• Hakukoneoptimointi
  • Verkkokaupan Markkinointi

6 pakollista asiaa verkkokaupan sisällön hakukoneoptimointiin

Kilpailu verkkokauppojen kesken kiristyy jatkuvasti. Kaupan perustamisen kynnys on madaltunut ja siksi verkkokauppojen määrä on kasvanut rajusti. Monet kauppiaat näkevät suuren määrän vaivaa ja hiovat verkkokauppaansa täydelliseksi kuukausien ajan. Ongelmat alkavat yleensä siinä vaiheessa, kun kauppa on ollut kuukauden pystyssä ja todetaan, että eihän täältä kukaan mitään osta ja kun asiaa tarkastellaan, huomataan ettei verkkokaupassa […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Kilpailu verkkokauppojen kesken kiristyy jatkuvasti. Kaupan perustamisen kynnys on madaltunut ja siksi verkkokauppojen määrä on kasvanut rajusti. Monet kauppiaat näkevät suuren määrän vaivaa ja hiovat verkkokauppaansa täydelliseksi kuukausien ajan.

Ongelmat alkavat yleensä siinä vaiheessa, kun kauppa on ollut kuukauden pystyssä ja todetaan, että eihän täältä kukaan mitään osta ja kun asiaa tarkastellaan, huomataan ettei verkkokaupassa ole edes kävijöitä.

Ilman kävijöitä ei synny kauppaakaan. 
Mistäs niitä kävijöitä sitten saataisiin? Hakukoneista ainakin, tutkimusten mukaan 99% suomalaisista käyttää Googlea ja 88% ihmisistä aloittaa tuotteen/palvelun etsimisen Googlesta.
Mietihän miten itse toimit? Itse päivittäin Googletan jonkin asian, hankkiakseni lisätietoa tai etsiäkseni verkkokaupan joka myy kyseisen tuotteen.
Googlesta saadaan liikennettä kahdella tavalla:
Tässä kirjoituksessa keskitytään nyt erittäin ratkaisevaan asiaan verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa, tehdessäsi tämän yhden asian oikein, on 100% varmaa, että verkkokauppasi liikennemäärät kasvavat.
Käydään lävitse 6 asiaa, jotka täytyvät olla kunnossa, että verkkokauppasi saa lisää ilmaista näkyvyyttä hakukoneissa. Mitä enemmän kaupassasi on tuotteita, sen kauemmin kyseisten toimien tekeminen vie. Se vie vähintään päiviä, usein jopa kuukausia, mutta jos olet tosissasi verkkokauppasi kanssa, se maksaa itsensä varmasti takaisin.

1. Tuotesivujen tekstisisältö

Vaikka Google on hieno ohjelma ja kehittyy jatkuvasti, se ei vielä kuitenkaan ymmärrä kuvia kovin hyvin; saadaksesi tuotesivusi ylös hakutuloksissa, tulee niiden sisältää tekstiä. Tekstiä Google ymmärtää ja pitää arvossaan. Kuvat tuotteesta ovat tärkeitä ja niitä tulee tuotesivulla tietenkin olla, ne lisäävät kaupan määrää.
Tarkastele kuitenkin tuotesivujasi ilman kuvia. ”Jos kuvat eivät näy, ymmärrätkö tarkasti mitä tuotesivulla myydään?” Noin Google päättelee tuotesivun sisällön, jos sivulla ei ole nimeksikään tuoteesta kertovaa tekstiä, ei Google pysty nostamaan sivua korkealle hakutuloksissa, koska sen sisältö on epämääräinen.

2. Älä kopioi tuotekuvauksia suoraan valmistajan/maahantuojan sivuilta

On houkuttelevaa vain kopioida sama sisältö jonka valmistaja/maahantuoja sinulle toimittaa suoraan verkkokauppasi tuotekuvaukseen. Tässä on kuitenkin kaksi ongelmaa:
  1. Tuotteen valmistajan käyttämät sanat kuvauksessa eivät usein ole niitä joilla ihmiset tuotetta hakukoneista etsivät. Tätä varten sinun tulee muokata kuvaus sellaiseksi, että se sisältää hakusanoja hakusanatutkimuksestasi.
  2. Kopioitu sisältö on vaarallista koska se ei ole uniikkia. Jos kopioit valmistajan tekstin, se löytyy ihan varmasti jo muiltakin verkkosivuilta. Muista, että tuotesivusi tekstin tulee olla ainutlaatuista.

3. Kirjoita uniikkia tekstiä mikä kiinnostaa asiakkaitasi

Varsinkin Googlen Panda päivityksen jälkeen toisen sivuston sisällön kopioiminen on muuttunut todella vahingolliseksi kopioivan sivuston hakukonesijoituksille. Google tunnistaa aikaleimoilla indeksoimansa sisällön ja näin sen on helppo rangaista sivustoja jotka kopioivat sisältöä.
Myös jos päätät käyttää ”hintavertailu”-sivustoja, niin muista ehdottomasti toimittaa sinne eri sisältö kuin omilla tuotesivuillasi on, muuten saat kilpailijan omilla tuotteillesi, samoilla hakusanoilla hakutuloksissa. Pahimmassa tapauksessa oman verkkokauppasi sivujen sijoitukset putoavat.

4. Kirjoita aina kymmenen riviä tekstiä tuotekuvaukseen

Kun kirjoitat tuotekuvauksia, kirjoita vähintään 5 – 10 riviä tekstiä, että Google ymmärtää sivun sisällön tuottavan lisäarvoa ja sisältävän oikeaa tietoa tuotteesta.
Useimmilla aloittavilla asiakkaillamme tuotesivulla on vain muutama sana tekstiä, mikä ei vaan riitä korkeisiin hakutuloksiin. Kun kehoitamme kirjoittamaan lisää, tulee aina samat selitykset ”ei ole aikaa”, ”mitä tästä tuolista nyt pitäisi sitten kertoa, tuolihan se vaan on”.
Muista, että olet verkkokauppias ja käyttämällä samoja lauseita kuin kasvokkain myymisessä, pääset jo mukavasti edelle kilpailjoitasi.
Vinkkejä:
  • Aloita lauseesi lisäämällä tuote johonkin kontekstiin: ”Tämä keittiön tuoli sopii loistavasti…” ”Tässä kesäisessä mekossa kelpaa…”
  • Positioi tuotteesi: ”Täysipuisen materiaalinsa vuoksi tämä keittiön tuoli on yks markkinoiden kestävimmistä..”
  • Lisää brändin nimi: ”Suomalainen design ja laadukkaat valmistusmateriaalit tekevät tästä Marimekon kassista..”
  • Käytä lyhyitä lauseita ja helposti luettavaa kieltä jolloin teksti on nopea lukea ja ymmärtää.

5. Käytä tarkkoja ja uniikkeja otsikoita tuotteille

Otsikko eli title, käytännössä siis tuotteen nimi. Älä koskaan nimeä tuotetta ”sänky”, vaan mieluummin ”Isku vaalea tamminen sänky 180×200”. Usein tuotteen nimi tulee myös sivun title tagiin ja näin se on koko tuotesivun tärkein elementti hakukoneoptimoinnin kannalta. Kuten jo ylempänä mainitsin, Google ei näe kuvia, joten kirjoita niin hyvä otsikko tuotteelle, että Google tietää jo sen perusteella mistä tuotteesta sivulla on kyse.
Huom! page title tagi saa olla maksimissaan 70 merkkiä pitkä, välimerkit mukaan laskettuna.

6. Linkitä myös brändi sivuillesi.

Jos myyt laadukkaiden brändien tuotteita, olet varmasti rakentanut verkkokauppaasi brändisivut (näin kauppasi hyötyy brändin maineesta). Kun mainitset kyseisen brändin tuotesivullasi tuotekuvauksessa, muista lisätä siitä linkki sivustosi sisäiselle brändisivulle. Näin luot sivuston sisäistä linkitysverkkoa, mikä siirtää Googlen linkkimehua tehokkaasti sivuston sisälläkin.

Yhteenveto

Saadaksesi tuotesivut korkealle Googlessa, tulee niiden sisältää mahdollisimman paljon uniikkia, asiakasta puhuttelevaa tekstiä joka sisältää hakusanatutkimuksessa löydettyjä hakusanoja.
Tuotteiden otsikot tulee miettiä niin tarkasti, että pelkästään sen perusteella Google pystyy kertomaan tarkasti mikä tuote on kyseessä.
Kun haluat omatoimisesti lisätä verkkokauppasi liikennemääriä, on tuotesivujen sisällön muokkaaminen ehdottomasti varmin ja helpoin tapa siihen.

 

Lue kuinka hakukoneoptimoinnin avulla verkkokaupan orgaaninen kävijämäärä kasvoi puolessa vuodessa 20% ja konversiomäärät 22%.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää