• Google Ads

Miten luodaan tehokkaat AdWords mainokset?

AdWords mainoksien teksti on erittäin tärkeä osa Google AdWords -kampanjaa. Mitä enemmän ihmiset klikkaavat mainoksiasi, sitä enemmän saat liikennettä sivustollesi. Samalla myös mainosten laatupisteet nousevat ja sen johdosta saat edullisempia klikkauksia sekä korkeamman sijoituksen mainoksellesi. Google Adwords PPC -kampanjan runko: Kampanjan asetukset. Suunnittelu takaa tuloksen. Hakusanatutkimus. Luo varteenotettava tarjous. Kirjoita huomiota herättävät mainokset. Rakenna hyvin […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

AdWords mainoksien teksti on erittäin tärkeä osa Google AdWords -kampanjaa. Mitä enemmän ihmiset klikkaavat mainoksiasi, sitä enemmän saat liikennettä sivustollesi. Samalla myös mainosten laatupisteet nousevat ja sen johdosta saat edullisempia klikkauksia sekä korkeamman sijoituksen mainoksellesi.

Google Adwords PPC -kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

 

Vaikka olisit suunnitellut avainsanat huolellisesti, lisännyt negatiiviset avainsanat, kohdentanut mainoksesi oikein,  säätänyt avainsanojen hintatarjoukset oikein ja luonut loistavat laskeutumissivut, mistään edellä mainituista tekijöistä ei ole hyötyä, jos AdWords-mainoksesi ei saa ihmisiä klikkaamaan ja siirtymään täydelliselle laskeutumissivullesi.

  • 1. Otsikko: 30 merkkiä
  • 2. Otsikko: 30 merkkiä
  • Kuvaus: 80 merkkiä
  • Näytettävän mainoksen polku: (15+15) merkkiä

Siinä siis Google AdWords -mainoksien maksimimerkkimäärät. Miten niistä otetaan kaikki irti?

1. Otsikko (30 merkkiä)

Otsikko on mainoksiesi tärkein osa, se saa hakijan huomion. Google tummentaa hakutuloksissa esiintyvät avainsanat, ja sen vuoksi on erittäin tärkeää lisätä avainsana mainoksien otsikkoon. Otsikko saa hakijan lukemaan mainoksesi loput rivit. Otsikon on tarkoitus myös puhutella ainoastaan potentiaalisia asiakkaitasi. Jos houkuttelet hakijoita klikkaamaan mainoksiasi tarjoamalla jotain, mitä ei löydy sivustoltasi, tuhlaat vain rahaa.

Mistä hyvä otsikko koostuu?

  1. Se sisältää avainsanan
  2. Se erottuu kilpailijoista

Jos sinulla on tietty avainsana (esim. koiranruoka), kannattaa 2. otsikkoon valita tuotteen hyöty, esim. ”Palkittu Koiranruoka”. Tällä tavoin erotut massasta ja mainoksesi saa enemmän klikkauksia. (Mainostekstin tulee kuitenkin olla totta, joten älä väitä tuotteesi olevan palkittu jos ei se sitä ole). Lue lisää täältä siitä mitä rajoituksia Google mainoksille asettaa.

2. Otsikko (30 merkkiä)

Mainostajat kertovat usein toisessa otsikossa  tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä. Tämän takia asiakas kysyy usein mielessään WIIFM (What’s In It For Me) – eli mitä minä tästä hyödyn. Älä siis kerro mitä yrityksesi tekee, vaan kerro mitä asiakas saa ja miksi häntä pitäisi kiinnostaa tuotteesi tai palvelusi. Minkä ongelman ratkaiset tuotteellasi? Muista aina kertoa mitä ostaja saa eli mitä etuja tuotteesi/palvelusi hänelle tuo.

Tiedät luultavasti tuotteestasi/palvelustasi niin paljon, että unohdat helposti perussyyn, miksi ihmiset sitä ostavat. Tuotteesi ominaisuudet ovat tärkeitä sinulle, kun taas asiakkaallesi tärkeitä ovat tuotteesi hyödyt. Asiakas ei välttämättä ymmärrä, miten mielestäsi tärkeä ominaisuus tekee tuotteestasi paremman kuin muut. Koiranruokaesimerkissä toinen otsikko voisi olla ”Nopea toimitus kotiovellesi”

2. otsikko sisältää siis tuotteesi/palvelusi tärkeimmän hyödyn.

Kuvaus (80 merkkiä)

Voit käyttää kuvaukseen monta eri lähestymistapaa. Voit tarjota toisen tärkeän hyödyn tai tärkeimmän ominaisuuden, esim. hinnan, valikoimna, ilmaisen toimituksen, tuotteen ominaisuudet tai brändin. Muista lisätä myös toimintakehotus eli Call-to-action.  AdWordsin hyviä puolia on se, että mainoksesi ei tarvitse olla heti täydellinen. Voit luoda samaan mainosryhmään toisen mainoksen ja katsoa kumpaa klikataan enemmän. Kun voittajamainos on selvillä, voit poistaa häviäjän ja kirjoittaa uuden haastajan pienellä erolla. Näin mainoksesi kehittyvät jatkuvasti.

Call-to-action voi olla esimerkiksi sana: lataa, osta, hanki, testaa, tilaa, soita, kirjaudu jne. Voit myös luoda painetta mainoksesi lukijaan, esimerkiksi käyttämällä ilmausta:  tarjous voimassa vain tänään, tarjous voimassa xx.xx päivään asti, tarjous voimassa 2 päivää, voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää.

Kuvaus sisältää siis hyödyn/ominaisuuden ja toimintakehotuksen.

Koiranruokakauppias voisi käyttää esimerkiksi kehotusta: ”Tilaa kun haluat koirasi parasta!”

Näytettävän AdWords-mainoksien polku (15+15 merkkiä)

Näytettävän mainoksen polku osa mainostasi. Älä unohda hyödyntää sitä. Jos avainsanasi mahtuu näkyvään osoitteeseen, käytä sitä. Pitkät avainsanat voit myös jakaa kahteen eri osaan.

Koiranruokaesimerkissä näkyvä url -osoite voisi olla: www.haukku.fi/koiranruoka

AdWords mainoksien kertaus

  • Käytä avainsanoja (varsinkin otsikossa, mielellään kerran myös mainoksessa)
  • Muista kertoa hyödyt, älä pelkästään ominaisuuksia.
  • Muista toimintakehotus (CTA)
  • Testaa, testaa ja testaa. Näin saat kampanjastasi tehokkaan.

Esimerkkimainos:

Koiranruoka
Nopea toimitus kotiovellesi
Toimitus kahdessa päivässä kotiisi. Tilaa kun haluat koirasi parasta!
www.haukku.fi/koiranruoka

Haastaja

Koiranruoka
Tutkitusti terveellinen
Valitse laadukkaimmat koiranruoat laajasta valikoimasta ja tilaa heti!
www.haukku.fi/koiranruoka

Kun mainoksesi ovat pyörineet jonkin aikaa, katso AdWordsista mainosten klikkausprosentti. Säilytä voittajamainos ja tee häviäjään muutoksia esimerkiksi otsikkoon ja aloita uusi testi.

Näillä ohjeilla saat mainoksesi mahdollisimman toimiviksi heti alkuun.  Testaamalla saat selville, millainen mainos toimii juuri sinun yleisöllesi.

Jotta näistä ohjeista olisi hyötyä, tulee myös laskeutumissivusi olla kunnossa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää