoksiinsa ja maksaa ainoastaan mainoksen normaalin klikkashinnan. Tähän asti on todettu, että hakijat suosivat visuaalisia elementtejä enemmän kuin pelkkää tekstiä, joten tulokset ovat vaikuttaneet hyviltä.

Voisi sanoa, että visuaalisten sivustolinkkien käyttöönotto olisi kuin välimuoto normaalin tekstimainoksen ja Shopping-mainoksen välillä ja ne olisivat merkittävässä roolissa mainostajille saadakseen tehokkaasti lisää näkyvyyttä hakutulossivulla. Tätä testataan kovaa tahtia Yhdysvalloissa, mutta minkäänlaista arviota ei ole vielä ilmoitettu, milloin muuallakin maailmassa tätä päästäisiin testaamaan, saati ottamaan tehokkaasti käyttöön.

Yhteenveto

Visuaalinen sivustolinkki on yksi mainoslaajennustyypeistä, jolla saadaan lisätilaa tekstimainoksiin. Visuaaliset sivustolinkit ovat vielä testausvaiheessa ja Google edelleen mittaa niiden tuomia tuloksia, parantaako kuvan lisääminen sivustolinkkiin hakijan vuorovaikutusta. Kilpailu mainostajien keskuudessa kiristyy, joten tässä on jälleen yksi hyvä tapa erottua joukosta entistä paremmin. Mikäli kaipaat apua digitaalisessa markkinoinnissa, niin me autamme mielellämme!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää