• Google Ads
  • YouTube

4 vinkkiä YouTube-mainonnan tehostamiseen

Lue 4 tapaa, joiden avulla saat videosi tarkemmin haluamiesi ihmisten eteen, vältyt turhilta mainoskuluilta, sekä saat paremman tehon koko videokampanjallesi.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Jos olet vielä epävarma, mitä hyötyä YouTube-mainonnasta on tai miksi sitä kannattaisi tehdä, tutustu blogiin 5 syytä tehdä Youtube-videomainontaa.

Kun loistava, kohdeyleisöä puhutteleva videosi on valmis, kannattaa se ladata YouTube-kanavallesi. Näin saat videollesi edullista näkyvyyttä, josta maksat vain jos videotasi oikeasti katsotaan. YouTube-videosta pystytään ohjaamaan ihmisiä myös suoraan yrityksesi verkkosivustolle – erittäin edullisesti.

YouTube-mainonta on tehokas keino saada videolle lisää näkyvyyttä oikean yleisön edessä.

Kuten Google Adwords -mainonnassa, myös YouTube-mainonnassa on hyvä tietää kampanjan kohdentamisen perusteet.

Käydään läpi 4 tapaa, joiden avulla saat videosi tarkemmin haluamiesi ihmisten eteen ja vältyt turhilta mainoskuluilta sekä saat paremman tehon koko videokampanjallesi.

Kaikki mainonta tehostuu, kun tiedät ketä tavoittelet: ennen kuin kohdentamisesta on hyötyä, on selvitettävä, keihin olet mainontasi kohdentamassa. Internet-markkinoinnissa kohdentaminen on ennennäkemättömän tarkkaa, siksi se onkin verkossa menestyvän mainonnan elinehto.

1. Maantieteellinen kohdentaminen

Maantieteellinen kohdentaminen on tuttua juttua, jos olet pyörittänyt Google Adwords -kampanjoita. Varsinkin paikalliselle yrittäjälle tämä on varma tapa säästää rahaa ja saada oma markkinointibudjetti riittämään pidempään.

Muista näyttää mainontaa vain siellä, missä pystyt asiakkaitasi palvelemaan. Jos yrityksellä on toimipiste muutamassa kaupungissa, pystyt keskittämään Googlen videomainonnan näihin kaupunkeihin ja niiden ympäristöihin.

Videomainosten näkyvyyden pystyt kohdentamaan maan, kaupungin ja postinumeron perusteella. Jos haluat mainoksesi näkyvän tietyn pisteen ympärillä, tietyn säteen sisällä, sekin onnistuu: määrittelet vain säteen pituuden ja Google hoitaa loput.

2. Tarkenna videosi kohdennusta

Voit lukea tarkemmista kohdistustavoista täällä. YouTubessakin kohdentaminen tarkentuu jatkuvasti ja käytännössä käytössä on samat kohdennustavat, joita olet tottunut käyttämään Googlen Display-verkossa.

Pystyt kohdistamaan videosi näkymään aiheiden, kuten erilaisten kiinnostusten kohteiden ja harrastusten, mukaan. Suhdeyleisökohdentaminen pitää sisällään esimerkiksi autoharrastajat, elokuvaharrastajat ja lemmikkieläinten harrastajat. Kaikki edellä mainitut suhderyhmät pystytään pilkkomaan vielä pienempiin kokonaisuuksiin, kuten kissa- ja koiraihmisiin sekä esim. eri automerkkeihin.

YouTube-mainonnan voi tietenkin kohdistaa myös demografisesti iän ja sukupuolen mukaan.

3. Sijoitteluiden poissulkeminen

Vaikka kuvittelet mainostavasi vain www.youtube.com -osoitteessa, näkyy YouTube-videokampanja perusasetuksilla myös koko Googlen Display-verkossa. Videomainoksia näyttävien sivustojen määrä kasvaa jatkuvasti ja onkin tärkeää ymmärtää, millä kaikilla sivustoilla videosi mahdollisesti näkyvät.

Pystyt sulkemaan pois koko Display-verkon tai vain haluamasi sivustot. Suosittelen kuitenkin tekemään erilliset kampanjat YouTubeen ja Display-verkkoon, sillä ne käyttäytyvät hyvin eri tavoilla. Erottamalla ne toisistaan pystyt helpommin optimoimaan kampanjaasi tehokkaammaksi ja päättelemään, missä sijainneissa videosi tuo parhaimman tehon ja ROI:n.

On mahdollista myös määritellä sivustoja, joilla ehdottomasti haluat videomainoksiesi näkyvän. Mitä paremmin tunnet oman kohdeyleisösi ja tiedät millaisten aihepiirien sivustoilla he liikkuvat, sitä paremmin pystyt viemään viestisi ja videosi heidän eteensä.

4. Uudelleenmarkkinointi (Remarketing)

Uudelleenmarkkinoinnissa tai remarketingissa rakennetaan erilaisia yleisöjä jo yrityksen verkkosivustolla käyneistä ihmisistä tai yrityksen YouTube-kanavalla käyneistä ihmisistä ja kohdennetaan mainonta heihin.

Oikein tehtynä uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa saada jo sivustoosi tai YouTube-kanavaasi tutustuneet ihmiset muistamaan sinut ja palaamaan ostoksille. Pystyt tarjoamaan mainosvideoitasi sen mukaan, miten uudelleenmarkkinointilistallasi olevat henkilöt ovat niitä jo nähneet tai sitten tarjota videoita sen mukaan, millä sivustosi sivuilla ihmiset ovat käyneet. Näin vahvistat entisestään viestiäsi videoiden avulla.

Lue lisää remarketingista.

Yhteenveto

Hyvän videomainoksen teho on korkea, koska se välittää tunnetta paremmin kuin mikään muu median muoto. Kun hyvin tehty videomainos viedään tehokkaasti kohdeyleisön eteen, voidaan tehdä erittäin tuloksellista mainontaa.

Jos sinulla on jo video, miksi et testaisi miten paljon sen tehokkuus nousee YouTube-videomainonnan avulla? Jos kiinnostuit, ota yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää