AI-optimointi

Nosta brändisi tekoälypalveluiden vastauksiin

Laajat kielimallit ja tekoälypohjaiset hakukoneet muuttavat tiedonhaun ja löydetyksi tulemisen tapaa. AI-optimointi varmistaa, että brändisi nousee esiin tekoälypalveluiden vastauksissa.

Tutkitut toimenpiteet tekoälynäkyvyyden kasvattamiseen

Hakukoneiden tekoälyominaisuudet, kuten Googlen AI Overviews ja AI Mode, sekä ChatGPT:n ja Clauden kaltaiset generatiiviset tekoälyt laajentavat hakuympäristöä, johon AI-optimoinnilla vastataan.

Toteuttamamme AI-optimointi perustuu siihen, että verkkosivujen sisällöt, tekninen rakenne ja auktoriteettisignaalit sovitetaan vastaamaan laajojen kielimallien tapaa vastaanottaa, jäsentää ja priorisoida tietoa.

Perinteinen hakukoneoptimointi (SEO) ja sisältömarkkinointi luovat edellytykset brändien näkyvyydelle tekoälyn tuottamissa vastauksissa ja AI-optimointimenetelmät tehostavat tavoiteltuja vaikutuksia, huomioimalla tekoälypalveluiden erityispiirteet.

Lähestymme AI-optimointia sekä omaan tutkimustyöhömme että akateemiseen tutkimusnäyttöön perustuvilla toimenpiteillä, osana modernia hakukoneoptimointia.

Tilannekuva ja analyysi kilpailutilanteesta

Analysoimme, miten tekoälyjärjestelmät hahmottavat yrityksesi näkyvyyden ja tunnistamme puutteet sekä sisältöjen että teknisten näkökulmien osalta. Kilpailija-analyysilla selvitämme, miten brändisi vertautuu näkyvyyden osalta suorimpiin kilpailijoihisi.

Luomme samalla käsityksen tavoitelluista kohderyhmistä ja hakukyselyistä, joihin sisällöntuotannolla tulee pyrkiä vastaamaan.

Sisältöjen luominen ja optimointi

Tuotamme generatiivista tekoälyä hyödyntäville palveluille optimoituja sisältöjä, hyödyntäen sekä perinteisen hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä että laajojen kielimallien tiedonkäsittelyperiaatteisiin vastaavia tekniikoita.

Tutkimusnäyttöön perustuvia optimointitoimenpiteitä ovat muun muassa tiedon rakenteellinen jäsentely, tekstin sujuvuuden parantaminen, lainausten ja lähdeviitteiden hyödyntäminen sekä tilastollisten faktojen mukaan lisääminen.

Tekninen optimointi

Huolehdimme siitä, että verkkosivuston sisällöt on jäsennelty sekä perinteisten hakukoneiden että tekoälypohjaisten hakukoneiden tiedonkäsittelyä tukevalla tavalla. Kehitämme verkkosivuston latausnopeutta, teknistä toimivuutta ja sisäistä linkitystä.

Etsimme lisäksi mahdollisuuksia sivuston auktoriteettia vahvistaville ulkoisille viittauksille ja maininnoille, joita kielimallit ottavat huomioon uskottavia lähteitä valitessaan.

Strateginen lähestymistapa tuloksekkaaseen AI-optimointiin

SDM:n toteuttama tekoälyoptimointi pohjautuu strategiseen lähestymistapaan, jossa huomioidaan yrityksesi markkinaympäristö ja mahdollisuudet luoda kilpailijoista poikkeavaa asiakasarvoa. Tekoälyoptimointi on osa johdonmukaista ja tuloshakuista markkinointistrategiaa, jossa potentiaalisten asiakkaiden hakukäyttäytymiseen vastaaminen muodostaa yhden myyntiin tähtäävän digimarkkinoinnin keskeisimmistä osa-alueista.

Generatiivisten tekoälypalveluiden ja hakukoneiden AI-vastausten avulla tavoitamme erityisesti ongelmatietoiset ja lopputulostietoiset tiedonhakijat, joiden tarpeisiin vastataan tuomalla esiin, kuinka he voivat ratkaista ongelmansa yrityksesi myymillä tuotteilla tai palveluilla. Kielimalleille optimoitujen sisältöjen tehtävä on auttaa sekä tekoälyä että asiakasta ymmärtämään yritystäsi tai tuotteitasi tavalla, joka mahdollistaa oikea-aikaiset maininnat ja suosittelut.

Usein kysytyt kysymykset

  • AI-optimointi tarkoittaa verkkosisällön optimointia siten, että tekoälyavusteiset hakukoneet, kuten Google (AI Overviews ja AI Mode) ja Perplexity, sekä generatiiviset tekoälymallit, kuten ChatGPT, Claude ja Gemini, löytävät ja tulkitsevat sen helposti ja tarkasti.

    Tekoälyteknologiat ovat tuoneet mukanaan useita uusia termejä ja akronyymejä, kuten Generative Engine Optimization (GEO), jolla viitataan laajoihin kielimalleihin perustuville generatiivisille tekoälyille optimointiin, ja Answer Engine Optimization (AEO), jolla viitataan tekoälyavusteisiksi hakukoneiksi määritellyille palveluille optimointiin. Molemmat termit sekä niiden osalta hyödynnettävät menetelmät yhdistyvät AI-optimoinnin kokonaisuuden alle.

  • AI-optimoinnin mittaamisen kokonaisuuden muodostavat:

    • Sivustolle tuleva liikenne (orgaaninen ja AI-liikenne)
    • Liikenteen laatu määriteltyjen konversiopisteiden perusteella
    • Verkkonäkyvyys verrattuna kilpailijoihin (perinteiset hakutulokset, AI-hakutulokset ja AI-vastaukset)​
    • Liiketoiminnan kaupalliset mittarit
  • SDM on pitkän tuloshistorian ja kokemuksen hakukoneista omaava digimarkkinointitoimisto.

    Toimintamallimme rakentuu erikoistumisen ympärille ja SDM:llä työskentelee yli 20 hakukoneisiin ja löydettävyyteen keskittyvää asiantuntijaa.

    AI-optimointi (GEO) on teknologista jatkumoa hakukoneoptimoinnille (SEO), joka on perustamisvuodestamme 2012 asti kuulunut ydinpalveluihimme. Hakukoneoptimoinnin parhaat käytännöt luovat pohjan tuloksekkaalle AI-optimoinnille, jolla huomioidaan relevantin näkyvyyden maksimoiminen generatiivista tekoälyä hyödyntävissä hakukoneissa (mm. Google AI Overviews, Google AI Mode, Perplexity) ja palveluissa (mm. ChatGPT, Claude, Gemini).

Ota yhteyttä

Hanki yrityksellesi etulyöntiasema tekoälyn myötä muuttuvassa hakukoneympäristössä.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
SUOSTUMUKSET*
SUOSTUMUKSET*