• Digitaalinen markkinointi
  • Hakukoneoptimointi

Mobile first: Google siirtyy mobiiliaikakauteen – oletko valmis?

Jatkossa sivustosi näkyvyys Googlessa määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin sivu soveltuu mobiililaitteisiin. Ota seuraavat asiat huomioon, kun siirryt Mobile first -aikakauteen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Googlen hakukoneoptimointi on ollut jo vuosia yritysten tärkein keino tulla nähdyksi verkossa. Tähän asti hakukoneoptimointia on tehty pöytäkoneiden selaimia ajatellen, mutta Google on kuitenkin viime vuonna ilmoittanut uudistavansa hakukoneoptimointisääntöjään niin, että yrityksesi verkkosivujen sijoitus hakutuloksissa tulee määräytymään sen mobiiliversion laadun mukaisesti.

Uudistus tapahtuu kuitenkin vähitellen, joten reagointiaikaa on vielä jäljellä. On kuitenkin välttämätöntä tehdä sivuston optimointiin tiettyjä muutoksia, jotta se on valmiina tulevaan. Ota siis huomioon nämä asiat valmistautuessasi Googlen nk. mobile first –indeksointiin.

Mobiiliversio vai responsiivinen sivusto?

Mikäli yritykselläsi on erikseen mobiililaitteille ja pöytäkoneiden selaimille tarkoitetut versiot, on syytä harkita siirtymistä responsiiviseen verkkosivuun. Responsiivisuus mukauttaa verkkosivusi sisällön käyttäjäystävälliseksi käytettävästä laitteesta ja selaimesta riippumatta. On hyvä muistaa, että kaikki responsiiviset sivustot ovat mobiiliystävällisiä, mutta kaikki mobiiliystävälliset sivustot eivät ole responsiivisia.

Tekemällä sivuistasi päätelaiteriippumattomat säästät aikaa, rahaa ja hermoja. Responsiivisen sivuston päivitykset hoituvat yhdellä kertaa, eikä sinun jatkossa tarvitse erikseen päivittään pöytäkone- ja mobiilisivustoja. Lue lisää responsiivisten sivustojen hyödyistä.

Täältä löydät nopean tavan testata verkkosivujesi soveltuvuuden mobiilaitteille.

AMP
Kuvakaappaus Googlen mobiililaitesoveltuvuustestin tuloksista

Nopeus

Mobiilisivustojen käyttäjäkokemus määräytyy pitkälti sivustojen latausnopeuden mukaisesti. Tutkimuksen mukaisesti nopeammat sivustot myös konvertoituvat paremmin, eli tuottavat enemmän myynnillisiä yhteydenottoja.

AMP (Accelerated Mobile Page) tarkoittaa mobiilikäyttäjiä ajatellen mukautettua sivustoa, josta on poistettu sivun latautumista hidastavat lisäosat, kuten JavaScript. Ottamalla AMP:n käyttöön mobiililaitteilla sivujasi selaavien käyttäjien kokemus paranee, sillä sivustojen latausnopeus kiihtyy huomattavasti.

On tärkeää kuitenkin huomioida, että ottamalla sivustoosi AMP:n se ei automaattisesti vaikuta hakutulosten sijoitukseen. AMP kuitenkin tekee sivustostasi käyttäjäystävällisemmän mobiililaitteiden käyttäjille, jota myös Google suosii hakutulosten järjestämisessä.

Mikäli verkkosivu on rakennettu suositulle WordPress-alustalle, AMP on helppo ottaa käyttöön lataamalla lisäosa täältä.

PageSpeed Insight -työkalu kertoo sinulle, kuinka nopeasti verkkosivusi latautuvat. Tulosten pohjalta saat hyviä vinkkejä, kuinka voit parantaa sivustosi latausnopeutta.

AMP
Googlen PageSpeed Insight -työkalu

Optimoi sisältösi mobiilikäyttäjille!

Sisällöntuotossa on myös kannattavaa huomioida se, kuinka helppolukuista sivuston sisältö on mobiilikäyttäjille. Tämä ei ainoastaan rajaudu kirjoittamasi artikkelien sanamääräiseen pituuteen, vaan on myös syytä huomioida, kuinka mm. verkkosivuilla olevat ikonit ja kuvat tulevat skaalautumaan mobiilikäyttäjän näkökulmasta. Liian suuret kuvat rikkovat sivurakenteen ja pitkät kappaleet tekevät sivustosta vaikeasti luettavan.

Käyttäjäkokemuksen näkökulmasta kannattaa siis panostaa lyhyisiin, tiiviisiin ja informatiivisiin kappaleisiin, joista myös mobiililaitteita käyttävät vierailijat saavat tiedon nopeasti. On oleellista muistaa, että luot sivustollesi sisältöä käyttäjiäsi varten, et Googlea.

Käyttäjäkokemusta oleellisesti parantavia tekijöitä ovat myös kuvat ja videot. Artikkeleiden lukemisen sijaan sivustovierailijat ottavat viestisi vastaan tehokkaammin monipuolisissa esityismuodoissa. Käyttäjäkokemuksen parantuessa myös sivustosi nk. bounce rate eli sivustolta välittömästi poistuvien kävijöiden määrä pienenee. Tämä edelleen parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Mitä pidempään keskimääräinen vierailija sivustollasi viihtyy, sitä parempi on näkyvyytesi Google-hauissa.

Yhteenveto

Vaikka yrityksesi verkkosivut olisivat suunnattu perinteiselle pöytäkonekäyttäjälle, hätä ei ole kuitenkaan vielä tämän näköinen. Kuten aiemmin mainittua, algoritmimuutokset tullaan toteuttamaan vähitellen ja aikaa on vielä optimoida sivustoasi siten, että yrityksesi verkkosivut tulevat säilyttämään näkyvyytensä myös muutoksen jälkeen.

Googlen Mobile First -lähestymisen lisäksi on tärkeää huomioida, että jo vuonna 2016 yli puolet kaikesta Internet-liikenteestä tapahtui mobiililaitteilla. Nyt jos koskaan on siis syytä optimoida verkkosivusi ottamaan huomioon myös mobiililaitteita käyttävät vierailijat.

Mikäli kuitenkin haluat varmistua siitä, että yrityksesi verkkosivut tulevat olemaan ensimmäisten hakutulosten joukossa myös tulevaisuudessa, otathan meihin yhteyttä!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää