• Google Ads

Mobiililaitteiden konversiot – miksi niistä tulee olla kiinnostunut ja miten niitä kasvatetaan?

Mobiilikäyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti, mutta mobiilista tulevien konversioiden määrä pysyy silti tietokonetta alhaisempana. Miten tilannetta voi korjata?

SDM logo

Digimarkkinointi

Tiedätkö, miten AdWords-mainonnalla voi saada mahdollisimman laadukkaita konversioita mobiililaitteilla? Oletko pohtinut, miksi konversioita ei tule tarpeeksi? Netin mobiilikäyttö on lisääntynyt vuosi vuodelta, mutta siitä huolimatta esimerkiksi AdWordsin konversioprosentit ovat mobiililaitteilla paljon pienempiä kuin tietokoneilla. Miten mobiililaitteiden konversioiden määrää voi kasvattaa?

Mobiihakujen määrät ovat ylittäneet tietokoneilla tehtävät haut jo vuonna 2015 ja kuten jo aikaisemmassa blogissani kerroin, AdWords-mainonnan ennustetaan tulevaisuudessa tapahtuvan pelkästään mobiilissa. Tämän takia AdWordsin mobiilimainonnan suunnitteluun kannattaa panostaa.

1) Tililtä tulee hylätä avainsanat, jotka eivät konvertoidu

AdWords-mainonnassa kannattaa hylätä avainsanat, jotka eivät tuota konversioita mobiilipuolella. Konversiotavoitteisissa kampanjoissa tällaisten avainsanojen näyttökerrat ja klikkaukset kuluttavat vain turhaan budjettia tai tuovat täysin epärelevanttia liikennettä.

Konvertoitumattomien avainsanojen tilalle kannattaa valita sen sijaan mahdollisimman tarkkoja avainsanoja, koska mobiilikäyttäjät tietävät yleensä hyvinkin tarkasti, mitä he ovat etsimässä. Mobiililaitetta käytetään yleensä siinä vaiheessa, kun ostajalla on jo selkeä tai jopa akuutti tarve yrityksen tuotteelle tai palvelulle. Jos kärsit esimerkiksi kovasta hammassärystä, et varmastikaan jää vertailemaan erilaisia palveluntarjoajia päiväkausiksi vaan haluat apua mahdollisimman nopeasti.

2) Lähesty potentiaalisia asiakkaita suoraan hakutuloksissa

Haasteena mobiimainonnassa on saada potentiaaliset asiakkaat keskittymään AdWords-mainontaan kaiken mainonnan ja infoähkyn keskellä. Tämän takia asiakkaat kannattaa tavoittaa suoraan hakutulossivuilla. Apuna kannattaa käyttää etenkin mainoslaajennuksia. Esimerkiksi puhelulaajennuksen avulla potentiaaliset asiakkaat pystyvät soittamaan suoraan yritykseen ja samalla mainokset konvertoituvat paremmin mobiililaitteilla. Verkkokauppojen AdWords-mainonnassa ostamisen tulee taas olla mahdollisimman helppoa. Mobiilikäyttäjä haluaa yleensä tehdä ostopäätöksen melko nopeasti. Ostopäätöksen helpottamista varten Google on lanseerannut jo muutamia vuosia sitten ostopainikkeet, jolloin potentiaalinen mobiiliasiakas pystyy ostamaan tuotteen suoraan maksetusta hakuverkon mainoksesta.

Mobiilipainotteisissa kampanjoissa avainsanojen hintatarjouksia kannattaa myös hieman korottaa hintatarjouslaajennusten avulla. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä tehokasta, jos esimerkiksi laskeutumissivut eivät ole kunnossa. Jos mobiilimainonta ei toimi mobiilaitteiden hintatarjouksia on vastaavasti syytä laskea reilusti.

3) Laskeutumissivujen tulee olla mobiiliystävälliset tai muutoin asiakas menetetään hyvin todennäköisesti

Nettisivujen tulee luonnollisesti olla mobiiliystävälliset, sillä muuten myöskään AdWords-mainokset eivät konvertoidu. Jos potentiaalinen asiakas tarvitsee jotakin tuotetta tai palvelua heti, nettisivuilla ja mainoksessa pitää olla puhelinnumero helposti esillä, esimerkiksi puhelulaajennuksen muodossa. Vaikka mainosten klikkausmäärät olisivat suuret, mutta mobiilikonversioiden määrä on vähäinen niin syynä voi olla laskeutumissivun soveltumattomuus mobiilikäyttöön. Lisäksi tekstien ja fonttien pitää olla helppolukuisia mobiililaitteella. Jos sivustolla navigointi ei ole selkeää, sivut luultavasti vain karkottavat potentiaaliset ostajat.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan AdWords-mainonnassa on tärkeää pohtia, mitkä laitteet tuottavat tehokkaimpia konversioita. Jos mainonta toimii parhaiten tietokoneilla, mobiililaitteisiin panostaminen ei ole välttämättä kannattavaa. Vastaavasti tehokas mobiilimainonta voi hyvinkin ajaa konversioiden määrässä tietokoneiden ohi. Osuvat avainsanat, hintatarjoukset, mainoslaajennukset ja laskeutumissivut ovat avaintekijöitä laadukkaassa mobiililaitteiden AdWords-mainonnassa. Jos haluat kehittää yrityksesi AdWords- mobiilimainontaa paremmaksi mobiililaitteilla, ota yhteyttä!

 

Ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää